PORSCHE: NOWE OPONY DO HISTORYCZNYCH MODELI Z PIRELLI

pors-opo1

Około 70 procent spośród wszystkich wyprodukowanych samochodów Porsche wciąż zachowuje sprawność i nadaje się do jazdy. Pod warunkiem posiadania… odpowiednich opon.

Aby zapewnić ogumienie, producent z Zuffenhausen opracował i przetestował, a teraz wprowadza do sprzedaży opony dopasowane do poszczególnych generacji pojazdów, między innymi projektowane we współpracy z firmą Pirelli.


Zobacz także:

HISTORIA/OLDTIMERS

OPONY


 

Wyglądem nowe modele ogumienia odpowiadają swoim historycznym odpowiednikom, ale pod względem właściwości jezdnych spełniają wymagania stawiane nowoczesnym produktom. Łącznie, dostępne są 32 nowe rekomendacje opon dla modeli z lat 1959- 2005: Porsche serii 356 (B i C), Boxster (986), 911 (model G, 964, 993 i 996), a także dla modeli transaxle (924, 928, 944 oraz 968).

pors-opo2

Klasyczne opony mają też oznaczenie homologacyjne Porsche – „N”, identyfikujące je jako ogumienie specjalnie dla samochodów Porsche.

Nowe opony nie są jedynie wznowieniami modeli historycznych – zostały opracowane od podstaw. Owszem, wyglądają jak swoje pierwowzory, oferują jednak właściwości jezdne typowe dla nowoczesnego ogumienia. Autentyczne wzory boków i bieżnika oraz rozmiary – dla pojazdów wytwarzanych począwszy od lat 60. aż do 90. – podkreślają wyjątkową dbałość o oryginalny wygląd historycznych samochodów sportowych. Skład materiałów użytych do produkcji mieszanki zapewnia doskonałe walory w zakresie trakcji i obciążeń, a konstrukcja nośna odpowiada tej spotykanej we współczesnych osnowach.

Nowe opony łączą doskonałą przyczepność na mokro z niskim poziomem szumów i dobrymi wartościami współczynnika oporu toczenia – w rezultacie spełniają wszystkie kryteria homologacji pojazdów w ramach oficjalnych przepisów unijnych. Po zamontowaniu nowego ogumienia klasyczne samochody Porsche mogą wykazywać się dziś znacznie bardziej wyważonymi właściwościami jezdnymi.

pors-opo3

Przy opracowywaniu nowych opon testerzy Porsche współpracowali z byłym rajdowym mistrzem świata, Walterem Röhrlem. Bazując na swoim ogromnym doświadczeniu z historycznymi modelami Porsche, legendarny kierowca dostarczył cennych wskazówek na temat właściwości jezdnych nowego ogumienia.

– Dawniej właściwości jezdne nie były tak pewne lub wyważone jak ma to miejsce dzisiaj. Nowe generacje opon lepiej niż kiedykolwiek pasują do stylu jazdy wymagających aut sportowych” – podsumowuje Röhrl.

Wśród opon Pirelli dostępnych w ramach aktualnych serii testowych wprowadzonych przez Porsche były modele Pirelli CN36, a także P7 oraz Zero Rosso. Pierwotnie opony Pirelli P Zero Rosso trafiały do Porsche 911 (993) począwszy od rocznika 1994; dzisiaj są dostępne ponownie w 11 powszechnie stosowanych rozmiarach.

pors-opo4

Poza zabytkowymi i klasycznymi oponami do normalnej eksploatacji drogowej Porsche opracowało specjalne ogumienie do stosowania w autach historycznych używanych w sportach motorowych. Przykładem są tu opony P Zero Trofeo R, opracowane jako półslicki i dostarczane w rozmiarze o średnicy od 16 do 18 cali. Powstały one specjalnie z myślą o sportowej rywalizacji aut zabytkowych – takiej jak wyścigi na torze lub rajdy, z uwzględnieniem panujących tam wysokich obciążeń termicznych.

Wszystkie klasyczne opony zaprojektowane i rekomendowane przez Porsche noszą oficjalny znak jakości “N” na bocznej ściance opony. Otrzymują ją wyłącznie modele, które bardzo dobrze wypadły w testach poprzedzających wprowadzenie opony na rynek. Aby otrzymać to oznaczenie, nowe ogumienie musiało zaliczyć wymagające testy na europejskich torach i spełnić łącznie 33 restrykcyjne kryteria.

Obecnie dla modeli z lat 1959- 2006 dostępnych jest 161 różnych rekomendacji letniego ogumienia. Program dla klasycznych opon Porsche uzupełnia dodatkowe 131 rekomendacji dla ogumienia zimowego. Razem z programem dla popularnych „współczesnych klasyków” (tzw. youngtimerów) – czyli modeli 911 z serii 993 oraz 996 – i obecnych modeli z ostatnich 10 lat, łączna liczba rekomendacji dla wszystkich samochodów Porsche oraz wszystkich wprowadzonych obecnie wersji ogumienia wynosi 2200.

Opony te, podobnie jak wprowadzone teraz nowe wersje ogumienia, można zamówić w dowolnym Porsche Centrum.