PORSCHE: MONTAŻ NOWEGO ELEKTRYKA BEZ EMISJI SPALIN

porsche-man1

Na potrzeby realizacji operacji logistycznych w swoich zakładach w Stuttgarcie- Zuffenhausen, Porsche zamówiło w pełni elektryczną ciężarówkę MAN eTGM.

To pierwszy taki pojazd, który trafia do seryjnej produkcji w Niemczech. Bezemisyjna, niemal bezgłośna 32-tonowa ciężarówka wkrótce wzbogaci flotę samochodów użytkowych wykorzystywanych przez Porsche w ramach logistyki produkcji.


Zobacz także:

ECO

ROZMAITOŚCI


 

Przygotowania do budowy pierwszego elektrycznego modelu Porsche to obecnie główny projekt prowadzony w centrali producenta sportowych aut. Przy produkcji ciężarówki eTruck dla Porsche firma MAN realizuje plan działań na rzecz elektro- mobilności. Zakłada on, że pierwsza, niewielka seria eTGM powstanie na początku 2019 r.

porsche-man2

Włączenie eTruck w logistykę produkcji wpisuje się w świadomą środowiskowo strategię, zgodnie z którą producent nie powinien zostawiać śladu ekologicznego. Droga do „fabryki o zerowym oddziaływaniu” bierze pod uwagę wiele różnych aspektów i środków. Jednym z przykładów jest fakt, że już od 2 lat wszystkie zakłady Porsche korzystają z energii pochodzącej wyłącznie ze źródeł odnawialnych. Równolegle Porsche prowadzi stopniową elektryfikację swoich pojazdów logistycznych – transporterów, ciężarówek i wózków widłowych.

Zasilana energią z akumulatora ciężarówka eTruck to MAN eTGM 18.360 4×2 LL – czyli, jak wskazuje oznaczenie, ciągnik siodłowy należący do 18-tonowej klasy wagowej. Całkowita masa zespołu z naczepą w transporcie dystrybucyjnym wynosi 32 tony. Liczba „360” odpowiada zaokrąglonej mocy ciężarówki eTruck – 265 kW (361 KM). Do przechowywania energii służą litowo- jonowe akumulatory o łącznej pojemności 149 kWh, zapewniające zasięg 130 kilometrów.

Oprócz niskiego poziomu hałasu oraz neutralności pod względem emisji CO2 atutami elektrycznego pojazdu są ograniczone zużycie eksploatacyjne i mniejsze wymagania co do konserwacji. Podczas wytracania prędkości ciężarówka eTruck odzyskuje energię przez silnik elektryczny (tzw. rekuperacja), co zmniejsza częstotliwość używania tradycyjnych hamulców, wydłużając ich trwałość.

porsche-man3

Elektryczny samochód użytkowy będzie wykorzystywany do dostaw na mierzącym blisko 19 km odcinku pomiędzy fabryką Porsche w Stuttgracie- Zuffenhausen a zakładami w miejscowości Freiberg am Neckar, należącymi do partnera logistycznego producenta sportowych aut – firmy LGI. Korzystanie z ciężarówki eTruck w skali roku pozwoli zaoszczędzić blisko niewyemitowanych 30 ton CO2.

Stacja ładowania elektrycznego samochodu znajduje się we Freibergu. To pierwszy model korzystający z nowej infrastruktury ładowania o wysokiej mocy, opracowanej przez oddział Porsche Engineering z myślą o przyszłej sieci ładowania, prowadzonej przez spółkę joint venture Ionity.

W tym przypadku maksymalna moc ładowania wynosi 150 kWh, co wystarczy, aby elektryczna ciężarówka mogła pokonać kolejne 100 km po 45 min ładowania. Podobnie jak na wszystkich stacjach ładowania Porsche, tak i tu do „tankowania” służy energia ze źródeł odnawialnych.