Porsche kontynuuje wzmacnianie oferty układów napędowych swojej sportowej limuzyny Panamera.
W ramach strategii E-Performance do portfolio ze skutkiem natychmiastowym dołączają warianty Panamera 4 E-Hybrid i Panamera 4S E-Hybrid. To odpowiedź producenta sportowych aut na szczególnie duże zainteresowanie efektywnymi, dynamicznymi hybrydowymi napędami plug-in, jakie można zaobserwować na wielu rynkach. Łącznie ta zaawansowana technologia zespołu napędowego będzie dostępna w czterech wariantach Porsche Panamera.
Zobacz relacje:
CUPRA: ELEKTRYCZNY BORN TERAZ RÓWNIEŻ W SPORTOWEJ WERSJI VZ
Napęd: zoptymalizowana wydajność
Panamera 4 E-Hybrid cechuje się wyjątkową efektywnością oraz wszechstronnością. Aby zapewnić mocne przyspieszenie, Porsche połączyło nowy układ hybrydowy ze znacząco zmodernizowanym benzynowym silnikiem 2.9 V6 biturbo (224 kW/304 KM). Moc systemowa wynosząca 346 kW (470 KM) i maksymalny systemowy moment obrotowy 650 Nm umożliwiają rozpędzenie się do 100 km/h w 4,1 sekundy i uzyskanie prędkości maksymalnej 280 km/h. Zasięg Porsche Panamera 4 E-Hybrid w trybie elektrycznym w miejskim cyklu WLTP (EAER city) wynosi do 96 kilometrów.
Panamera 4S E-Hybrid jeszcze bardziej koncentruje się na dynamice jazdy, a także na harmonijnym oddawaniu mocy w górnym zakresie obrotów. Jej silnik 2.9 V6 biturbo generuje moc 260 kW (353 KM). Moc systemowa wynosi 400 kW (544 KM), a maksymalny systemowy moment obrotowy to 750 Nm. W rezultacie nowa Panamera 4S E-Hybrid przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,7 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 290 km/h.
W porównaniu z poprzednią generacją wszystkie warianty Porsche Panamera E-Hybrid oferują większy zasięg w trybie elektrycznym, wyższą moc ładowania, jeszcze bardziej spontaniczną reakcję na wciśnięcie pedału gazu oraz lepsze właściwości jezdne w niemal wszystkich dyscyplinach. Nowy akumulator wysokonapięciowy ma pojemność 25,9 kWh (brutto), czyli o około 45% większą niż wcześniej – przy porównywalnej przestrzeni montażowej. Nowa pokładowa ładowarka AC o mocy 11 kW skraca czas ładowania w optymalnych warunkach do 2 godzin i 39 minut. To nie wszystko: zupełnie nowy silnik elektryczny jest znacznie mocniejszy niż jego poprzednik – zapewnia moc 140 kW (190 KM) oraz 450 Nm momentu obrotowego. Jednocześnie został on w efektywny, oszczędzający masę sposób zintegrowany z obudową oraz obiegiem chłodzenia oleju przekładni PDK. Konstrukcja silnika z wewnętrznym wirnikiem (wirnik obraca się wewnątrz stojana) zmniejsza bezwładność masy o 50%, co poprawia reakcję przepustnicy. Do znacznego zwiększenia zasięgu wariantów Panamera E-Hybrid w trybie elektrycznym przyczynia się również wyższa moc rekuperacji, sięgająca 88 kW.
Tryby jazdy E-Hybrid o zoptymalizowanej strategii działania
Efektywność wariantów E-Hybrid dodatkowo optymalizują cztery specyficzne dla gamy hybryd plug-in tryby jazdy, a także udoskonalone programy Sport i Sport Plus. Samochody zawsze uruchamiają się w całkowicie elektrycznym trybie E-Power. Gdy stan naładowania akumulatora spadnie poniżej określonej wartości minimalnej, napęd automatycznie przełączy się w tryb Hybrid Auto, który dostosowuje strategię jego pracy do aktualnych warunków drogowych. Co więcej, z aktywnym prowadzeniem do celu strategia działania w programie Hybrid Auto dodatkowo uwzględnia przebieg trasy. Pozwala to zwiększyć efektywność poprzez maksymalizację udziału jazdy na silniku elektrycznym w ruchu miejskim. W tym celu system wykorzystuje zarówno dane samochodu, jak i nawigacji. W trybie E-Hold utrzymany zostaje aktualny stan naładowania akumulatora. Z kolei w E-Charge silnik spalinowy ładuje akumulator do 80% stanu poza miastem i przy prędkości powyżej 55 km/h, podczas gdy w obszarze zabudowanym Panamera dalej wykorzystuje zalety napędu hybrydowego. W trybach Sport i Sport Plus docelowy stan naładowania akumulatora zmniejszono, odpowiednio, do 20 oraz 30% (poprzednio: 30 i 80%). Efekt: wyższa efektywność bez utraty osiągów.
Panamera E-Hybrid z innowacyjnym aktywnym zawieszeniem
Wszystkie warianty nowego Porsche Panamera są standardowo wyposażone w adaptacyjne dwukomorowe zawieszenie pneumatyczne z ciągłą regulacją tłumienia Porsche Active Suspension Management (PASM), z dwuzaworowymi amortyzatorami. Na życzenie dla wariantów E-Hybrid dostępne jest także innowacyjne aktywne zawieszenie Porsche Active Ride, które łączy możliwość zapewnienia zoptymalizowanej przyczepności oraz osiągów w zakrętach z wysokim poziomem komfortu. Każdy amortyzator – również w technice dwuzaworowej – zaopatrzono w elektrycznie sterowaną pompę hydrauliczną, zasilaną przez instalację 400 V. Może być ona wykorzystywana do aktywnego wytwarzania sił w kierunkach odbicia i kompresji. W rezultacie zawieszenie niemal całkowicie amortyzuje ruchy nadwozia spowodowane niedoskonałościami nawierzchni i przez cały czas, nawet podczas dynamicznych manewrów, utrzymuje samochód w poziomej pozycji. Amortyzatory pracują z częstotliwością do 13 Hz, co oznacza, że mogą regulować swoje nastawy do 13 razy na sekundę – pozwala to błyskawicznie reagować na zmiany sytuacji drogowej oraz stanu nawierzchni. Podwozie Porsche Active Ride oferuje też szereg innowacyjnych funkcji, takich jak „nadkompensacja” przechyłów poprzecznych i wzdłużnych czy podnoszenie nadwozia podczas wsiadania i wysiadania z samochodu.
Sportowe detale i wzbogacone wyposażenie standardowe
Wszystkie warianty Porsche Panamera zwracają uwagę atletycznym, świeżym designem. Z przodu ich wygląd definiują przede wszystkim nowo ukształtowane, standardowe reflektory LED Matrix oraz dodatkowy poziomy wlot powietrza. Z tyłu sportową limuzynę charakteryzują nieprzerwany pas świetlny oraz pozbawiona obramowania tylna szyba. Profil akcentują obramowania bocznych szyb w kolorze srebrnym.
Standardowe wyposażenie Porsche Panamera 4 E-Hybrid obejmuje 19-calowe obręcze, czarne zaciski hamulcowe oraz wspomniane reflektory LED Matrix. Na życzenie dostępny jest innowacyjny system oświetlenia LED Matrix HD o wysokiej rozdzielczości. Panamera 4S E-Hybrid wyróżnia się 20-calowymi felgami Panamera AeroDesign, sportowymi końcówkami układu wydechowego w kolorze srebrnym i czerwonymi zaciskami hamulcowymi. Opcjonalnie oferowane są tu zaciski w kolorze Acid Green lub czarnym. Hamulce Porsche Panamera 4S E-Hybrid standardowo zaopatrzono w 10-tłoczkowe zaciski na przedniej osi. Alternatywnie dla tego wariantu dostępny jest układ hamulcowy PCCB (Porsche Ceramic Composite Brake; tylko w połączeniu z 21-calowymi obręczami). Tarcze z kompozytu ceramicznego mają w tym przypadku średnicę 440 mm z przodu oraz 410 mm z tyłu.
Wprowadzenie na rynek i ceny
Porsche Panamera 4 E-Hybrid oraz Panamera 4S E-Hybrid z nadwoziem sportowej limuzyny można zamawiać już w polskich Porsche Centrach. Rozszerzony zakres wyposażenia standardowego obejmuje m.in. wspomaganie parkowania ParkAssist i chłodzony schowek na smartfon z funkcją bezprzewodowego ładowania (do 15 W). Lista dostępnych opcji zawiera na przykład skrętną tylną oś, zdalnie sterowane parkowanie Remote ParkAssist, Porsche InnoDrive z aktywnym utrzymywaniem pasa ruchu, wyświetlacz dla pasażera czy system kontroli jakości powietrza. Wersja nadwoziowa Executive z większym rozstawem osi jest oferowana w zależności od rynku; w tym przypadku standardowe wyposażenie obejmuje m.in. 4-strefową klimatyzację automatyczną czy dużą konsolę środkową z tyłu.
Ceny Porsche Panamera 4 E-Hybrid w Polsce zaczynają się od 536 tys. zł, a Panamera Panamera 4 E-Hybrid Executive – od 583 tys. zł. Panamera 4S E-Hybrid kosztuje od 600 tys. zł. Dostawy samochodów dla europejskich klientów rozpoczną się w drugim kwartale 2024 r.