Od chwili wprowadzenia na rynek w 1999 roku Porsche 911 GT3 oferuje najlepsze połączenie wyścigowych genów i codziennej użyteczności.
Dla uczczenia 25. rocznicy od premiery wariant debiutuje w nowej odsłonie, po raz pierwszy od razu w dwóch wersjach: jako torowo zorientowany samochód sportowy z tylnym skrzydłem oraz jako bardziej stonowana odmiana z pakietem Touring. Odpowiednio dopasowane pakiety i innowacyjne opcje sprawiają, że oba warianty GT3 można dodatkowo dostosować do gustu nabywcy oraz zamierzonego profilu użytkowania.
Zobacz także:
AUDI: MOŻNA ZAMAWIAĆ ZMODERNIZOWANE A3 SPORTBACK TFSI E
Porsche wprowadza na rynek nowe 911 GT3 – samochód sportowy wyjątkowo wszechstronnie przygotowany do występów na torze wyścigowym. Debiut zbiega się z jubileuszem 25-lecia tego wariantu. W najnowszej odsłonie 911 GT3 wyróżnia się rozszerzoną strategią lekkiej konstrukcji, wolnossącym 4,0-litrowym silnikiem typu bokser o mocy 375 kW (510 KM) i 450 Nm maksymalnego momentu obrotowego oraz nowymi opcjami, jeszcze bardziej zorientowanymi na potrzeby klientów. Pakiet Weissach, po raz pierwszy dostępny dla 911 GT3, zapewnia jeszcze więcej większy potencjał indywidualnej konfiguracji pod kątem użytku na torze. Ponadto nowa odsłona oferuje rozbudowane wyposażenie standardowe oraz inne opcje, które dodatkowo potęgują jej sportowy charakter i precyzję prowadzenia.
Nowoczesne wzornictwo
Nowe warianty Porsche 911 GT3 charakteryzują się jeszcze bardziej wyrazistym designem przedniego i tylnego pasa, a także odpowiednio dostosowaną aerodynamiką. W obu wersjach przeprofilowany przedni dyfuzor, udoskonalony kształt spojlera oraz zmodyfikowane „płetwy” w podwoziu zwiększają docisk i optymalizują przepływ powietrza. Przeprojektowane reflektory LED Matrix, w 911 GT3 dostępne z opcjonalnym białym pierścieniem akcentującym, łączą wszystkie funkcje oświetlenia, eliminując potrzebę stosowania dodatkowych lamp w przednim zderzaku. Pozwoliło to na powiększenie obszaru wlotu powietrza i dodatkowe „uporządkowanie” wyglądu. Z tyłu przeprojektowano dyfuzor, wloty powietrza oraz tylną pokrywę. Tylne skrzydło 911 GT3 ma nowe, pochylone płyty boczne.
W konstrukcji przedniej osi, opartej na podwójnych wahaczach poprzecznych, Porsche wykorzystuje aerodynamicznie ukształtowane wahacze wleczone o łezkowatym profilu. Przy wysokich prędkościach zwiększają one docisk w obszarze nadkola, a przy okazji poprawiają chłodzenie hamulców. Aby zapewnić równowagę docisku przedniej i tylnej osi nawet w trakcie hamowania z najwyższych prędkości, inżynierowie odpowiedzialni za projekt zawieszenia ograniczyli „nurkowanie” nadwozia – w tym celu sworzeń dolnego wahacza wleczonego na przedniej osi został umieszczony niżej. Wszystkie te udoskonalenia 911 GT3 przejęło z obecnego 911 GT3 RS.
Najnowsze 911 GT3 jest standardowo wyposażone w sportowe ogumienie w rozmiarze 255/35 ZR 20 (przód) i 315/30 ZR 21 (tył), o lepszej przyczepności na mokrej nawierzchni; opcjonalnie dostępne są opony torowe z homologacją drogową.
Pakiet Touring – dostępny od chwili wprowadzenia na rynek i z jeszcze większymi możliwościami konfiguracji
W ramach modernizacji producent sportowych aut jeszcze wyraźniej definiuje oba warianty 911 GT3. Po raz pierwszy popularny pakiet Touring będzie dostępny już od chwili wprowadzenia na rynek. Nazwa „pakiet Touring” pochodzi od wariantu wyposażenia 911 Carrera RS 2.7 z 1973 roku. Pakiet stanowi element oferty GT3 od 2017 roku. W najnowszym wydaniu jest on jeszcze bardziej charakterystyczny, o czym świadczy logo „911 GT3 touring” na grillu tylnej pokrywy. 911 GT3 z pakietem Touring nie ma nieruchomego skrzydła – w ten sposób zachowuje ponadczasową elegancję linii 911. Równowagę aerodynamiczną zapewniają tu wysuwany tylny spojler z krawędzią sterującą odrywaniem strumienia powietrza – słynną klapą Gurneya – oraz odpowiednio dostosowane „płetwy” w podwoziu. Wnętrze oferuje wysokogatunkową, klasycznie sportową atmosferę i bazuje na wykończeniach ze skóry. Po raz pierwszy dla 911 GT3 z pakietem Touring jako opcja dostępne są tylne siedzenia, które dodatkowo zwiększają funkcjonalność samochodu sportowego w codziennym użytku.
Szczególnie na krętych lokalnych drogach można wyraźnie odczuć, że układ kierowniczy jest dostrojony jeszcze lepiej niż w poprzednim modelu – powiedział Walter Röhrl, ambasador marki Porsche. Samochód zyskuje przez to jeszcze większą pewność siebie, ponieważ spokojniej reaguje w środkowym położeniu, a jednocześnie nie traci nic a nic ze swojej bezpośredniości. Również skrócone przełożenie znacząco zwiększa przyjemność z jazdy lokalnymi drogami.
Lekka konstrukcja w wielu obszarach
Najnowsze 911 GT3 niezmiennie stawia na lekką konstrukcję – jego niska masa własna przyczynia się do zwinnego, bezpośredniego prowadzenia. Nowe, lekkie obręcze z aluminium, wykończone w srebrnym kolorze, w porównaniu z poprzednikiem pozwalają zmniejszyć masę nieresorowaną o ponad 1,5 kg. Opcjonalnie dostępne są magnezowe felgi, oferowane z pakietem Weissach lub Leichtbau (z niem. lekka konstrukcja), które oszczędzają aż 9 kg. W obniżeniu masy własnej pomaga nowy, lekki akumulator litowo-jonowy o pojemności 40 Ah – tu redukcja wynosi około 4 kg. W najlżejszej konfiguracji najnowsze 911 GT3 waży zaledwie 1420 kg.
Przełożenie skrócone o 8%
4,0-litrowy wolnossący motor nowego 911 GT3 został zaprojektowany zgodnie z obecnymi, znacznie bardziej rygorystycznymi normami emisji spalin; wyposażono go w dwa filtry cząstek stałych oraz cztery katalizatory. System kontroli emisyjności jest niezwykle wydajny, jednak Porsche zapewnia również porywający krajobraz dźwiękowy. Moc 6-cylindrowego silnika typu bokser została uzyskana dzięki wdrożeniu szeregu środków optymalizujących. Zmodernizowano głowice cylindrów, a „ostrzejsze” wałki rozrządu z 911 GT3 RS zapewniają jeszcze bardziej dynamiczne oddawanie mocy w górnym zakresie prędkości obrotowych. Ponadto zastosowano zoptymalizowane pod kątem przepływu przepustnice oraz zmodyfikowane chłodnice oleju.
Bokser 911 GT3 nadal generuje moc 375 kW (510 KM). Oznacza to, że każdy kilowat zmodernizowanego, wysokoobrotowego wolnossącego silnika w najlżejszej konfiguracji samochodu musi wprawić w ruchu jedynie 3,8 kg (2,8 kg/KM). Co więcej, zarówno 7-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa PDK, jak i 6-stopniowa manualna skrzynia GT mają przełożenie główne o 8% krótsze niż w poprzedniku. Obie przekładnie są dostępne dla obu wariantów: 911 GT3 oraz 911 GT3 z pakietem Touring.
Nowe 911 GT3 z PDK przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,4 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 311 km/h (dane dla skrzyni manualnej: 3,9 s, 313 km/h).
Na torze nowe 911 GT3 zapewnia jeszcze lepszą kontrolę – dzięki zoptymalizowanemu zestrojeniu amortyzatorów odznacza się jeszcze spójniejszym trzymaniem i lepiej radzi sobie na nierównościach oraz podczas pokonywania krawężników – powiedział ambasador marki Jörg Bergmeister. System zapobiegający nurkowaniu zauważalnie zmniejsza pochylenie podczas hamowania. W rezultacie równowaga samochodu w każdych warunkach pozostaje znacznie bardziej stabilna.
Innowacyjne lekkie fotele kubełkowe
Opcjonalnie w nowym 911 GT3 dostępne są nowe lekkie fotele kubełkowe ze składanym oparciem i obudową wykonaną z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP). Siedzenia wyposażono w zintegrowaną poduszkę powietrzną chroniącą klatkę piersiową, elektryczną regulację wysokości i ręczną regulację wzdłużną; lista opcji obejmuje funkcję podgrzewania z trzystopniową regulacją intensywności. Część wypełnienia zagłówka można wyjąć – w przypadku większości kierowców poprawia to ergonomię podczas jazdy torowej w kasku. Funkcja składania oparcia, obsługiwana za pomocą pętli, umożliwia dostęp do opcjonalnych tylnych siedzeń, po raz pierwszy oferowanych w 911 GT3 z pakietem Touring. Alternatywnie można zamówić adaptacyjne fotele sportowe Plus z 18-kierunkową regulacją elektryczną.
Czarny, standardowo dwumiejscowy kokpit nowego 911 GT3 bazuje na wzornictwie znanym z najnowszych odmian 911. Jednak w przeciwieństwie do wariantów Carrera nowe 911 GT3 nie jest uruchamiane przyciskiem, lecz nadal ma obrotowy włącznik zapłonu. Bliskie powiązania ze światem sportu motorowego demonstruje opcjonalnie dostępna klatka bezpieczeństwa. Kierowcę wspiera cyfrowy zestaw wskaźników z przejrzystą koncepcją obsługi. Dzięki kontrastowej kolorystyce wskazania obrotomierza i stopera można odczytać w mgnieniu oka. Torowy tryb wyświetlania redukuje zawartość cyfrowych pól po lewej i prawej stronie obrotomierza do kluczowych danych, dotyczących opon, oleju, cieczy chłodzącej oraz paliwa, i za pomocą specjalnego wskaźnika sugeruje optymalny moment zmiany przełożenia. W razie potrzeby widok obrotomierza można obrócić w taki sposób, aby prędkość obrotowa, przy której do akcji wkracza ogranicznik, czyli 9000 obr./min, znajdowała się na godzinie 12.
Indywidualne pakiety dla 911 GT3 i 911 GT3 Touring
Porsche oferuje dla nowego 911 GT3 różne pakiety wyposażenia. Dostępny po raz pierwszy pakiet Weissach pozwala jeszcze bardziej indywidualnie skonfigurować 911 GT3 pod kątem użytku na torze. Stabilizator wraz z łącznikami i płyta usztywniająca na tylnej osi są tu wykonane z CFRP, podobnie jak dach, boczne panele tylnego skrzydła, górne części obudowy lusterek zewnętrznych i trójkątne elementy ich mocowania oraz prowadnice powietrza w przednim pasie. Wygląd wnętrza definiują elementy wykończone skórą oraz antyodblaskowym materiałem Race-Tex, który – po raz pierwszy w 911 GT3 – pokrywa górną sekcję deski rozdzielczej. Klamki drzwi z CFRP i siatki do przechowywania optymalizują masę paneli drzwi. Jako opcje dostępne są klatka bezpieczeństwa z CFRP oraz lekkie kute felgi z magnezu.
Dla nowego 911 GT3 z pakietem Touring firma Porsche oferuje pakiet Leichtbau. Dach ma tu lakierowane wykończenie w kolorze nadwozia, a stabilizator wraz z łącznikami i płyta usztywniająca na tylnej osi są wykonane z CFRP. W skład pakietu wchodzą także wspomniane lekkie kute felgi z magnezu oraz lekkie panele drzwi. W połączeniu ze standardową 6-biegową sportową manualną skrzynią GT zastosowano skróconą dźwignię z 911 S/T. Na obecność pakietu wskazuje umieszczona przed nią tabliczka z napisem „Leichtbau”.
Z myślą o jeździe torowej dla 911 GT3 z tylnym skrzydłem – jako bezpłatna opcja – dostępny jest pakiet Clubsport. Obejmuje on przykręcaną stalową klatkę bezpieczeństwa z tyłu, 6-punktowe pasy bezpieczeństwa dla kierowcy oraz ręczną gaśnicę. Pakiet można zamówić tylko w połączeniu z lekkimi fotelami kubełkowymi.
Nowe 911 GT3 stało się jeszcze bardziej ekscytujące, a zarazem zyskało dodatkowy ładunek indywidualnego charakteru. Zagłębiając się w bogactwo detali, zaopatrzyliśmy je w wiele elementów, których oczekiwali nasi klienci. Dzięki temu 911 GT3 można jeszcze bardziej dostosować do konkretnego celu lub preferencji kierowcy – skomentował Andreas Preuninger, szef ds. samochodów z rodziny GT.
Ekskluzywny chronograf – „samochód sportowy na nadgarstku”
Wyłącznie dla nabywców 911 GT3 i 911 GT3 Touring zarezerwowano wyjątkowy zegarek Porsche Design, który przenosi wzornictwo i osiągi nowego samochodu sportowego na nadgarstek właściciela. Chronografy 911 GT3 oraz 911 GT3 Touring wyposażono w precyzyjny, certyfikowany przez COSC mechanizm Porsche Design WERK 01.200 z funkcją flyback. Ultralekka koperta z tytanu, opcjonalnie z czarną powłoką z węglika tytanu, łączy design samochodu sportowego z nowoczesnym zegarmistrzostwem. Tarcza GT3 z żółtymi akcentami i heksagonalną strukturą nawiązuje do zestawu wskaźników, a wahnik wygląda niczym obręcz GT3. Pierścień tarczy jest dostępny we wszystkich kolorach nadwozia oferowanych dla 911 GT3, włącznie z wersją z pakietem Touring oraz odcieniami programu Paint to Sample. Również pasek, wykonany z oryginalnej skóry i nici Porsche, dopasowano do odpowiedniej konfiguracji auta.
Nowe Porsche 911 GT3 i nowe Porsche 911 GT3 z pakietem Touring będzie można zamawiać od końca 2024 roku, w cenie 1 103 000 zł.