PORSCHE: DWA NOWE WARIANTY DLA ELEKTRYCZNEGO MACAN

Nowe Porsche Macan z napędem na tylne koła jest już dostępne – jako nowy bazowy wariant całkowicie elektrycznego SUV-a.

Przy swojej wyjątkowo wysokiej efektywności oferuje do 641 km zasięgu w cyklu mieszanym WLTP. Nowy Macan 4S plasuje się wśród mocniejszych odmian – osiąga moc do 380 kW (516 KM). Dla wszystkich wersji oferowany jest także nowy pakiet stylistyczny Offroad. Ponadto kompleksowo zaktualizowano koncepcję wyświetlania informacji i obsługi Porsche Driver Experience.


Zobacz także:

TOYOTA: NOWA GR YARIS JUŻ W POLSCE
 

ROZMAITOŚCI


Porsche podwoiło gamę wariantów swojego pierwszego w pełni elektrycznego SUV-a. W przypadku bazowego modelu Macan z napędem na tylne koła skupiono się przede wszystkim na wysokiej efektywności i dużym zasięgu. Z kolei nowy Macan 4S wypełnia lukę pomiędzy odmianami 4 oraz Turbo. Podobnie jak warianty wprowadzone na początku 2024 roku, jest on wyposażony w elektronicznie sterowany układ Porsche Traction Management (ePTM), który rozdziela siłę napędową pomiędzy przednią i tylną oś około pięć razy szybciej niż konwencjonalny napęd na wszystkie koła.

Macan: akumulator o pojemności 100 kWh i wysoce wydajna elektronika mocy

Nowy wariant Macan, który wkracza do świata w pełni elektrycznych SUV-ów Porsche, również czerpie energię z wysokonapięciowego akumulatora o pojemności 100 kWh brutto. Za napęd odpowiada tu zamocowany przy tylnej osi silnik z Porsche Macan 4, o średnicy 210 mm, aktywnej długości 200 mm i mocy 250 kW (340 KM). Jednostka korzysta z falownika 480 A, w którym – z myślą o wysokiej efektywności – jako materiał półprzewodnikowy wykorzystano węglik krzemu (SiC). Znacząco zmniejsza to straty przełączania i umożliwia uzyskanie wyższych częstotliwości. W trybie overboost, w połączeniu z Launch Control, nowy Macan generuje moc do 265 kW (360 KM), a maksymalny moment obrotowy wynosi 563 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 5,7 s, a prędkość maksymalna wynosi 220 km/h. Dzięki rezygnacji z napędu na wszystkie koła bazowy wariant jest o 110 kg lżejszy od Porsche Macan 4, w związku z czym zużywa mniej energii. Jego zasięg w cyklu mieszanym WLTP wynosi do 641 km.

Macan 4S: mocne silniki elektryczne i PASM w standardzie

Macan 4S ma nowy silnik umieszczony przy tylnej osi oraz mocny 600-amperowy falownik SiC. Jednostka mierzy 230 mm średnicy i 150 mm aktywnej długości. W połączeniu z motorem przy przedniej osi, stosowanym również w Porsche Macan 4 oraz Turbo, zapewnia moc systemową wynoszącą 330 kW (448 KM) z krótkotrwałym overboostem do 380 kW (516 KM). Z funkcją Launch Control maksymalny moment obrotowy wynosi 820 Nm. Równie imponujące są osiągi nowego wariantu: z Launch Control przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 4,1 s, a prędkość maksymalna to 240 km/h. Zasięg w cyku mieszanym WLTP wynosi do 606 km. Macan 4S jest standardowo wyposażony w elektroniczną kontrolę tłumienia Porsche Active Suspension Management (PASM). Dalszą optymalizację podwozia z myślą o zwiększeniu wydajności i komfortu zapewniają adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z układem poziomowania i regulacją prześwitu, Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) oraz skrętna tylna oś.

Oba nowe modele oferują wszystkie atuty drugiej generacji Porsche Macan, w tym progresywną, ponadczasową stylistykę i zoptymalizowaną pod kątem zasięgu aerodynamikę (współczynnik oporu powietrza Cd = 0,25). Architektura 800 V platformy Premium Platform Electric (PPE) umożliwia ładowanie prądem stałym (DC) z mocą do 270 kW. Na odpowiedniej stacji szybkiego ładowania poziom energii w wysokonapięciowym akumulatorze można uzupełnić od 10 do 80% w ciągu około 21 min.

Nowy kolor nadwozia, nowe felgi, nowy off-roadowy pakiet stylistyczny

Dla wszystkich wariantów w pełni elektrycznego Porsche Macan jest teraz dostępny nowy kolor nadwozia – Slate Grey Neo. Do oferty wzorów obręczy dodano 20-calowe felgi Macan S. Opcjonalnie dla wszystkich modeli oferowany jest także nowy pakiet stylistyczny Offroad, który dodatkowo poprawia codzienną użyteczność elektrycznego SUV-a – umożliwia jeszcze łatwiejsze pokonywanie wyboistych dróg gruntowych oraz szczególnie stromych podjazdów i zjazdów. Zmieniona geometria przedniego zderzaka pozwoliła zwiększyć kąt natarcia do 17,4 stopnia, w zależności od wariantu (wartość dla podniesionego poziomu zawieszenia pneumatycznego). W przypadku adaptacyjnego zawieszenia pneumatycznego pakiet wiąże się też ze zwiększeniem prześwitu w normalnym ustawieniu – o 10 mm, do 195 mm.

Porsche oferuje pakiet z elementami w dwóch odcieniach: Vesuvius Grey lub w kolorze nadwozia. Odpowiednie lakierowane wykończenie otrzymują przedni zderzak, osłony progów, panele dyfuzora oraz relingi dachowe. W ofercie dostępne są również dopasowane wyglądem 21-calowe obręcze o off-roadowym wzornictwie, utrzymane w kolorze Vesuvius Grey. W przypadku klientów, którzy wybiorą pakiet stylistyczny Offroad z elementami w kolorze nadwozia, polakierowane zostają również listwy boczne. Relingi dachowe można zamówić w kolorze czarnym, srebrnym lub Turbonite (ten ostatni wyłącznie dla Turbo).

W modelach Macan, Macan 4 i Macan 4S off-roadowy przedni zderzak z wstawką w kolorze Vesuvius Grey jest dostępny także osobno. Kąt natarcia zwiększa się tutaj podobnie jak w przypadku pakietu stylistycznego Offroad.

Porsche Driver Experience z nowym designem i nową funkcją

Elektryfikując serię modelową Macan, Porsche wprowadziło do swojego cenionego SUV-a zupełnie nową koncepcję wyświetlania informacji i obsługi – Porsche Driver Experience, która łączy elementy cyfrowe z analogowymi. Bazuje przy tym na zestawie wskaźników z zakrzywionym wyświetlaczem o przekątnej 12,6 cala, ekranie dla pasażera o przekątnej 10,9 cala, wyświetlaczu head-up z technologią rozszerzonej rzeczywistości oraz oświetleniu ambientowym i komunikacyjnym. Teraz Porsche po raz kolejny kompleksowo zaktualizowało interfejs ekranów w pełni elektrycznej serii Macan. Zmiany obejmują efektowną animację powitalną, jeszcze nowocześniejszy wygląd oraz nową aplikację Motywy, która pozwala dostosować tło wyświetlaczy i oświetlenie ambientowe do koloru nadwozia, z dwunastoma odcieniami do wyboru.

Dwa nowe warianty w pełni elektrycznego Porsche Macan można już zamawiać; dostawy do klientów rozpoczną się w drugiej połowie roku. Ceny startują od 370 tys. zł za Porsche Macan oraz od 416 tys. zł za Porsche Macan 4S.