Prawdopodobnie najważniejszy samochód wyścigowy w motorsportowej historii Porsche czyli model 917, w tym roku obchodzi swoje 50. urodziny.
Muzeum marki świętuje jubileusz ikony wyścigów, organizując specjalną, kompleksową wystawę pt. „50 lat Porsche 917 – kolory prędkości”, która potrwa do 15 września.
Zobacz także:
Na ekspozycji łącznie pojawi się 14 eksponatów, w tym dziesięć egzemplarzy 917 o łącznej mocy 7490 KM.
917-001 przywrócone do oryginalnego stanu z 1969 r.
Samochód sportowy startujący w grupie 4, opracowany z myślą o zwycięstwie w 24-godzinnym wyścigu Le Mans i wygraniu Mistrzostw Świata Producentów. Zbudowany w 1969 r., był pierwszym z puli 25 egzemplarzy wymaganej do uzyskania homologacji. Numer 1 dał początek bezprecedensowej historii sukcesu wyścigowej maszyny 917 i stanowi największą atrakcję specjalnej wystawy.
Od ponad roku nad jego odnowieniem wspólnie pracowali muzealni mechanicy oraz byli technicy i inżynierowie z Zuffenhausen i Weissach, archiwum historyczne Porsche AG, a także firmy partnerskie. Pojazd jest teraz w dokładnie takim samym stanie, w jakim był 12 marca 1969 r., kiedy to został zaprezentowany światu podczas salonu samochodowego w Genewie.
917 z krótkim tyłem – zwycięzcy Le Mans z 1970 i 1971 r.
Dwie kolejne atrakcje specjalnej wystawy to obie zwycięskie maszyny 24-godzinnego wyścigu Le Mans w latach 1970 i 1971. W 1970 r. Hans Herrmann i Richard Attwood poprowadzili 917 KH („krótki ogon”) z numerem 23, w słynnym biało- czerwonym malowaniu Salzburg Design, do pierwszego z 19 dotychczasowych zwycięstw Porsche w „generalce” na torze nad rzeką Sarthe.
W następnym roku ich sukces powtórzyli Helmut Marko i Gijs van Lennep. Pokonując dystans 5335 km ze średnią prędkością 222,3 km/h, ustanowili przy tym dwa rekordy niepobite przez kolejne 39 lat.
Poza siedmioma innymi egzemplarzami 917 – w tym 917 PA Spyder, które zostało samochodem testowym z 16-cylindrowym silnikiem, a także wersji z „długim ogonem” oraz turbo – w ramach specjalnej wystawy można szczegółowo zapoznać się z rozwiązaniami technicznymi poszczególnych wariantów.
Dzieło sztuki w postaci 12-cylindrowego silnika zaprojektowanego przez Hansa Mezgera ilustrują liczne niewielkie eksponaty, takie jak wały korbowe, zestawy tłoków i tulei cylindrowych, wałki rozrządu oraz turbosprężarki. Komponenty z włókna szklanego z etapu renowacji 917-001 demonstrują obowiązujący już w tamtych czasach wysoki standard budowy nadwozi.
911 Turbo pokazuje, jak wyścigowa technika wkroczyła do seryjnej produkcji – na przykładzie komponentów takich jak turbosprężarka oraz elementy układu hamulcowego. Wraz z tym modelem turbodoładowanie, z powodzeniem stosowane w modelach 917/10 i 917/30, w 1974 r. trafiło do seryjnego samochodu sportowego Porsche.
Niedługo później, w r. modelowym 1978, 911 Turbo skorzystało też z hamulców, które w podobnej formie opracowano wcześniej dla 917. Tak jak w przypadku samochodu wyścigowego, stałe zaciski hamulcowe zostały tu wykonane z materiału z lekkich stopów i miały cztery tłoki.
Dwa kolejne eksponaty demonstrują stopień, w jakim 917 przez kolejne dziesięciolecia pozostawało w pamięci inżynierów i projektantów Porsche. W 1970 r. powstał studyjny model w skali 1:4, który pierwotnie był jednym z projektów podczas opracowywania 917/20 „Pink Pig”.
Model ten był dalej rozwijany przez zespół pod kierownictwem Anatole’a Lapine’a, ówczesnego szefa działu designu. Ekipa zamieniła go w wizjonerski pojazd przyszłości, który poza opływowym nadwoziem otrzymał nawet jednostkę komputerową.
Ponad 40 lat później projektanci po raz kolejny podjęli temat 917 – tym razem w formie studium koncepcyjnego z 2013 r. pod tytułem „917 Living Legend”, które Porsche Museum w ramach specjalnej wystawy po raz pierwszy zaprezentuje publiczności. Gliniany model w skali 1:1 powstał z myślą o powrocie Porsche do elitarnej klasy wyścigów wytrzymałościowych – LMP1, w celu odnoszenia kolejnych zwycięstw w generalnej klasyfikacji Le Mans.
Niewielki zespół projektantów, ekspertów do spraw aerodynamiki, specjalistów w zakresie pakietów nadwozi oraz techników z dziedziny podwozi i układów napędowych zaprojektował ten hołd dla legendarnego 917 z numerem startowym 23, w barwach „Salzburg Design”, w ciągu zaledwie 6 miesięcy.
Historia i technologia 917 ożywają
Odwiedzający mogą poznać „wyścigowy samochód stulecia” z pomocą sześciu skrzyń z narzędziami: poza fascynującą techniką 917 oddają one ówczesny klimat wyścigów, dokumentują sponsorowanie marki, a także obrazują transfer rozwiązań z 917 do kolejnych wyścigowych i seryjnych aut Porsche. Doświadczenia, jakie goście gromadzą przy poznawaniu 917, wzbogacają interaktywne stacje, wykorzystujące prezentacje multimedialne z emocjonującymi scenami filmowymi z historycznych wyścigów.
Prawdziwa wyścigowa atmosfera i rocznicowy album Specjalną wystawę, która prawdopodobnie wyróżnia się największym jak dotąd „zastępem” koni mechanicznych, uzupełniają liczne wyścigowe plakaty i drobne eksponaty.
Ponadto z okazji 50-lecia 917 muzealny sklep oferuje specjalną gamę produktów, w tym rocznicowy album pt. „Colours of Speed – 50 Jahre Porsche 917” („Kolory prędkości – 50 lat Porsche 917”) wydany w ramach „Edition Porsche Museum” oraz fartuch do grilla zaprojektowany dla uczczenia 917/20 „Pink Pig”.
Muzeum Porsche jest otwarte od wtorku do niedzieli, w godzinach od 9 do 18.