Od końca 2019 r., Porsche wprowadziło na rynek model Taycan – swój pierwszy całkowicie elektryczny samochód sportowy.
Obecnie dostarczono go już w liczbie ponad 75 tysięcy egzemplarzy. Teraz na horyzoncie pojawia się obszerna aktualizacja oprogramowania, dzięki której wszystkie warianty – niezależnie od wieku, wersji napędowej i typu nadwozia – mogą zyskać status roku modelowego 2023. Wdrażanie aktualizacji będzie przebiegać zgodnie z uwarunkowaniami danego rynku.
Zobacz także:
Dzięki aktualizacji klienci skorzystają m.in. ze zwiększonej efektywności układu napędowego, a także z nowych funkcji i ulepszeń w zakresie Porsche Communication Management (PCM), Porsche Connect oraz systemów wsparcia – w zależności od tego, kiedy dostarczono ich egzemplarz. Aktualizacja obejmuje również opcję odblokowania poszczególnych funkcji i elementów wyposażenia już po zakupie (tzw. funkcje na żądanie, ang. functions on demand, FoD), a do tego poszerzy możliwości bezprzewodowej aktualizacji (OTA) wszystkich odmian Porsche Taycan. Aktualizacja jest bezpłatna i można ją przeprowadzić podczas wizyty w serwisie Porsche.
Ta kampania pozwoli naszym klientom czerpać korzyści z nieustającego rozwoju Porsche Taycan. Od 2019 r. intensywnie zoptymalizowaliśmy naszą elektryczną serię modelową niemal pod każdym względem – powiedział Kevin Giek, wiceprezes ds. linii modelowej Taycan. Oprócz nowych funkcji poprawiono lub zmodyfikowano te istniejące, tak aby wrażenia naszych klientów były jeszcze lepsze. Po tej aktualizacji każdy, kto jeździ Porsche Taycan z początków produkcji modelu, będzie mile zaskoczony tym, jak wiele zmieniło się od tamtej pory po stronie samochodu. Wewnętrznie Porsche nazywa to „uPdate’em” (z ang. aktualizacją), ponieważ rok modelowy 2023, który rozpoczął się w lipcu 2022 r., jest oznaczony literą P.
Dokładny zakres aktualizacji i czas trwania niezbędnej wizyty w serwisie zależą od konkretnego statusu oprogramowania danego egzemplarza Porsche Taycana. Im starszy samochód, tym więcej udoskonaleń i innowacji zyska jego użytkownik.
Od niedawna w ramach wyposażenia akcesoryjnego dostępna jest również ładowarka pokładowa o mocy 22 kW. Odpłatne zamontowanie ładowarki można połączyć z wizytą w serwisie w celu aktualizacji oprogramowania. Moc ładowania do 22 kW znacząco skraca czas potrzebny na uzupełnienie energii w przypadku pojemniejszego wariantu akumulatora. W Europie i Ameryce Północnej modernizacja obejmuje również aktywację funkcji Plug & Charge, która umożliwia wygodne ładowanie i płatność bez użycia karty lub aplikacji. Gdy tylko kabel ładujący zostanie podłączony, Taycan nawiąże szyfrowaną komunikację ze stacją zgodną z Plug & Charge. Procesy ładowania i płatności są wtedy realizowane automatycznie.
Najważniejsze składowe aktualizacji w skrócie:
– Zespół napędowy: w odmianach z napędem na wszystkie koła w trybach jazdy Normal i Range, przy częściowym obciążeniu, przedni silnik elektryczny zostaje niemal prawie całkowicie odłączony i pozbawiony zasilania. Podczas jazdy wybiegiem (żeglowania) oraz w trakcie postoju obie osie są pozbawione dopływu momentu napędowego. Tzw. elektryczny wolnobieg zmniejsza straty wynikające z tarcia, zwiększając zasięg samochodu. Wskazanie działania napędu na wszystkie koła jest teraz prezentowane na centralnym ekranie, jako wskaźnik przepływu energii. Dzięki temu łatwiej zobaczyć aktualny status pracy napędu. Zoptymalizowano także strategię odzyskiwania energii – na przykład ustawienie automatycznej rekuperacji zostaje zachowane nawet wtedy, gdy kierowca zmieni program jazdy. Ulepszenia te dotyczą egzemplarzy Porsche Taycan z lat modelowych 2020 i 20211.
– Zarządzanie temperaturą: lepsze przygotowanie akumulatora, szczególnie przy niskiej temperaturze zewnętrznej, umożliwia szybkie ładowanie Porsche Taycan z większą częstotliwością i w szerszym zakresie poziomu naładowania akumulatora (SoC). Intensywniej wykorzystuje się w tym celu na przykład ciepło odpadowe z elektrycznych komponentów. W przypadku Porsche Taycan z roku modelowego 2020 i 20211 zapewnia to większy zasięg w połączeniu z krótszymi czasami ładowania.
– Porsche Communication Management (PCM) i Porsche Connect: tutaj modernizacja obejmuje nowe funkcje i kolorowe kafelki na ekranie startowym, a także zapewnia jeszcze łatwiejszą obsługę. W egzemplarzach Porsche Taycan z lat modelowych 2020 i 2021 oraz tych wyprodukowanych do połowy lutego 2022 r. aktualizacja optymalizuje sterowanie głosowe i integruje aplikację Spotify. Interfejs Android Auto jest teraz dostępny bezprzewodowo, a stacje ładowania można filtrować i wybierać w systemie nawigacji na podstawie mocy ładowania. Co więcej, użytkownicy Porsche Taycan z roku modelowego 2021 z wyświetlaczem head-up mogą spodziewać się m.in. zoptymalizowanego widoku mapy nawigacji, poszerzono bowiem możliwości prezentacji treści na wyświetlaczu. W przypadku wszystkich egzemplarzy elektrycznego samochodu sportowego sprzed roku modelowego 2023 pokładowa instrukcja obsługi może być teraz obsługiwana również za pomocą sterowania głosowego.
– Systemy wspomagające: niektóre systemy mogą wspierać teraz kierowcę w jeszcze większej liczbie sytuacji. Czujniki wspomagania parkowania ParkAssist oferują większy zasięg działania, a ponadto usprawniono wyszukiwanie wolnych miejsc parkingowych, dzięki czemu Taycan może parkować na jeszcze mniejszych powierzchniach. Z udoskonaleń tych skorzystają posiadacze egzemplarzy z lat modelowych 2020, 2021 i 2022.
– Funkcje odblokowywane po zakupie samochodu (tzw. funkcje na żądanie, ang. functions on demand, FoD): wszystkie warianty Porsche Taycan z lat modelowych 2020, 2021 i 2022 można teraz na życzenie wzbogacić o funkcję bezkluczykowego otwierania drzwi i tylnej pokrywy (komfortowy dostęp). W przypadku nowego roku modelowego opcja zdalnych aktualizacji oprogramowania (ang. over-the-air, OTA) została dodatkowo poszerzona.