20 lat po zakończeniu seryjnej produkcji Porsche Classic zbudowało kolekcjonerski samochód: ostatnie 911 Turbo z silnikiem chłodzonym powietrzem (typ 993).
Jego konstrukcja bazuje na oryginalnej karoserii, a wygląd jest równie unikalny, co pochodzenie: złoty lakier Golden Yellow Metallic odwołuje się do 911 Turbo S Exclusive Series rocznik 2018.
Zobacz także:
Czarne koła wzbogacono o stylowe detale w kolorze Golden Yellow, podobnie jak utrzymane w czarnej tonacji fotele oraz kabinę. Karoseria wyróżnia się charakterystycznymi dla 993 Turbo S wlotami powietrza po bokach, na życzenie dostępnymi także dla „standardowego” 911 Turbo z 1998 r. 450-konny samochód sportowy będzie świętował swoją światową premierę podczas zlotu Porsche Rennsport Reunion na torze Laguna Seca (USA), 27 września tego roku.
Jako kolekcjonerski pojazd przeznaczony do użytkowania wyłącznie na zamkniętych obiektach, zostanie zlicytowany przez dom aukcyjny RM Sotheby’s w ośrodku Porsche Experience Center w Atlancie, 27 października 2018 r. Środki pozyskane z licytacji zasilą konto fundacji Ferry’ego Porsche – Ferry Porsche Foundation, organizacji non-profit powołanej kilka miesięcy temu z okazji obchodów jubileuszu „70 lat sportowych samochodów Porsche”.
– Projekt Gold dowodzi wszechstronnych kwalifikacji Porsche Classic – i to w fascynującym stylu. To projekt, który jasno pokazuje nasze podejście. Chociaż wraz z Porsche Taycan zaczynamy właśnie nowy rozdział w dziejach naszych sportowych aut, historia ewolucji naszej firmy jest nie mniej znacząca. Z drugiej strony złote 993 pokazuje, z jak niesamowitą pasją odnosimy się do tradycji naszej marki – mówi Detlev von Platen, członek zarządu Porsche AG odpowiedzialny za sprzedaż i marketing.
„Projekt Gold” stanowi szczególny wkład oddziału Porsche Classic w świętowanie „70 lat sportowych samochodów Porsche”. Mając na uwadze tę rocznicę i zbliżający się debiut pierwszego całkowicie elektrycznego sportowego samochodu Porsche, eksperci Porsche Classic wyszli z pomysłem zbudowania całkowicie nowego auta bazującego na oryginalnej karoserii 993 – łącząc innowacyjność z tradycją.
W swoim projekcie wykorzystali gamę ponad 6500 oryginalnych części, które Porsche Classic oferuje wyłącznie dla modeli z typoszeregu 993. W sumie dział klasyków ma obecnie w portfolio około 52 tysięcy części, które można nabyć u partnerów Porsche Classic oraz w Porsche Centrach na całym świecie – czy to w celu naprawy, czy renowacji klasycznych samochodów Porsche.
Budowa unikatowego pojazdu trwała przez około 1,5 roku. Najpierw jego karoserię zabezpieczono przed korozją i polakierowano zgodnie ze standardami obowiązującymi obecnie w produkcji seryjnych aut Porsche. Następnie kolekcjonerski egzemplarz został zmontowany i przekazany do dalszych prac specjalistom Porsche Classic z centrum renowacji Porsche w Stuttgarcie.
Tam otrzymał zupełnie nowy 3,6-litrowy bokser biturbo o mocy 450 KM, który zapewnia osiągi na równi z tymi, jakimi w swoich czasach legitymowało się 911 Turbo S typ 993. Z półek oryginalnych części Porsche Classic pochodzą manualna przekładnia oraz elementy napędu na cztery koła. Ręcznie wytłoczony seryjny numer podwozia stanowi kontynuację oznaczenia ostatniego seryjnego 993 Turbo, jakie opuściło taśmę produkcyjną w 1998 r.
Koordynację elementów nadwozia i wnętrza konsultowano z ekspertami Porsche Exclusive Manufaktur – tymi samymi, którzy odpowiadali za stworzenie limitowanego do 500 egzemplarzy modelu 911 Turbo S Exclusive z 2018 r. Uzupełnieniem tych elementów zajęli się projektanci oddziału Style Porsche. To oni czuwali nad odpowiednimi gradientami kolorów, umiejscowieniem oznaczeń i emblematów, a także innymi detalami kabiny.
Typ 993 niezmiennie pozostaje samochodem poszukiwanym wśród kolekcjonerów – i uchodzi za model szczególnie wyrafinowany i wytrzymały. To pierwsze 911 z przeprojektowanym, aluminiowym podwoziem, które w swoich czasach zapewniało mu wyjątkową zwinność prowadzenia. Wariant 911 Turbo jako pierwszy w dziejach otrzymał silnik biturbo, który w 1995 r. okazał się emitującą najmniej toksycznych substancji seryjną jednostką na świecie.
Na tle poprzednich „911” przednia sekcja nadwozia typu 993 wyróżniała się niżej poprowadzoną płaszczyzną pokrywy i błotników – a to za sprawą przejścia z okrągłych na polielipsoidalne reflektory. Kolejną innowacją w czteronapędowym 911 Turbo były pierwsze aluminiowe obręcze z ramionami wypełnionymi powietrzem (pustymi w środku). Model 911 Turbo S, z silnikiem wzmocnionym do 450 KM, powstał w liczbie zaledwie 345 egzemplarzy.