PORSCHE CLASSIC: MODEL 911 ZBUDOWANY Z ORYGINALNYCH CZĘŚCI

porsch-1

20 lat po zakończeniu seryjnej produkcji Porsche Classic zbudowało kolekcjonerski samochód: ostatnie 911 Turbo z silnikiem chłodzonym powietrzem (typ 993).

Jego konstrukcja bazuje na oryginalnej karoserii, a wygląd jest równie unikalny, co pochodzenie: złoty lakier Golden Yellow Metallic odwołuje się do 911 Turbo S Exclusive Series rocznik 2018.


Zobacz także:

HISTORIA/OLDTIMERS

ROZMAITOŚCI


 

Czarne koła wzbogacono o stylowe detale w kolorze Golden Yellow, podobnie jak utrzymane w czarnej tonacji fotele oraz kabinę. Karoseria wyróżnia się charakterystycznymi dla 993 Turbo S wlotami powietrza po bokach, na życzenie dostępnymi także dla „standardowego” 911 Turbo z 1998 r. 450-konny samochód sportowy będzie świętował swoją światową premierę podczas zlotu Porsche Rennsport Reunion na torze Laguna Seca (USA), 27 września tego roku.

porsch-2

Jako kolekcjonerski pojazd przeznaczony do użytkowania wyłącznie na zamkniętych obiektach, zostanie zlicytowany przez dom aukcyjny RM Sotheby’s w ośrodku Porsche Experience Center w Atlancie, 27 października 2018 r. Środki pozyskane z licytacji zasilą konto fundacji Ferry’ego Porsche – Ferry Porsche Foundation, organizacji non-profit powołanej kilka miesięcy temu z okazji obchodów jubileuszu „70 lat sportowych samochodów Porsche”.

– Projekt Gold dowodzi wszechstronnych kwalifikacji Porsche Classic – i to w fascynującym stylu. To projekt, który jasno pokazuje nasze podejście. Chociaż wraz z Porsche Taycan zaczynamy właśnie nowy rozdział w dziejach naszych sportowych aut, historia ewolucji naszej firmy jest nie mniej znacząca. Z drugiej strony złote 993 pokazuje, z jak niesamowitą pasją odnosimy się do tradycji naszej marki – mówi Detlev von Platen, członek zarządu Porsche AG odpowiedzialny za sprzedaż i marketing.

„Projekt Gold” stanowi szczególny wkład oddziału Porsche Classic w świętowanie „70 lat sportowych samochodów Porsche”. Mając na uwadze tę rocznicę i zbliżający się debiut pierwszego całkowicie elektrycznego sportowego samochodu Porsche, eksperci Porsche Classic wyszli z pomysłem zbudowania całkowicie nowego auta bazującego na oryginalnej karoserii 993 – łącząc innowacyjność z tradycją.

porsch-4

W swoim projekcie wykorzystali gamę ponad 6500 oryginalnych części, które Porsche Classic oferuje wyłącznie dla modeli z typoszeregu 993. W sumie dział klasyków ma obecnie w portfolio około 52 tysięcy części, które można nabyć u partnerów Porsche Classic oraz w Porsche Centrach na całym świecie – czy to w celu naprawy, czy renowacji klasycznych samochodów Porsche.

Budowa unikatowego pojazdu trwała przez około 1,5 roku. Najpierw jego karoserię zabezpieczono przed korozją i polakierowano zgodnie ze standardami obowiązującymi obecnie w produkcji seryjnych aut Porsche. Następnie kolekcjonerski egzemplarz został zmontowany i przekazany do dalszych prac specjalistom Porsche Classic z centrum renowacji Porsche w Stuttgarcie.

Tam otrzymał zupełnie nowy 3,6-litrowy bokser biturbo o mocy 450 KM, który zapewnia osiągi na równi z tymi, jakimi w swoich czasach legitymowało się 911 Turbo S typ 993. Z półek oryginalnych części Porsche Classic pochodzą manualna przekładnia oraz elementy napędu na cztery koła. Ręcznie wytłoczony seryjny numer podwozia stanowi kontynuację oznaczenia ostatniego seryjnego 993 Turbo, jakie opuściło taśmę produkcyjną w 1998 r.

porsch-3

Koordynację elementów nadwozia i wnętrza konsultowano z ekspertami Porsche Exclusive Manufaktur – tymi samymi, którzy odpowiadali za stworzenie limitowanego do 500 egzemplarzy modelu 911 Turbo S Exclusive z 2018 r. Uzupełnieniem tych elementów zajęli się projektanci oddziału Style Porsche. To oni czuwali nad odpowiednimi gradientami kolorów, umiejscowieniem oznaczeń i emblematów, a także innymi detalami kabiny.

Typ 993 niezmiennie pozostaje samochodem poszukiwanym wśród kolekcjonerów – i uchodzi za model szczególnie wyrafinowany i wytrzymały. To pierwsze 911 z przeprojektowanym, aluminiowym podwoziem, które w swoich czasach zapewniało mu wyjątkową zwinność prowadzenia. Wariant 911 Turbo jako pierwszy w dziejach otrzymał silnik biturbo, który w 1995 r. okazał się emitującą najmniej toksycznych substancji seryjną jednostką na świecie.

Na tle poprzednich „911” przednia sekcja nadwozia typu 993 wyróżniała się niżej poprowadzoną płaszczyzną pokrywy i błotników – a to za sprawą przejścia z okrągłych na polielipsoidalne reflektory. Kolejną innowacją w czteronapędowym 911 Turbo były pierwsze aluminiowe obręcze z ramionami wypełnionymi powietrzem (pustymi w środku). Model 911 Turbo S, z silnikiem wzmocnionym do 450 KM, powstał w liczbie zaledwie 345 egzemplarzy.