Porsche prezentuje zupełnie nową, innowacyjną architekturę wnętrza najnowszego Cayenne.
Koncepcja Porsche Driver Experience – doświadczenia kierowcy Porsche – oferuje nowe sposoby interakcji, nie tylko dla kierowcy, ale także dla pasażera z przodu.
Zobacz także:
RENAULT: PREZENTACJA NOWEJ GENERACJI MODELU ESPACE
W nowym Cayenne, którego światowa premiera odbędzie się 18 kwietnia na targach Auto Shanghai w Chinach, Porsche wprowadza przełomową koncepcję obsługi i wyświetlania informacji – Porsche Driver Experience, czyli doświadczenie kierowcy Porsche. Bazuje ona na w pełni cyfrowym wyświetlaczu, wszechstronnej indywidualizacji oraz intuicyjnym sterowaniu. W centrum uwagi znajduje się oś kierowcy, a najważniejsze elementy obsługi zgrupowano wokół kierownicy. Tworzy to warunki dla jeszcze bardziej intensywnych wrażeń z jazdy.
Luksusowy kokpit wykorzystuje rozwiązania znane z elektrycznego samochodu sportowego Taycan i po raz pierwszy przenosi je do Porsche z silnikiem spalinowym. Obejmuje cyfrowy zestaw wskaźników w tak zwanej zakrzywionej, wolnostojącej formie, ze zmiennymi możliwościami wyświetlania informacji, a także przeprojektowaną konsolę środkową oraz najnowszej generacji kierownicę. Dźwignia automatycznej przekładni znajduje się teraz po prawej stronie kierownicy, dzięki czemu na konsoli środkowej wygospodarowano miejsce na duży panel sterowania klimatyzacją z wyrafinowanym czarnym wykończeniem. Pasażer z przodu może doświadczyć nowego wymiaru interakcji z samochodem i kierowcą za pośrednictwem dodatkowego opcjonalnego wyświetlacza. Nową koncepcję wnętrza uzupełniają zoptymalizowane funkcje łączności.
Zorientowany na kierowcę i interaktywny: nowy kokpit Cayenne
Na kierowcę i pasażerów najnowszego Porsche Cayenne czeka zupełnie nowy kokpit. Łączy on jeszcze większą koncentrację na kierowcy z kolejnymi interaktywnymi elementami, które dodatkowo „ożywiają” wrażenia z jazdy – również w przypadku pasażera. Zestaw wskaźników jest teraz w pełni cyfrowym, wolnostojącym, zakrzywionym wyświetlaczem o przekątnej 12,6 cala. Brak osłony nadaje mu nowoczesny, smukły wygląd. W zależności od poziomu wyposażenia kierowca może wybierać spośród maksymalnie siedmiu widoków wyświetlacza. Na pierwszym planie można ustawić obrotomierz, nawigację online, asystenta jazdy nocnej lub system wspomagania jazdy 3D. Dostępny jest też widok zredukowany oraz tryb klasyczny, który przenosi w cyfrową erę typową dla Porsche koncepcję wskaźników z pięcioma okrągłymi zegarami.
Kluczową cechą nowego doświadczenia kierowcy Porsche jest właściwa równowaga pomiędzy elementami cyfrowymi i analogowymi. Wszystkie instrumenty obsługi, które są istotne dla wrażeń z jazdy, zostały zgrupowane wokół kierownicy. Po jej lewej stronie, typowo dla Porsche, znajduje się nowy przycisk uruchamiania silnika, a po prawej – pomiędzy zestawem wskaźników a centralnym wyświetlaczem – umieszczono teraz dźwignię przekładni. W ten sposób na konsoli środkowej znalazło się miejsce na nowy, duży panel sterowania klimatyzacją z analogowymi elementami obsługi oraz dodatkowym schowkiem. Bezpośrednio przy kierownicy nowego Cayenne zlokalizowano przeprojektowaną dźwignię sterowania systemami wspomagania kierowcy.
Nowa sportowa kierownica wielofunkcyjna pochodzi z 911 i w porównaniu z poprzednim modelem również została całkowicie przeprojektowana. Wyróżnia ją wysokiej jakości design – sportowy i nowoczesny. Umieszczony na kierownicy przełącznik trybów jazdy, służący do wyboru spośród trybów Normal, Offroad, Sport oraz Sport Plus, jest teraz standardem. Bezpośrednio na kierownicy znajdują się także nowy przycisk do wybierania funkcji i wyglądu zestawu wskaźników oraz elementy obsługi opcjonalnego wyświetlacza head-up.
Nowy panel sterowania klimatyzacją na konsoli środkowej, z czarnym, lśniącym wykończeniem, ma szczególnie wyrafinowany design. Korzystając z przejrzyście rozplanowanej powierzchni obsługi, można szybko i intuicyjnie dokonywać ustawień klimatyzacji. Połączenie rozpoznawania dotyku oraz haptycznego sprzężenia zwrotnego z mechanicznymi przełącznikami klimatyzacji i fizycznym kontrolerem głośności łączy funkcjonalność z atrakcyjną oprawą estetyczną.
12,3-calowy centralny wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości to centrum sterowania Porsche Communication Management (PCM). Tak jak poprzednio pozwala on obsługiwać liczne funkcje związane z jazdą i komfortem, a także standardową nawigację online oraz funkcje multimediów. Zupełnie nową opcją w Cayenne jest zintegrowany wyświetlacz pasażera o przekątnej 10,9 cala. Dodatkowy ekran dotykowy pozwala pasażerowi z przodu odciążyć kierowcę, na przykład poprzez obsługę nawigacji lub wybór źródła mediów. Specjalna folia sprawia, że z pozycji kierowcy nie widać zawartości ekranu. Oznacza to, że filmy mogą być strumieniowo przesyłane na wyświetlacz pasażera bez rozpraszania uwagi kierującego.
Luksusowy, sportowy charakter
Porsche Cayenne to najbardziej sportowy samochód w swoim segmencie – i odzwierciedla to również jego wnętrze. Sportowa atmosfera łączy się tu z dynamiczną funkcjonalnością, luksusowym komfortem oraz typowymi elementami stylistycznymi Cayenne. Nowej koncepcji obsługi Porsche nadało „czyste” wzornictwo, która optycznie podkreśla szerokość wnętrza. Cała deska rozdzielcza, konsola środkowa oraz górne sekcje paneli drzwi zostały kompletnie przeprojektowane. Wizualna akcentacja poziomych linii kokpitu sprawia, że kabina wydaje się jeszcze szersza. Eleganckie otwory wentylacyjne są ustawione pionowo, w sposób typowy dla Cayenne. Po raz pierwszy Porsche zaprojektowało wszystkie wyloty powietrza w kokpicie jako pozbawione poprzeczek.
Kompleksowo rozbudowana łączność
W nowym Cayenne Porsche jeszcze bardziej rozbudowało funkcje łączności. Standardowa specyfikacja obejmuje chłodzony schowek na smartfon z funkcją ładowania indukcyjnego. Chłodzenie umożliwia uzyskanie zoptymalizowanej mocy ładowania – do 15 watów. Rozszerzona integracja usług online zapewnia nowe sposoby interakcji, takie jak korzystanie z asystenta głosowego Siri do obsługi funkcji samochodu. Nowością są również dwa gniazda USB-C w przednim schowku i kolejne dwa w tylnej części konsoli środkowej. Wszystkie porty USB oferują funkcję szybkiego ładowania, a przednie pozwalają też połączyć smartfon z systemem Porsche Communication Management (PCM). Aby sparować smartfon z samochodem, wystarczy zeskanować kod QR wyświetlany w PCM. Użytkownik ma wówczas do dyspozycji wiele funkcji łączności, w tym Apple CarPlay i Android Auto, a także zintegrowane aplikacje, takie jak Spotify oraz Apple Music.
Dzięki nowej funkcji In-Car Video – wideo w samochodzie – filmy można oglądać bezpośrednio w PCM, za pośrednictwem dostawcy usług strumieniowych Screenhits TV: na centralnym wyświetlaczu, kiedy samochód stoi, oraz na wyświetlaczu dla pasażera podczas jazdy.