Trzy lata po premierze pierwszego Porsche Cayman GT4 Clubsport producent prezentuje jego następcę. Nowe 718 Cayman GT4 Clubsport jest efektem rozwoju modelu.
Po raz pierwszy ten wyścigowy, zbliżony do standardowego wóz z centralnie umieszczonym silnikiem występuje w dwóch fabrycznych wersjach.
Zobacz także:
Wariant Trackday przeznaczono dla ambitnych amatorów wyścigowej jazdy, a odmianę Competition zaprojektowano z myślą o udziale w krajowych i międzynarodowych zawodach motorsportowych.
Przy budowie nowego 718 Cayman GT4 Clubsport inżynierowie Porsche skoncentrowali się nie tylko na dalszej poprawie właściwości jezdnych i wykręcaniu lepszych czasów okrążeń, ale i na zrównoważonym wykorzystaniu surowców. To pierwszy produkcyjny samochód wyścigowy z elementami karoserii z kompozytowego materiału z udziałem naturalnych włókien.
Drzwi po obu stronach nadwozia oraz tylne skrzydło wykonano z mieszanki organicznych włókien, które w głównej mierze stanowią produkty uboczne pochodzenia rolniczego, takie jak włókna lnu czy konopi. Pod względem masy i sztywności ich właściwości są zbliżone do włókien węglowych.
Do napędzania nowego auta służy 6-cylindrowy silnik typu bokser o pojemności 3,8 litra, generujący moc 313 kW (425 KM) – czyli o 40 KM wyższą niż jednostka poprzednika. Siła napędowa trafia na tylne koła za pośrednictwem 6-stopniowej przekładni dwusprzęgłowej i tylnego dyferencjału z mechaniczną blokadą.
Lekkie, oparte na kolumnach resorujących przednie zawieszenie pochodzi z większego brata – 911 GT3 Cup. Układ hamulcowy zaopatrzono w komplet czterech stalowych tarcz o średnicy 380 mm każda. Nowy model jest naprawdę lekki – fabrycznie dostarczany ze wspawaną klatką bezpieczeństwa i kubełkowym wyścigowym fotelem z 6-punktowymi szelkami, waży jedynie 1320 kg.
Bazowa wersja Trackday jest skierowana do kierowców, którzy bez większych nakładów chcą brać udział w amatorskich zawodach sportowych. Samochód wyposażono w pozbawione regulacji amortyzatory. Systemy wspomagające – ABS, ESC i kontrola trakcji – dbają o „wyrozumiałe” zachowanie na granicy przyczepności, a w razie potrzeby można je wyłączyć.
Fabrycznie montowane są także: klimatyzacja, klapa ratunkowa w dachu, podręczna gaśnica i 80-litrowy bezpieczny zbiornik paliwa FT3. Pozbawiony homologacji drogowej model może być serwisowany we wszystkich Porsche Centrach. Cena to 134 000 euro plus lokalny podatek VAT.
Wariant Competition wyposażono w liczne elementy istotne z punktu widzenia rywalizacji w wyścigach, m.in. trzystopniową regulację amortyzatorów. Zbiornik paliwa o pojemności 115 l pozwala na udział w zawodach rozgrywanych na dalekim dystansie. Regulacja balansu hamulców pozwala płynnie ustawiać ten parametr pomiędzy przednią a tylną osią.
Zintegrowany układ podnośnika pneumatycznego gwarantuje szybkie pit stopy, a wyścigowa kierownica z szybkozłączką (tzw. rozpinką) z modelu 911 GT3 R oferuje szereg możliwości regulacji i pozwala na dopasowanie ustawień do indywidualnych potrzeb różnych kierowców. Kolejnym elementem wyposażenia jest automatyczna instalacja gaśnicza. Cena wersji to 157 000 euro plus lokalny podatek VAT.
Obie wersje modelu można już zamawiać. Dostawy samochodów dla kierowców i zespołów z całego świata rozpoczną się w lutym 2019 r.
DANE TECHNICZNE
* Silnik
• aluminiowy, 6-cylindrowy bokser, zamontowany centralnie, ze sztywnymi mocowaniami;
• 3800 ccm; skok tłoka: 77,5 mm; średnica cylindra: 102 mm;
• moc maksymalna: 313 kW (425 KM) przy 7500 obr./min.;
• maksymalne obroty: 7800 obr./min.;
• maksymalny moment obrotowy: 425 Nm przy 6600 obr./min.
* Przeniesienie napędu
• napęd na tylne koła;
• 6-biegowa przekładnia PDK ze sztywnymi mocowaniami i elektroniczną jednostką sterującą;
• zoptymalizowana blokada dyferencjału.
* Zawieszenie
• przód – kolumny MacPhersona; regulowana wysokość, pochylenie kół i ich rozstaw, kute wahacze, trójdrożne amortyzatory z regulacją odbicia i dwustopniową regulacją ugięcia, dla wysokich i niskich prędkości (Competition), stabilizator o trójotworowej konstrukcji;
• tył – kolumnowe typu MacPherson; regulowana wysokość, pochylenie kół i ich rozstaw, kute wahacze, trójdrożne amortyzatory z regulacją (Competition), regulowany stabilizator (typu „łopatkowego”).
* Układ hamulcowy
• przód – sześciotłoczkowe, aluminiowe, wyścigowe zaciski typu monoblok ze sprężynami zapobiegającymi odskakiwaniu klocków; stalowe tarcze, wieloczęściowe, wentylowane i rowkowane, o średnicy 380 mm; wyścigowe klocki hamulcowe; regulacja balansu hamulców (Competition);
• tył – czterotłoczkowe, aluminiowe, wyścigowe zaciski typu monoblok ze sprężynami zapobiegającymi odskakiwaniu klocków; stalowe tarcze, wieloczęściowe, wentylowane i rowkowane, o średnicy 380 mm; wyścigowe klocki hamulcowe; regulacja balansu hamulców (Competition).
* Układ elektryczny
• lekki akumulator litowo- jonowy (Li-Fe-Po-), 60 Ah, szczelny, zamontowany w przestrzeni na nogi pasażera (Competition);
• wyłącznik awaryjny w kokpicie i na zewnątrz;
• system kontroli stabilności PSM (Porsche Stability Management) z ABS-em, kontrolą trakcji TC i elektroniczną kontrolą stabilności ESC (z możliwością całkowitego wyłączenia);
• monitorowanie ciśnienia w oponach (TPMS);
• klimatyzacja
• wielofunkcyjna kierownica z CFRP;
* Masa/ wymiary
• własna: około 1320 kg;
• długość: 4456 mm;
• szerokość: 1778 mm;
• wysokość: 1238 mm;
• rozstaw osi: 2456 mm.