Koncepcyjne Porsche 911 Speedster przechodzi do historii – niemiecka marka wprowadza bowiem dwumiejscowy, otwarty wóz do produkcji.
Za jego bazę konstrukcyjną posłużyły modele 911 R (rocznik 2016) oraz 911 GT3. Ilość egzemplarzy na rynku będzie bardzo ograniczona.
Zobacz także:
Wysokoobrotowy, wolnossący silnik typu bokser o pojemności 4 litrów i mocy 375 kW (510 KM) zapewnia osiągi oraz wrażenia dźwiękowe w kokpicie. Połączono go z sześciostopniową, manualną skrzynią biegów GT. Wizualnie Speedster nawiązuje do swojej własnej historii – do przodka wszystkich samochodów sportowych Porsche, modelu 356 „No. 1” Roadster z 1948 r.
Także limitowana edycja nowego 911 przypomina ten pojazd. W połowie 2019 r. w zakładach Porsche w Zuffenhausen w Niemczech powstanie dokładnie 1948 egzemplarzy modelu.
Koncepcyjne wydanie 911 Speedster świętowało swoją światową premierę w 2018 r., w trakcie uroczystości z okazji rocznicy „70 lat sportowych samochodów Porsche” w Zuffenhausen. Później model zaliczył szereg kolejnych publicznych występów: na Festiwalu Prędkości w Goodwood, na zlocie Rennsport Reunion VI na torze Laguna Seca w Kalifornii oraz podczas paryskiego salonu samochodowego w październiku.
Liczne elementy prototypowej wersji modelu Speedster można teraz znaleźć – w tej samej lub zbliżonej formie – w wydaniu seryjnym. Jego wizytówką jest pokrywa miękkiego dachu z dwoma wybrzuszeniami, czyli kluczowy element tego rodzaju sportowych aut od czasów 911 Speedster z 1988 r.
To jak dotąd największy i najbardziej skomplikowany pojedynczy panel z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym, jakiego Porsche użyło w modelu seryjnym. Dwa elementy wykończeniowe na wybrzuszeniach kryją komponenty systemu ochrony w razie dachowania, który należy do standardowego wyposażenia nowego dwumiejscowego pojazdu – podobnie jak w przypadku 911 Carrera Cabriolet.
Zastosowane w prototypie bazowe poszycie zastąpiono dachem z tkaniny o lekkiej konstrukcji, który – pomimo purystycznej formy – nadaje się do codziennego użytku. W połączeniu ze skróconą, obniżoną ramą przedniej szyby oraz mniejszymi bocznymi oknami nadaje on charakterystyczny, atletyczny profil. Wyjątkowo nisko poprowadzona linia profilu – tzw. flyline – wyróżniała już historyczne modele, takie jak Porsche 356 Speedster z 1954 r.
Obsługa dachu nie wymaga wysiłku: centralny hak blokujący w ramie przedniej szyby i obie boczne blokady miękkiego poszycia zwalnia się za naciśnięciem przycisku. Duża tylna pokrywa, wykonana z lekkiego kompozytu węglowego, jest elektrycznie odblokowana i częściowo odsuwana do tyłu. Następnie należy ją ręcznie odchylić i już można schować dach za tylnymi siedzeniami – składa się go na kształt litery „Z”.
Po złożeniu poszycia pozostaje zamknąć pokrywę, co również nie wymaga użycia szczególnej siły. Dach rozkłada się w ten sam sposób – jedynie żebra dachowe przy lewej i prawej listwie osłaniającej muszą zostać ręcznie wciśnięte ręcznie w swoje uchwyty, tak by wyczuwalnie wskoczyły na miejsce.
Tylny spojler i tylny zderzak z 911 GT3 Touring
Lekka konstrukcja wyznacza priorytety także w przypadku innych elementów nadwozia 911 Speedster. Przednika pokrywa z kompozytów węglowych – o 2 kg lżejsza niż ta w 911 GT3 – oraz błotniki z tego samego materiału pochodzą z 911 R. Przedni zderzak zapożyczono z GT3, ale jego spoiler został zaprojektowany zupełnie od nowa.
Zamiast zastosowanych w prototypie lusterek bocznych Talbot produkcyjna wersja modelu otrzymała elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka Sport Design. Wysuwany, aerodynamicznie zoptymalizowany tylny spojler oraz tylny zderzak to z kolei przystosowane na potrzeby nowego 911 Speedster elementy z 911 GT3 Touring.
W kabinie uwagę zwracają w pełni kubełkowe fotele z kompozytów węglowych z boczkami i zagłówkami wykończonymi czarną skórą, która pokrywa również podłokietniki na obiciach drzwi oraz skróconą dźwignię zmiany biegów. Środkowe panele siedzeń obszyto skórą perforowaną. Lekkie panele drzwi z czarnymi taśmami i siatki do przechowywania drobiazgów pozwoliły dodatkowo ograniczyć masę własną samochodu.
Zagłówki, karbonowe osłony progów drzwi i tarczę umieszczonego pośrodku obrotomierza zdobi logo „Speedster”. Wszystkie wskaźniki mają białe wskazówki oraz czarne tarcze z zielonymi oznaczeniami. Na zabudowie za fotelami znalazła się plakietka limitowanej edycji wraz z numerem seryjnym danego egzemplarza.
Opcjonalnie Porsche oferuje nowe 911 Speedster z pakietem Heritage Design (cena w Niemczech: 21 634,20 euro z VAT). Zaprojektowany przez Style Porsche i ucieleśniony przez Porsche Exclusive Manufaktur, pakiet ten na nowo interpretuje klasyczne elementy z lat 50. i 60. XX wieku.
Składają się na niego m.in. wnętrze w konfiguracji łączącej kolory czarny i koniakowy ze złotymi detalami oraz specjalne malowanie przedniej partii nadwozia na biało, połączone z bazowym, srebrnym lakierem GT Silver Metallic. Całość dopełniają inspirowane historycznymi pojazdami wyścigowymi naklejki na drzwiach i przedniej pokrywie. Nabywcy mogą wybrać własne, maksymalne dwucyfrowe numery startowe (jak w przypadku samochodu prezentowanego powyżej na zdjęciu).
Herby Porsche i złote logotypy odpowiadają wzorom używanym w latach 50. i 60. ubiegłego stulecia.
Wysokoobrotowy silnik
Serce nowego 911 Speedster pochodzi z 911 GT3. Wolnossący, sześciocylindrowy silnik typu bokser o pojemności 4 litrów to rasowa jednostka GT. Swoją maksymalną moc – 375 kW (510 KM) – osiąga przy 8400 obr./min., a jego maksymalna prędkość obrotowa wynosi 9000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy o wartości 470 Nm jest tu generowany przy 6250 obr./min. Nowe 911 Speedster przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,0 sek. i osiąga prędkość maksymalną 310 km/h.
W porównaniu z poprzednim 911 GT3 czterozaworowa jednostka nowego 911 Speedster została wyposażona w dwa filtry cząstek stałych dla silnika benzynowego (GPF) i spełnia normę emisji spalin Euro 6d TEMP EVAP-ISC (EU6 DG). Mimo to osiąga o 10 KM wyższą moc. Nowo opracowany, lekki sportowy układ wydechowy ze stali nierdzewnej waży o 10 kg mniej (włącznie z dwoma filtrami cząstek stałych).
Zgodnie z statusem 911 Speedster jako samochodu dla kierowcy, Porsche oferuje je wyłącznie z sześciobiegową sportową przekładnią manualną. Skrzynię wyposażono w funkcję automatycznego „podbijania” obrotów (tzw. auto- blip), która podczas redukcji biegu precyzyjnie, w niezależny sposób kompensuje różnice w prędkości obrotowej silnika pomiędzy przełożeniami poprzez automatyczne otwarcie przepustnicy. Funkcja ta może zostać aktywowana w dowolnym momencie, niezależnie od wybranego ustawienia systemu aktywnego tłumienia PASM (Porsche Active Suspension Management).
Sportowe przeniesienie siły napędowej uzupełnia mechaniczna, asymetryczna blokada tylnego mechanizmu różnicowego.
Nowy samochód posiada sportowy układ skrętnych tylnych kół i dynamicznych mocowań silnika. Systemy kontroli, takie jak Porsche Torque Vectoring (PTV), Porsche Stability Management (PSM) oraz zawieszenie PASM ze sportowym zestrojeniem i obniżonym o 25 mm prześwitem, zostały precyzyjnie przystosowane do wymagań nowego modelu.
Dwumiejscowy wóz z otwartym nadwoziem przemieszcza się na kołach z 20-calowymi, kutymi obręczami Speedster mocowanych centralną śrubą. Standardowe wyposażenie obejmuje hamulce PCCB (Porsche Ceramic Composite Brake) z perforowanymi i wewnętrznie wentylowanymi, ceramiczno-kompozytowymi tarczami.
W Niemczech ceny nowego 911 Speedster zaczynają się od 269 274 euro (z VAT i lokalną specyfikacją wyposażeniową). Model można już zamawiać w Porsche Centrach.
Ponadto z okazji debiutu nowego modelu oddział Porsche Design Timepieces zaprojektował dwa specjalne zegarki – „911 Speedster chronograph” oraz „911 Speedster Heritage Design chronograph”. Ich liczbę również ograniczono do 1948 egzemplarzy (cena 9950 euro z VAT za sztukę).