PORSCHE: MODEL 911 GT3 MA 20 LAT CZYLI PRZEZ SPORT NA DROGI

porsche-histgt3-1

Podczas salonu samochodowego w Geneva Motor Show w marcu 1999 roku miała miejsce premiera pierwszego Porsche 911 GT3. Model zapoczątkował nową epokę dla wymagających kierowców samochodów sportowych.

Wariant został opracowany przez dwukrotnego rajdowego mistrza świata Waltera Röhrla, inżyniera wyścigowego Rolanda Kussmaula oraz specjalistów Porsche Motorsport z Weissach.


Zobacz także:

HISTORIA/OLDTIMERS

ROZMAITOŚCI


 

Porsche 911 GT3 przeniosło torową zwinność na publiczne drogi. Od tamtej samochód z każdym pokoleniem stawał się jeszcze szybszy, precyzyjniejszy i bardziej dynamiczny – a za sprawą wolnossącego silnika, manualnej skrzyni biegów i napędu na tylne koła do dziś pozostaje najpopularniejszym Porsche 911 wśród purystów.

porsche-histgt3-2

Wyścigowe wersje modelu wielokrotnie triumfowały w „generalce” znaczących wyścigów wytrzymałościowych, włącznie z 24-godzinnymi maratonami na torach Spa- Francorchamps, Daytona, a także na Nürburgringu (siedem zwycięstw z rzędu, począwszy od 2000 roku). Doświadczenie i innowacje pochodzące ze świata sportu motorowego są od zawsze uwzględniane przy projektowaniu kolejnych drogowych wersji 911 GT3.

Nic dziwnego, że około 80 procent spośród wszystkich kiedykolwiek wyprodukowanych egzemplarzy jest regularnie użytkowanych na torze.

porsche-histgt3-3

Następca 911 Carrera RS 2.7

Porsche zaprezentowało 911 GT3 tuż przed rozpoczęciem nowego stulecia. Model kontynuował tradycję zapoczątkowaną w 1970 roku przez legendarną Carrerę RS 2.7. Po raz pierwszy nie nadano mu jednak oznaczenia „RS”, pochodzącego od słów Race Sport (niem. Rennsport, sport wyścigowy), lecz „GT3” – to nawiązanie do klasy GT, w której miały konkurować wyścigowe wersje modelu.

Nowy wóz otrzymał chłodzony cieczą 6-cylindrowy silnik typu bokser o pojemności 3,6 litra, generujący moc 265 kW (360 KM). Nie było więc zaskoczeniem, że nowe auto zdobyło pierwsze laury jeszcze przed swoim genewskim debiutem: za jego kierownicą Walter Röhrl pokonał 20,8-kilometrową północną pętlę toru Nürburgring w ciągu mniej niż 8 minut.

porsche-histgt3-4

Wyjątkowe osiągi to nie tylko zasługa sprawdzonej w wyścigach jednostki typu bokser, ale także precyzyjnie dostrojonego pakietu elementów: zawieszenie obniżono o około 30 mm, a hamulce zostały wzmocnione. Sześciobiegowa manualna przekładnia pochodziła z 911 GT2.

Przełożenia skrzyni, geometrię osi, stabilizatory i sprężyny można było dostosować do warunków danego toru. Lekka konstrukcja liczyła się tu bardziej niż wygoda. Wyścigowe korzenie zdradzało montowane na stałe tylne skrzydło. Opcjonalnie można było zamówić model w wersji Clubsport z wkręcaną klatką bezpieczeństwa.

Pierwsze egzemplarze Porsche 911 GT3 zjechały z linii montażowej w Weissach w maju 1999 r. Jako baza do uzyskania homologacji wyścigowej, nowy model stanowił również podstawę do opracowania 911 GT3 Cup i wyżej pozycjonowanych odmian wyścigowych – 911 GT3 R oraz GT3 RSR, które w następnych latach uzyskały znakomite wyniki w markowych pucharach oraz wyścigach GT.

porsche-histgt3-5

Nowe generacje

W 2003 roku, dzięki zastosowaniu układu bezstopniowego sterowania wałka rozrządu VarioCam, moc silnika typu bokser wzrosła do 280 kW (381 KM). GT3 można było zamówić również z ultrawydajnymi hamulcami Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB).

Trzy lata później nastąpił kolejny przyrost mocy – do 305 kW (415 KM). Po raz pierwszy auto otrzymało aktywne zawieszenie ze sportowym systemem Porsche Active Suspension Management (PASM). W 2009 roku inżynierowie zwiększyli pojemność 6-cylindrowego boksera do 3,8 l, a jego moc – do 320 kW (435 KM). Zupełnie nowe tylne skrzydło i pełna zabudowa podwozia spowodowały wzrost siły docisku był ponad dwukrotnie większy niż w poprzedniku.

porsche-histgt3-6

W 2013 roku, gdy Porsche 911 obchodziło swoje 50. urodziny, swoją premierę podczas salonu samochodowego w Genewie świętowała piąta generacja 911 GT3 – z całkiem nowej konstrukcji silnikiem, skrzynią biegów, nadwoziem i podwoziem. Układ napędowy składał się z 3,8-litrowego wolnossącego silnika o mocy 350 kW (475 KM), po raz pierwszy połączonego z dwusprzęgłową przekładnią Porsche Doppelkupplung (PDK).

Również po raz pierwszy zastosowano aktywne kierowanie kołami tylnej osi. Tytułem wstępu nowe 911 GT3 przejechało północną pętlę toru Nürburgring w czasie zaledwie 7.25 min – czyli o ponad pół minuty szybciej od pierwszego 911 GT3 podczas rekordowego okrążenia w 1999 roku.

Najnowsza wersja 911 GT3 trafiła na rynek w 2017 roku. Przy jej rozwoju skoncentrowano się na 6-cylindrowym bokserze: jego pojemność wzrosła do 4,0 litrów, a moc – do 368 kW (500 KM).

porsche-histgt3-7

Przy okazji obok PDK zaoferowano 6-biegową skrzynię manualną, można też było je zamówić z dyskretnym pakietem Touring (z ang. turystyczny), w którym stałe tylne skrzydło zastępował automatycznie wysuwany spojler.

I tak historia zatoczyła koło: nazwa „pakiet Touring” odnosiła się niegdyś do bardziej powściągliwej wersji legendarnego Porsche 911 Carrera RS 2.7 z lat 70…