Porsche opracowuje plan rozwoju na przyszłość: do 2022 roku producent sportowych samochodów zainwestuje w elektro- mobilność ponad 6 mld euro, koncentrując się zarówno na hybrydach plug-in, jak i na pojazdach całkowicie elektrycznych.
Decyzję o dokonaniu tych inwestycji Rada Nadzorcza Porsche AG podjęła na swoim ostatnim zebraniu.
Zobacz także:
Planowane nakłady inwestycyjne zostały znacznie podniesione – w nowej wersji uwzględniają przeznaczenie około 3 mld euro na zasoby materialne oraz nieco ponad 3 mld euro na rozwój.
Koszty rozwoju obejmują wydatki na:
• Mission E (około 450 mln euro);
• warianty i pochodne Mission E (około 500 mln euro);
• elektryfikację i hybrydyzację produktów z aktualnej gamy (około 1,5 mld euro);
• inteligentną mobilność, infrastrukturę do ładowania i zaawansowaną inżynierię (około 700 mln euro).
Kolejny 1 mld euro zarezerwowano na inwestycje w zasoby materialne potrzebne dla realizacji projektu Mission E. Na terenie zakładów w Zuffenhausen powstają obecnie: nowa lakiernia, specjalna sekcja montażowa oraz most przerzutowy do transportowania polakierowanych nadwozi i jednostek napędowych na końcowy montaż.
Istniejąca fabryka silników jest rozbudowywana z myślą o produkcji napędów elektrycznych. Prace projektowe czekają też nadwoziownię. Ponadto, inwestycje obejmą centrum rozwojowe w Weissach. Łącznie, projekt Mission E pozwolił stworzyć około 1200 nowych miejsc pracy.
Całkowicie elektryczny samochód sportowy Mission E ma być zaawansowanym technicznie pojazdem. Dysponując mocą systemową na poziomie 600 KM, na przyspieszenie od 0 do 100 km/h będzie potrzebował znacznie mniej niż 3,5 sek. Będzie w stanie wielokrotnie przyspieszać i hamować bez strat wydajności, a do tego zaoferuje 500- kilometrowy zasięg (cykl NEDC) oraz bardzo krótki czas ładowania. Dzięki wykorzystaniu systemu 800 V „zatankowanie” energii potrzebnej do pokonania dystansu 400 km zajmie zaledwie 15 min.
Infrastruktura do szybkiego ładowania
Porsche, wraz z Audi, reprezentuje Grupę Volkswagen w strukturach IONITY – spółki joint venture utworzonej wspólnie z koncernami BMW Group, Daimler AG oraz Ford Motor Company. Jej celem jest zbudowanie do 2020 r. oraz późniejsza obsługa 400 stacji szybkiego ładowania przy głównych europejskich drogach. Prace budowlane ruszyły w ubiegłym roku. Aby uzupełnić sieć IONITY, także sieć dealerska Porsche staje się częścią krajowej infrastruktury szybkiego ładowania.
Hybrydy plug-in
Wraz z premierą nowego modelu Panamera na drogi trafiła trzecia generacja hybrydowego napędu plug-in Porsche. W trybie elektrycznym zapewnia on zasięg do 50 km. Flagową pozycję w gamie tej serii modelowej zajmuje Panamera Turbo S E-Hybrid z 4-litrowym silnikiem V8 i jednostką elektryczną o mocy systemowej 680 KM, oferująca perfekcyjne połączenie niezrównanych osiągów oraz maksymalnej efektywności.
Od chwili premiery rynkowej około 60 proc. nabywców wszystkich egzemplarzy modelu Panamera w Europie wybrało ten najnowocześniejszy rodzaj napędu. W Skandynawii udział w rynku osiągnął poziom około 90 proc. Z kolei w Polsce hybrydowa jest co piąta Panamera trafiająca do klientów.