PORSCHE: DRUGA AKTUALIZACJA OPON DLA MODELU CARRERA GT

Niemal 20 lat po zakończeniu produkcji legendarnego modelu Carrera GT firma Porsche prezentuje nowe opony o ultrawysokich osiągach (UHP)

Opony zostały zaprojektowane specjalnie dla tego supersamochodu we współpracy z Michelin.


Zobacz relacje:

NOKIAN: 90 LAT TEMU ZAPROJEKTOWANO PIERWSZĄ OPONĘ ZIMOWĄ
 

ECO


 

Mieszanka gumowa i struktura ogumienia zostały udoskonalone w oparciu o najnowsze standardy technologiczne. Pozwoliło to zwiększyć osiągi zarówno na mokrej, jak i na suchej nawierzchni. Najnowsze opony Michelin Pilot Sport Cup 2 przetestował już kierowca rozwojowy i ambasador marki Porsche Jörg Bergmeister. „Carrera GT to absolutnie wymarzony samochód. Dlatego jestem szczególnie zadowolony, że nowe ogumienie wynosi tę legendę na nowy poziom osiągów” – powiedział były kierowca fabryczny Porsche.

Druga aktualizacja opon dla Porsche Carrera GT

Gdy Carrera GT debiutowała w 2003 roku, była jednym z najszybszych seryjnych aut świata. Pierwotnie jej wolnossący silnik V10 inżynierowie Porsche opracowali z myślą o 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Na potrzeby zastosowania w seryjnym modelu pojemność skokową jednostki zwiększono z 5,5 do 5,7 litra. Motor generuje moc 450 kW (612 KM) oraz 590 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Przy masie zaledwie 1380 kg Carrera GT przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,9 s, a jej prędkość maksymalna wynosi 330 km/h.

Już od samego początku supersamochód Porsche korzystał ze specjalnie zaprojektowanych opon Michelin, pierwotnie z modelu Pilot Sport PS2. W 2013 roku nastąpiła pierwsza aktualizacja ogumienia dla Porsche Carrera GT – nabywcom zaoferowano nowe ogumienie Pilot Super Sport. Teraz zastępują je najnowsze opony Pilot Sport Cup 2 z oznaczeniem „N”, czyli wyłącznie dla samochodów Porsche. W początkowej konfiguracji nowo opracowane ogumienie będzie oznaczone jako N0.

Bezkompromisowy rozwój opon

Opracowanie nowych opon do samochodu, który ma prawie 20 lat, nie jest czymś zwyczajnym. To podkreśla, jak ważna dla Porsche jest Carrera GT oraz jej nabywcy” – powiedział Jörg Bergmeister. Celem rozwoju, w który zaangażował się również były kierowca fabryczny Porsche, była dalsza poprawa dynamiki i bezpieczeństwa legendarnego supersamochodu zarówno na mokrej, jak i na suchej nawierzchni. W tym celu do produkcji bieżnika wykorzystano dwie różne mieszanki gumowe (tzw. technologia dwukomponentowa). „Aby uzyskać najlepszą kombinację pod kątem przyczepności na mokrej nawierzchni, po wewnętrznej stronie barku i bloku bieżnika używamy krzemionki. Zewnętrzna strona tych elementów koncentruje się na uzyskaniu przyczepności na suchym. Tu jednym z najważniejszych składników jest sadza” – wyjaśnił Mathieu Greco, inżynier Michelin ds. rozwoju, odpowiedzialny też za opony do samochodów sportowych Porsche.

Powierzchnia styku została dodatkowo zoptymalizowana podczas testów dynamiki jazdy, które przeprowadzono w szeregu lokalizacji, w tym na kultowej pętli północnej toru Nürburgring. Celem było stworzenie opony optymalnie dopasowanej do supersportowego Porsche Carrera GT. Tak Jörg Bergmeister skomentował wyniki prac rozwojowych: „Jestem pod wrażeniem tego, jak projektanci poprawili jakość informacji zwrotnych na granicy możliwości. Punkt, w którym opona zaczyna tracić przyczepność, jest teraz znacznie bardziej oczywisty”.

Klasyczny samochód jest szybszy i bezpieczniejszy

Lepszy balans przekłada się na zauważalnie zwiększoną dynamikę i w rezultacie umożliwia osiąganie szybszych czasów okrążeń na torze wyścigowym. Bergmeister kontynuował: „Nowe opony nie tylko sprawiają, że Carrera GT jest szybsza sama w sobie, ale i ułatwiają kierowcy szybszą jazdę. To pokazuje, że rozwój opon nie stoi w miejscu. Sport motorowy służy tu jako platforma rozwojowa i toruje nowym rozwiązaniom drogę do seryjnej produkcji. Ten transfer technologii opon pozwala znacząco zwiększać osiągi”.

Oprócz lepszych informacji zwrotnych w trakcie jazdy w obszarze granicznym nowo opracowane ogumienie Michelin Pilot Sport Cup 2 sprawia, że Carrera GT sprawniej wytraca prędkość podczas gwałtownego hamowania. Droga hamowania 100–0 km/h jest krótsza o 2,5 metra, a z 200 km/h supersamochód Porsche zatrzymuje się nawet o 12 metrów wcześniej. „Opony opracowane specjalnie dla danego samochodu zawsze stanowią zaletę – nie tylko pod względem osiągów, ale także bezpieczeństwa jazdy. W imponujący sposób potwierdzają to nasze pomiary” – podsumował Jörg Bergmeister.

Nowe opony Michelin Pilot Sport Cup 2 dla Porsche Carrera GT zostały opracowane w ramach ścisłej współpracy pomiędzy firmą Michelin a Porsche Classic oraz centrum rozwoju Porsche w Weissach. Można zamówić je u partnerów Porsche Classic i w każdym Porsche Centrum.