Porsche otwiera właśnie swoje „biuro innowacji” w Izraelu – placówka w Tel Awiwie ma zagwarantować mu dostęp do technologicznych trendów i talentów.
W pierwszej kolejności marka inwestuje ośmiocyfrową kwotę w fundusze venture capital Magma i Grove. W planach są już kolejne inwestycje w start-upy oraz podobne fundusze.
Zobacz także:
– Izrael jest kluczowym rynkiem dla ekspertów z branży IT i inżynierów. Na jednego mieszkańca przypada tu więcej start-upów niż w którymkolwiek innym kraju na świecie. Ten talent i technologiczne know-how w połączeniu z cennym doświadczeniem naszych pracowników tworzy idealną bazę dla przyszłych modeli biznesowych – mówi Lutz Meschke, wiceprezes zarządu Porsche ds. finansów oraz IT.
Jak dodaje, ścisła współpraca z izraelskimi ekspertami jest niezbędna, żeby firma mogła szybko „prześwietlać” nowe technologie, rozwijać dobre relacje i wdrażać odpowiednie rozwiązania.
Fundusz Magma Venture prowadzi inwestycje od 1999 r. Obecnie koncentruje się na sztucznej inteligencji i branży motoryzacyjnej. Z udanymi inwestycjami w szereg start-upów – jak np. aplikacja nawigacyjna Waze – jest jednym z głównych funduszy venture capital (inwestujących w obiecujące przedsięwzięcia technologiczne) w Izraelu, a łączna wartość aktywów objętych jego zarządzaniem wynosi 600 mln dolarów.
Założona w 2015 r. firma venture capital Grove Ventures zarządza z kolei aktywami rzędu 100 mln dolarów i inwestuje głównie w przedsięwzięcia na wczesnym etapie rozwoju, w obszarach takich jak internet rzeczy, technologie w chmurze czy sztuczna inteligencja.
– Innowacje muszą skądś pochodzić. Muszą być systematycznie rozwijane. Dlatego zaczynamy się otwierać, a inspiracje z innych branż są dla nas tak samo pożądane, jak i niezbędne. Dlatego też pracujemy razem ze start-upami, ale jednocześnie nawiązujemy partnerstwa z innymi firmami i środowiskami naukowymi, jak również inwestujemy w fundusze istotne dla naszego sektora – mówi Meschke.
Wśród przykładów takiego podejścia jest inwestycja Porsche Digital GmbH w Evopark, współpraca z Wyższą Szkolą Zarządzania w Lipsku (HHL Leipzig Graduate School of Management) oraz udziały w funduszu venture capital o nazwie e.ventures.
W ubiegłym roku Porsche uruchomiło kilka ważnych projektów promujących cyfrową transformację. Jest wśród nich Porsche Digital GmbH – spółka zależna Porsche założona w czerwcu 2016 r. Kierowana przez Thila Koslowskiego, który przepracował 20 lat w firmie badawczej Gartner w Dolinie Krzemowej, zajmuje się identyfikacją i rozwojem cyfrowych doświadczeń klienta, produktów, obszarów biznesowych i procesów.
W Santa Clara w Kalifornii otwarto ostatnio placówkę Porsche Digital, Inc. – spółkę zależną Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG i filię Porsche Digital GmbH. Ponadto od września 2016 r. producent sportowych aut prowadzi w Berlinie „laboratorium idei” Porsche Digital Lab, gdzie identyfikowane są i testowane innowacyjne rozwiązania informatyczne.
Każda z tych inwestycji koncentruje się na procesie cyfrowej transformacji firmy Porsche, mającym na celu modernizację miejsc pracy i efektywniejszą organizację procesów. Producent prowadzi również prace nad międzyoddziałowym systemem zarządzania innowacjami oraz procesami systematycznego pozyskiwania i promowania nowych pomysłów.