PORSCHE: NOWA OPONA MICHELIN PILOT SPORT S 5 DLA PORSCHE 911 GT3 RS

Porsche i Michelin wspólnie opracowały nową oponę Michelin Pilot Sport S 5, zaprojektowaną specjalnie do użytku na torze wyścigowym w mokrych warunkach i niskich temperaturach.

To doskonały sposób na przedłużenie sezonu track dayów.


Zobacz relacje:

GOODYEAR: GAMA OPON EAGLE F1 ASYMMETRIC 6 ZOSTANIE ROZSZERZONA
 

OPONY


 

W przypadku wszystkich modeli Porsche głównym celem jest precyzyjna konfiguracja i dostrojenie wszystkich komponentów, a opony – jedyny element pojazdu mający kontakt z drogą – odgrywają tu kluczową rolę. Właśnie dlatego Porsche od dekad współpracuje z wybranymi partnerami w celu opracowywania ogumienia, które jest odpowiednio dostosowane do charakterystyki samochodów Porsche i ich przeznaczenia. Wspólnie z firmą Michelin producent sportowych aut prezentuje teraz oponę torową dopuszczoną do użytku drogowego dla Porsche 911 GT3 RS generacji 992, opracowaną specjalnie do użytku torowego w mokrych warunkach.

Odpowiadamy na zapotrzebowanie naszych klientów, którzy w szczególności koncentrują się na osiągach i deklarują, że chcieliby spędzać więcej czasu na torze wiosną i jesienią – powiedział Andreas Preuninger, szef ds. samochodów Porsche z rodziny GT. Nowe ogumienie znacząco wydłuża okres użytkowania GT3 RS w ciągu całego roku.

Michelin Pilot Sport S 5 nosi oznaczenie „N”, zarezerwowane dla opon opracowanych specjalnie dla modeli Porsche. Producent samochodów sportowych oferuje teraz wybór czterech specyfikacji ogumienia Michelin dla 911 GT3 RS. Pilot Sport S 5 jest odpowiednikiem opony o ultrawysokich osiągach (UHP) Pilot Sport Cup 2 R i tworzy zupełnie nowy segment opon. Oferuje wyjątkowy poziom osiągów na torach, które są dodatkowo wymagające ze względu na trudne warunki pogodowe. Pilot Sport S 5 nadaje się również jako codzienna opona w krajach z przewagą mokrej i chłodnej pogody.

Krótkie czasy okrążeń, wyższy poziom bezpieczeństwa w trudnych warunkach

Od 2022 roku w ramach rozwoju nowego modelu Pilot Sport S 5 kierowcy testowi z Centrum Rozwoju Michelin w Ladoux we Francji pokonali na tamtejszych obiektach niezliczone kilometry testów. Swój wkład w dopracowanie opony miał także ambasador marki Porsche Jörg Bergmeister, który dysponuje wieloletnim doświadczeniem jako kierowca fabryczny. Głównym celem rozwoju była optymalizacja właściwości akwaplanacyjnych (aquaplaningowych). Wzór bieżnika, zaprojektowany specjalnie do jazdy po mokrej nawierzchni, ma cztery duże centralne rowki o głębokości 7,4 milimetra każdy. Dzięki pogłębieniu bieżnika, a w konsekwencji zwiększenia udziału tzw. bieżnika ujemnego, ogumienie jest w stanie odprowadzać większą ilość wody. Opona poprawia zatem stabilność samochodu i podnosi próg, przy którym zaczyna tracić kontakt z drogą (tzw. prędkość akwaplanacji) – wyjaśnił Mathieu Greco, projektant opon w Michelin. Kontakt z drogą pozostaje stabilny nawet przy dużych prędkościach.

Przyczepność na mokrych nawierzchniach dodatkowo poprawia wysoka zawartość krzemionki w mieszance gumowej, która zapewnia również szybsze osiągnięcie temperatury roboczej ogumienia. Nowa opona Pilot Sport S 5, opracowana specjalnie dla Porsche, wykazuje optymalne właściwości w temperaturach otoczenia od 5 do 15 stopni Celsjusza; oferuje wówczas poziom przyczepności i precyzji, którego nie są w stanie osiągnąć poprzednie opony UHP zatwierdzone przez Porsche do cieplejszych warunków, zapewniające najwyższe osiągi w temperaturach od 15 do 30 stopni Celsjusza. Michelin Pilot Sport S 5 bardzo szybko nagrzewa się do odpowiedniej temperatury – skomentował Bergmeister. W mokrych warunkach i niskich temperaturach otoczenia daje wyjątkowy poziom kontroli i przewidywalności podczas zmiany kierunku jazdy.

Projektanci dostosowali również skład materiału i geometrię osnowy (karkasu) opony oraz zoptymalizowali powierzchnię styku, zarówno pod kątem jazdy na wprost, jak i w zakrętach. W rezultacie opony zapewniają lepsze wyczucie granic w wymagających sytuacjach drogowych i wzbudzają większe zaufanie do samochodu. Efektami wszystkich tych działań są zwiększone bezpieczeństwo oraz szybsze czasy okrążeń w mokrych warunkach. Na mokrym, technicznie wymagającym torze 3bis w Centrum Rozwoju Michelin, mierzącym 2,8 km długości, czasy okrążeń „wykręcone” przez kierowców testowych Michelin w 911 GT3 RS były o ponad 10 sekund lepsze od tych uzyskanych z oponami Pilot Sport Cup 2 N0.

Precyzja i wysokie osiągi nawet w ciepłych i suchych warunkach

Wiosny i jesienie w regionach o umiarkowanym klimacie często przynoszą zmienne warunki. Szeroko zakrojone testy przeprowadzone na niemieckim torze Nürburgring oraz w Portimão w Portugalii przy suchej pogodzie, w temperaturze otoczenia przekraczającej 20 stopni Celsjusza, pozwoliły dopracować wszechstronność nowej opony i potwierdzić wysoki poziom jej osiągów również poza podstawowym oknem operacyjnym. W celu znalezienia idealnej równowagi między przednią a tylną osią intensywnie przetestowano wówczas różne wzory bieżnika. Rezultat: połączenie optymalnych osiągów w mokrych warunkach ze spełnieniem potrzeb entuzjastów track dayów i codziennych kierowców – pod względem precyzji, prowadzenia oraz stabilności jazdy ogumienia – nawet na suchych nawierzchniach w ciepłych temperaturach. Kolejną zaletą nowej opony Michelin Pilot Sport S 5 N0 jest jej wysoka odporność na zużycie, która zapewnia długotrwałą przyjemność z jazdy. Ogumienie zostało dopuszczone do użytku drogowego i spełnia wszystkie wymogi prawne dotyczące oporów toczenia oraz poziomu hałasu.

Wprowadzenie na rynek i dostępność

Nowa opona Michelin Pilot Sport S 5 jest początkowo dostępna dla Porsche 911 GT3 RS w rozmiarach 275/35 ZR 20 na oś przednią i 335/30 ZR 21 na tylną. Ogumienie będzie dystrybuowane wyłącznie przez firmę Manthey – specjalistę od wysokich osiągów modeli Porsche z rodziny GT z siedzibą w Meuspath przy torze Nürburgring.