Porsche poszerza gamę linii modelowej Cayenne – kompleksowo odnowionej w 2023 roku – o nowe, szczególnie dynamiczne warianty GTS.
Odmiany z nadwoziami SUV i Coupé łączą potężny silnik V8 z podwójnym turbodoładowaniem, o mocy 368 kW (500 KM), oraz zorientowane na wysokie osiągi z codzienną praktycznością, charakterystycznymi elementami stylistycznymi i wzbogaconym wyposażeniem standardowym.
Zobacz relacje:
BENTLEY: BENTAYGA S W SPECJALNEJ WERSJI BLACK EDITION
W Porsche za skrótowcem GTS kryją się słowa Gran Turismo Sport – co w praktyce oznacza dodatkową dawkę dynamiki. Cayenne w swojej istocie jest zarówno samochodem sportowym o wysokich osiągach, jak i terenowym SUV-em. Jednak w przypadku wariantów GTS równowaga ta tradycyjnie przesuwa się w stronę lepszych właściwości jezdnych na asfalcie. Mocny zespół napędowy, precyzyjne zestrojenie i ekskluzywny design sprawiają, że najnowsze Cayenne GTS pozostaje wierne tej koncepcji, a jednocześnie doskonale sprawdza się w codziennym użytkowaniu.
Technika podwozia z Cayenne Turbo GT
Cayenne GTS wyróżnia precyzyjnie skonfigurowane, specyficzne dla wariantów GTS podwozie oraz zmniejszony o 10 mm prześwit. Samochód jest teraz standardowo wyposażony w adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z Porsche Active Suspension Management (PASM), a także w Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus). Wszystkie elementy podwozia i układy sterowania, takie jak Porsche Traction Management (PTM) czy opcjonalny system Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), zaprojektowano specjalnie z myślą o optymalnych osiągach na utwardzonej nawierzchni.
Zastosowana w Cayenne GTS technika dwuzaworowych amortyzatorów odznacza się imponującą reakcją, a dwukomorowe zawieszenie pneumatyczne łączy wysoce dynamiczną sztywność sprężyn z komfortem tłumienia. Przednie zwrotnice wraz z łożyskami pochodzą z nieoferowanego w Europie wariantu Cayenne Turbo GT. W porównaniu do innych odmian linii modelowej Cayenne zwiększają one ujemne pochylenie kół (tzw. negatyw) o 0,58°. Efekt: wyjątkowo zwinne zachowanie w zakrętach i niespotykana dynamika prowadzenia.
Efektywniejsze i o 30 kW (40 KM) mocniejsze od poprzednika
Kolejną wizytówką nowego Cayenne GTS obok precyzyjnie zestrojonego podwozia jest charyzmatyczna jednostka napędowa. 4,0-litrowy silnik V8 z podwójnym turbodoładowaniem, opracowany przez Porsche i produkowany w Stuttgarcie-Zuffenhausen, przeszedł gruntowną rewizję techniczną. Zaowocowało to zwiększeniem efektywności oraz znacznym przyrostem mocy: motor generuje obecnie 368 kW (500 KM), co w porównaniu z poprzednikiem oznacza dodatkowe 30 kW (40 KM). Maksymalny moment obrotowy wynosi teraz 660 Nm, o 40 Nm więcej niż wcześniej. Zmodernizowana 8-biegowa skrzynia Tiptronic S zauważalnie śrubuje poziom właściwości jezdnych za sprawą krótszych czasów reakcji i szybszej zmiany biegów w trybach Sport oraz Sport Plus.
Wspólnie cechy te sprawiają, że wszechstronny czterodrzwiowy samochód sportowy Porsche zapewnia naprawdę niezwykłe osiągi. Nowe Cayenne GTS przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,4 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 275 km/h. Kolejną innowacją techniczną jest zaopatrzenie skrzyni rozdzielczej napędu na wszystkie koła Porsche Traction Management (PTM) w niezależny obieg chłodzenia cieczą, zapewniający dodatkową stabilność przy stałym obciążeniu, na przykład podczas jazdy po torze lub górskich serpentynach. Również to rozwiązanie pochodzi z wariantu o najwyższych osiągach – Turbo GT.
W stylu GTS: ekskluzywny design i wyposażenie
Wszystkie modele Porsche z rodziny GTS łączy wyjątkowe, sportowe wzornictwo. W przypadku nowego Cayenne GTS składają się na nie m.in. czarne napisy „GTS” po bokach i z tyłu samochodu, specyficzny przedni pas z większymi wlotami powietrza chłodzącego, przyciemnione reflektory i tylne światła oraz czerwone zaciski hamulcowe. Zachowanie klasycznego DNA designu sprawia, że nowy wariant jest natychmiastowo rozpoznawalny jako Porsche – ale uwagę zwraca kilka nowości. Dokładane elementy nadwozia wchodzące w skład standardowego pakietu Sport Design, takie jak osłony progów, przednie wstawki, i poszerzenia nadkoli, a także obramowania bocznych szyb mają teraz czarne wykończenie o wysokim połysku, podczas gdy w poprzednich wariantach GTS niektóre z tych części były lakierowane na kolor nadwozia. Z kolei końcówki sportowego układu wydechowego, wcześniej czarne, zyskały ciemnobrązowe wykończenie – Dark Bronze. Charakterystyczny design wariantów z rodziny GTS kompletują 21-calowe felgi RS Spyder w kolorze antracytowej szarości – Anthracite Grey.
We wnętrzu nowego Cayenne GTS dominuje wysokiej jakości materiał Race-Tex. Ta przypominająca zamsz tkanina pokrywa podsufitkę, podłokietniki i „boczki” drzwi, a także środkowe panele sportowych foteli z 8-kierunkową regulacją elektryczną. Boczne poduszki siedzeń są wydatniejsze, aby zapewnić jeszcze lepsze podparcie podczas pokonywania zakrętów. Lista standardowego wyposażenia obejmuje również sportową kierownicę GT z funkcją podgrzewania. Porsche oferuje też dwa alternatywne, specyficzne dla wariantów GTS pakiety wykończenia wnętrza: z elementami w kolorze Carmine Red lub Slate Grey Neo. Zapewniają one nabywcom dodatkowe pole do personalizacji.
Nowe doświadczenie kierowcy, z ambientowym oświetleniem i nagłośnieniem przestrzennym
Najnowsze warianty GTS korzystają z niedawnej kompleksowej aktualizacji Cayenne, która obejmuje nową koncepcję Porsche Driver Experience – z zakrzywionym cyfrowym zestawem wskaźników, montowanym w standardzie, oraz opcjonalnym wyświetlaczem dla pasażera. Oprócz pakietu Sport Design, przyciemnianych reflektorów LED Matrix HD oraz pneumatycznego zawieszenia nowe Cayenne GTS jest seryjnie wyposażone w nagłośnienie przestrzenne Bose oraz ambientowe oświetlenie. Odmiana Coupé standardowo oferuje ponadto nieruchomy szklany dach i adaptacyjnie wysuwany tylny spojler.
Na życzenie dynamikę Coupé można dodatkowo zaakcentować, zamawiając sportowy układ wydechowy z centralnie umieszczonymi końcówkami w kolorze Dark Bronze. Jest on dostępny w ramach trzech różnych sportowych pakietów optymalizujących masę własną. Obejmują one także lekki dach i tylny dyfuzor z włókna węglowego oraz uszczuploną izolację. W zależności od wyposażenia pakiety te mogą obniżyć masę własną samochodu nawet o 25 kg.
W Polsce nowe Porsche Cayenne GTS z nadwoziem SUV jest oferowane w cenie od 677 000 zł., a SUV Coupé – od 693 000 zł (obie kwoty uwzględniają VAT oraz wyposażenie zgodne z lokalną specyfikacją). Obydwa warianty można zamawiać już w Porsche Centrach. Ich dostawy w Europie rozpoczną się latem 2024 roku.