Porsche wprowadza dwa sportowe modele – 718 Spyder i 718 Cayman GT4. Ze swoim rasowym charakterem adresowane są do entuzjastów aut ceniących osiągi i stabilne prowadzenie.
Nowe pojazdy charakteryzuje zrównoważona koncepcja z centralnie umieszczonym silnikiem. Po raz pierwszy w historii 718 Spyder i 718 Cayman GT4 korzystają z tej samej bazy technicznej.
Zobacz także:
Nowością jest 6-cylindrowy motor o pojemności 4 litrów, połączony z 6-biegową manualną przekładnią. Wolnossący bokser w obu modelach osiąga moc 309 kW (420 KM). GT4 reprezentuje podstawowy drogowy model GT firmy Porsche, natomiast Spyder powstał z myślą o krętych odcinkach dróg. Obie maszyny wyróżniają się efektywną aerodynamiką, kompletnym podwoziem GT i wydajnymi hamulcami.
Silnik bez turbo
Sercem obu modeli jest nowy 6-cylindrowy silnik typu bokser. Wolnossąca jednostka bazuje na tej samej rodzinie motorów, co silniki turbo w obecnej serii modelowej 911 Carrera. Nowy wysokoobrotowy motor generuje moc o 35 KM większą niż w poprzednich modelach GT4. W przypadku trzeciej generacji Spydera przyrost mocy wynosi nawet 45 KM. Maksymalny moment obrotowy o wartości 420 Nm jednostka osiąga w zakresie od 5000 do 6800 obr./min.
Wyposażone w manualną przekładnię samochody sportowe są w stanie pokonać barierę 300 km/h: prędkość maksymalna 718 Spyder to 301 km/h, a 718 Cayman GT4 może osiągnąć 304 km/h. Oba modele przyspieszają od 0 do 100 km/h w 4,4 sek. Skorelowane zużycie paliwa tych sportowych aut z umieszczonym centralnie silnikiem wynosi 10,9 l/100 km (cykl NEDC).
Charakter motoru łączy nowoczesny system kontroli emisji z filtrem cząstek stałych z liniowym oddawaniem mocy. Maksymalna prędkość obrotowa wynosi 8000 obr./min. Nowe dodatki obejmują rozwiązania techniczne takie jak adaptacyjna kontrola cylindra – w trybie częściowego obciążenia tymczasowo przerywa ona proces wtrysku w jednej z dwóch głowic, zmniejszając w ten sposób zużycie paliwa.
Po raz pierwszy w wysokoobrotowym silniku do realizacji bezpośredniego wtrysku paliwa zastosowano piezoelektryczne wtryskiwacze.
Większa siła docisku
Do wyróżników 718 Cayman GT4 należy wszechstronnie udoskonalona koncepcja aerodynamiki. Efekt: do 50 proc. większy docisk bez negatywnego wpływu na opór aerodynamiczny. Na aerodynamikę obu modeli w istotnym stopniu wpływa nowo zaprojektowany jednokomorowy tylny tłumik zlokalizowany przy nadkolu. Tworzy on z tyłu przestrzeń dla funkcjonalnego dyfuzora.
Także montowane na stałe tylne skrzydło odznacza się większą efektywnością. Przy prędkości 200 km/h odpowiada to 12 kilogramom dodatkowej siły docisku. Przedni pas, zoptymalizowany w stylu modelu GT, utrzymuje równowagę aerodynamiczną za sprawą dużego przedniego spojlera i tzw. kurtyn powietrznych. Te ostatnie uspokajają przepływ powietrza wzdłuż przednich kół.
Porsche 718 Spyder
Nowe 718 Spyder to maszyna stworzona dla przyjemności z jazdy – m.in. dzięki lekkiemu poszyciu dachowemu. Model kontynuuje historię słynnych Roadsterów, takich jak 550 Spyder oraz 718 RS 60 Spyder. Poszycie dachowe nadaje się do codziennego użytku i można schować je pod pokrywą bagażnika – wystarczy zaledwie kilka ruchów.
W przeciwieństwie do modelu Cayman GT4, 718 Spyder ma tylny spojler, który podnosi się automatycznie przy 120 km/h. Funkcjonalny dyfuzor sprawia, że jest to pierwszy model z rodziny Boxster, który wytwarza aerodynamiczny docisk na tylnej osi.
Podwozie GT dla samochodu o wysokich osiągach
Po raz pierwszy w historii 718 Spyder korzysta z podwozia zastosowanego w modelu GT o wysokich osiągach – 718 Cayman GT4. Jego lekkie, kolumnowe przednie i tylne zawieszenie zostało dodatkowo zmodyfikowane – korzysta teraz z wyścigowej techniki. Bezpośrednie połączenie z podwoziem jest częściowo realizowane za pomocą przegubów kulowych. System tłumienia Porsche Active Suspension Management ze zmniejszonym o 30 mm prześwitem obniża położenie środka ciężkości i zwiększa potencjał w zakresie dynamiki.
Zaprojektowano go specjalnie do użytku na torze wyścigowym. Charakterystyka prowadzenia 718 Cayman GT4 jest jeszcze ostrzejsza. Z tego samego systemu korzysta 718 Spyder. Układ PSM działa tu z jeszcze większą precyzją, a na życzenie można go wyłączyć (dwustopniowo). Dynamikę wzdłużną i poprzeczną i osiągi w zakrętach dodatkowo zwiększa Porsche Torque Vectoring (PTV) z mechaniczną blokadą tylnego mechanizmu różnicowego.
GT4 jest również dostępny z opcjonalnym pakietem Clubsport, obejmującym tylne stalowe wzmocnienie z klatki bezpieczeństwa (tzw. rollbar), ręczną gaśnicę i sześciopunktowe „szelki” (pasy bezpieczeństwa) po stronie kierowcy.
Wydajne hamulce, opony o ultrawysokich osiągach
Wysokowydajny układ hamulcowy w obu modelach zapewnia równomierne wytracanie prędkości, które dzięki zastosowaniu dużych, aluminiowych stałych zacisków typu monoblok. Na życzenie dostępne są hamulce Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB). Nowością w przypadku 718 Spyder jest zastosowanie opon o ultrawysokich osiągach (UHP), specjalnie przystosowanych do wymogów marki.
Stanowią one element całościowego pakietu, który sprawia, że na północnej pętli toru Nürburgring 718 Cayman GT4 20,6-kilometrowy odcinek toru pokonuje w czasie o ponad 10 sek. krótszym od swojego poprzednika.
Nowe Porsche 718 Spyder oraz 718 Cayman GT4 można już zamawiać. Ich ceny zaczynają się od 456 tys. zł za 718 Spyder i od 478 tys. zł za 718 Cayman GT4.