PORSCHE: NOWA FABRYKA SILNIKÓW V8

audi-fabr1

Wraz z oficjalnym oddaniem nowej fabryki silników V8 Porsche rozpoczyna kolejny rozdział w dziedzinie produkcji jednostek napędowych. Zakłady zlokalizowane są na terenie macierzystej fabryki w Stuttgarcie- Zuffenhausen.

Korzystają one z najnowocześniejszych metod produkcji, a przy pełnym wykorzystaniu ich mocy 400 pracowników wytwarza tu około 200 silników V8 dziennie.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Producent sportowych samochodów zainwestował w nowe zakłady blisko 80 mln euro.

Kluczowym aspektem nowej fabryki silników jest elastyczny system produkcji, w którym wydajnie powiązano procesy produkcji oraz automatyzacji. Montaż jednostek V8, po raz pierwszy zastosowanych w nowej generacji modelu Panamera, wymaga przestrzegania precyzyjnych procedur.

Wzorcowe pod względem ergonomii stanowiska montażowe mogą być na przykład indywidualnie dostosowywane do wymagań każdego pracownika. Aby uniknąć monotonii, pracownicy otrzymują różnorodny wachlarz zadań do wykonania i są etapami przygotowywani do udziału w całym procesie produkcji. Wspomagają ich najnowocześniejsze narzędzia i maszyny. Koncepcja systemu produkcji obejmuje około 100 innowacji.

audi-fabr2

Przemysłowe środki transportu są zasilane energią z akumulatorów litowo- jonowych i przemieszczają się po siatce złożonej z 16 tysięcy magnesów, umieszczonych w posadzce na dwóch kondygnacjach fabryki. Ich elastyczność pozwala na łatwe przystosowanie procesów produkcji do późniejszych potencjalnych zmian w portfolio produktów.

Równie elastyczne są używane przez montażystów narzędzia wielofunkcyjne. Ich wstępne ustawienia momentu dokręcania i prędkości obrotowej mogą być w każdej chwili modyfikowane za pośrednictwem elektronicznej sieci produkcji. Oznacza to, że narzędzia nie służą do pracy w jednym określonym miejscu, ale w zasadzie można używać ich uniwersalnie, w całym procesie montażu – trzeba je tylko zamontować przy nowym stanowisku, co w zakładowym żargonie określa się jako “recykling”, i już są zaprogramowane do wykonywania nowego zadania.

Montaż nowego silnika rozpoczyna się co 3,5 min. Jednostki transportowane są na 95 płytach tworzących taśmę montażową w kształcie litery U – jej łączna długość wynosi 432 m. Zbudowanie jednego silnika zajmuje 110 cykli produkcyjnych, z których 71 przypada na obszary produkcji, i trwa w sumie 6,2 godziny. W procesie produkcji nowych V-ósemek Porsche w coraz większym stopniu korzysta z cyfryzacji i możliwości zarządzania danymi.

Budowa nowej fabryki silników rozpoczęła się na początku 2014 roku. Mieści się ona na dwóch kondygnacjach – na pierwszym działa część logistyczna, a na drugim odbywa się montaż. Budynek wyposażono m.in. w system fotowoltaiczny na dachu, generujący do 242,5 tys. kW energii elektrycznej rocznie. Oznacza to oszczędność 105 ton metrycznych dwutlenku węgla.

Obok nowej fabryki silników, w której wcześniej mieścił się zakład wytwarzania okablowania, znajduje się dawna fabryka skrzyń biegów – firma planuje zlokalizować tam centralny warsztat produkcyjny. W najbliższych latach firma planuje kolejne inwestycje na kwotę ponad 1 mld euro. Głównym motorem innowacji będzie pierwszy elektryczny samochód sportowy. W ciągu kilku lat powstanie też nowa lakiernia i osobny zakład montażowy.