PORSCHE: DEBIUT NOWEGO NAGŁOŚNIENIA W PANAMERZE

pors-muzy1

W nowym Porsche Panamera jako opcja debiutuje opracowane na nowo nagłośnienie 3D High-End Surround Sound System renomowanej firmy Burmester.

Dwa dodatkowe głośniki w przednich słupkach w połączeniu z technologią Auro 3D pozwalają stworzyć trójwymiarowy wzorzec dźwięku na miarę najlepszych hal koncertowych na świecie.


Zobacz także:

GPS / AUDIO

ROZMAITOŚCI


 

Opcjonalne nagłośnienie, dostępne dla wszystkich modeli Panamera, oferuje łączną moc 1455 watów i składa się z 21 sterowanych osobno głośników – w tym z 400-watowego subwoofera oraz dwudrożnego głośnika centralnego.

Pierwsza generacja Porsche Panamera stała się punktem wyjścia dla czegoś, czego jeszcze na rynku nie było: oto sportowy wóz oferuje najwyższej klasy nagłośnienie, opracowane przez koneserów i dla koneserów. Za jego architekturę i dostrojenie odpowiedzialność wziął sam Dieter Burmester – tak powstał system audio, który od 2009 roku wyznaczał standard jakości dźwięku w seryjnych samochodach. Wkrótce nagłośnienie Burmester trafiło do oferty wszystkich modeli Porsche.

pors-muzy2

Ewolucja brzmienia w nowym Porsche Panamera

Przy projektowaniu nowego Porsche Panamera akustycy postawili sobie za cel dalsze zwiększenie wydajności, jaką odznacza się system audio firmy Burmester. Aby tego dokonać, specjaliści od nagłośnienia sięgnęli po najnowocześniejsze rozwiązania, w tym mocne i wydajne wzmacniacze klasy D, inteligentne algorytmy oraz najnowsze osiągnięcia w przetwarzaniu dźwięku – technologię Auro 3D.

Uwzględniono jednak także konwencjonalne metody strojenia. Przykładowo, zastosowano zestawy głośnikowe o wyższej sprawności i większej efektywnej powierzchni membran. Podczas gdy system audio w pierwszej generacji Porsche Panamera składał się z 16 głośników, ten w najnowszym modelu obejmuje ich już 21, w tym: 8 wooferów (głośników niskośredniotonowych), 3 głośniki średniotonowe, 2 szerokopasmowe i 7 wysokotonowych oraz zamontowany z tyłu subwoofer (głośnik superniskotonowy).

Porsche jako jedyny producent korzysta w samochodzie z technologii AMT – Burmester Air Motion Transformer. Wykorzystywana dla przednich kanałów dźwiękowych, na potrzeby nowego Porsche Panamera została całkowicie przeprojektowana. W rezultacie poziom jej sprawności wzrósł o 6 dB. W porównaniu ze stosowaną wcześniej konstrukcją harmonijkowe membrany nowych głośników AMT wyróżniają się niemal o połowę niższą masą układu drgającego przy zachowaniu tej samej efektywnej powierzchni membrany.

Co więcej, centralny kanał systemu audio poza głośnikiem AMT wyposażono w dwudrożną technologię emisji dźwięku. Taka konfiguracja zapewnia wyraziste, niezmącone brzmienie i gwarantuje wyjątkowo jednorodną reprodukcję z wysoce realistycznym odtwarzaniem dźwięku instrumentów i głosów, a przy tym zwiększa jakość odbioru połączeń wykonywanych za pośrednictwem zestawu głośnomówiącego oraz poleceń układu nawigacji.

pors-muzy3

Większa wydajność i lekka konstrukcja
ku,
Wszystkie głośniki wykorzystywane przez nagłośnienie Burmester odznaczają się bardzo wysoką wytrzymałością, a teraz zostały wyposażone w lekkie, odporne na skręcanie mocowania z odlewanego aluminium. Miejsca ich montażu dobrano nie tylko w celu eliminacji strat brzmienia i uzyskania jak najwyższej wydajności, ale również pod kątem możliwie spójnego rozchodzenia się dźwięku. Maksymalne natężenie dźwięku o wartości 126 dB sprawia, że nagłośnienie zapewnia dobrze wyważoną i dynamiczną reprodukcję nawet przy wymagającym materiale źródłowym.

Łączna moc głośników wzrosła o około 40 proc., do 1455 watów, ale przy znacznie zmniejszonym zużyciu energii. Sam subwoofer generuje 400 watów. Wzmacniacze osiągają poziom sprawności przekraczający 95 proc. A ponieważ nagłośnienie Burmester waży zaledwie 14,3 kg, ustanawia nowe optimum pod względem współczynnika mocy do masy – 0,009 kg/W – jak przystało zresztą na samochód sportowy.

Czysty dźwięk dzięki przetwarzaniu 3D

Trójwymiarowe nagłośnienie Burmester 3D High-End Surround Sound System oferuje realistyczne doznania podobne do tych z hali koncertowej. Jego projektanci świadomie zrezygnowali z jakichkolwiek sztucznych efektów dźwiękowych spotykanych w kinach. Zamiast tego chcieli stworzyć system, który koncentruje się na możliwie najlepszej jakości odtwarzania. We współpracy z belgijskim studiem filmowy Galaxy Studios powstał algorytm opracowany specjalnie dla nagłośnienia firmy Burmester.

Generuje on trójwymiarowe wrażenia dźwiękowe, które były dotąd zarezerwowane wyłącznie dla uczestników wydarzeń muzycznych w halach koncertowych z prawdziwego zdarzenia. Zastosowana po raz pierwszym w samochodzie technologia przetwarzania Auro 3D zapewnia wyjątkowo realistyczne doświadczenie przestrzenne – i to z dowolnego źródła dźwięku, nawet mono. Trójwymiarowe przetwarzanie w nowym Porsche Panamera pozwala subtelnie wzbogacić dźwięk emitowany przed, a nawet nad słuchaczem.

pors-muzy4

Swoje spektakularne możliwości nagłośnienie Burmester najlepiej prezentuje podczas odtwarzania zoptymalizowanych, nieskompresowanych formatów muzycznych o wysokiej rozdzielczości. System dostarcza jednak autentyczne wrażenia dźwiękowe już w przypadku skompresowanego dźwięku, np. transmitowanego ze smartfona za pośrednictwem Bluetooth lub pochodzącego z cyfrowego radia czy plików MP3. Po raz pierwszy korzysta on ze specjalnego algorytmu, który „regeneruje” sygnał audio zgodnie z typem źródła dźwięku – skutecznie eliminuje negatywny wpływ ograniczonej przepustowości, artefaktów kompresji i pre-echa (echa wyprzedzającego).

W celu wykorzystania pełnego potencjału systemu audio skompresowane formaty oczyszczane są również z typowych w tym przypadku strat na dynamice dźwięku. Oczywiście proces doskonalenia sygnału łączy się ze wszystkimi pozostałymi funkcjami nagłośnienia Burmester, takimi jak relaksujący tryb odtwarzania na długie trasy, zmienna funkcja 3D i koncentracja na poszczególnych miejscach w kabinie.

W Polsce system kosztuje 25 647 zł dla modeli Panamera 4S i Panamera 4S Diesel oraz 27 423 zł dla modelu Panamera Turbo.