PORSCHE: DECYDUJĄCE TESTY NOWEGO TAYCANA NA ŚNIEGU I W UPALE

porsche-elekt1

Pierwszy samochód sportowy Porsche z napędem całkowicie elektrycznym czyli Taycan przechodzi właśnie ostatnie testy przed wejściem do produkcji seryjnej. W Skandynawii, zaledwie kilka kilometrów od koła podbiegunowego, udowadnia swój potencjał w zakresie dynamiki jazdy na śniegu i lodzie.

Równocześnie inżynierowie marki korzystają z letniej aury na południowej półkuli – w RPA prowadzą testy wydajności, dokonując ostatnich regulacji w zakresie nieprzerwanej dostępności osiągów i ich powtarzalności.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

W Dubaju trwają próby wytrzymałościowe w gorącym klimacie, obejmujące m.in. ładowanie akumulatorów w ekstremalnych warunkach. Łącznie kompleksowe testy realizowane są w 30 krajach świata, a panujące tam temperatury wahają się od -35 do 50 stopni Celsjusza.

porsche-elekt2

– Po przeprowadzeniu symulacji komputerowych i wszechstronnych testów na stanowiskach badawczych dotarliśmy do ostatniej fazy naszego wymagającego programu testowego. Nim pod koniec tego roku Porsche Taycan trafi na rynek, [flota testowych egzemplarzy] pokona łącznie około 6 milionów kilometrów na całym świecie. Już dziś jesteśmy bardzo zadowoleni ze stanu pojazdów. Taycan będzie prawdziwym Porsche – podkreślił Stefan Weckbach, wiceprezes ds. linii modelowej.

Nowe auta elektryczne Porsche muszą przejść ten sam rygorystyczny program testów, co samochody sportowe z silnikami spalinowymi. Poza doskonałymi osiągami obejmuje on nieograniczoną przydatność w codziennym użytku – we wszystkich strefach klimatycznych.

W modelach z zasilaniem akumulatorowym pojawiają się też dodatkowe, szczególnie wymagające aspekty, takie jak ładowanie akumulatora czy kontrola temperatury układu napędowego i wnętrza w ekstremalnych warunkach. Poza tym lista typowych celów projektowych Porsche obejmuje osiągi na torze, zdolność do wielokrotnego przyspieszenia, a także zasięg odpowiedni dla codziennej eksploatacji.

porsche-elekt3

Najważniejsze fakty dotyczące fazy testów Porsche Taycan:
• całkowita pokonana odległość: około 6 milionów kilometrów, z czego 2 miliony przypadają na testy długodystansowe;
• kraje: łącznie 30, w tym USA, Chiny, Zjednoczone Emiraty Arabskie (ZEA) oraz Finlandia;
• temperatury: od -35 do 50 stopni Celsjusza;
• wilgotność powietrza: od 20 do 100 procent;
• wysokość terenu: od 85 m p.p.m. do 3000 metrów n.p.m.;
• cykle ładowania: ponad 100 000 – przy użyciu różnych technik ładowania, stosowanych na całym świecie;
• zespół programistów: około 1000 kierowców testowych, techników i inżynierów.

porsche-elekt4

Eksperci testowi mieli do dyspozycji kompleksowe wyniki testów cyfrowych, prowadzonych przy użyciu wirtualnych prototypów. Obecnie komputery służą do projektowania nadwozia, napędu, podwozia, elektroniki i całego nowego modelu, a także do symulacji funkcji pojazdu – w tym ich wzajemnego współdziałania. W sumie wirtualne prototypy Porsche Taycan pokonały ponad 10 milionów „cyfrowych” kilometrów.

Porsche Taycan zostanie zaprezentowane we wrześniu, a na rynek trafi pod koniec 2019 r. Na całym świecie jest już ponad 20 tys. potencjalnych nabywców, poważnie zainteresowanych zakupem nowego modelu. Każdy z nich zapisał się na listę programu opcji i wpłacił stosowną zaliczkę.

Taycan przyspiesza od 0 do 100 km/h w znacznie mniej niż 3,5 sek. Jego zasięg wynosi ponad 500 km (zgodnie z NEDC). Zastosowanie architektury 800 V zapewnia, że w ciągu zaledwie 4 minut akumulator litowo- jonowy można naładować energią wystarczającą do przejechania 100 km (według NEDC).