Podczas tegorocznego, 24-godzinnego wyścigu na torze Nürburgrin zadebiutowało Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport MR z nowym zestawem elementów karoserii z kompozytów z naturalnych włókien.
Od początku 2019 roku boczne drzwi i tylne skrzydło tego niskoseryjnego pojazdu wyścigowego wytwarzano z mieszanki naturalnych włókien, pozyskiwanych głównie z surowców odnawialnych.
Zobacz także:
Teraz, po raz pierwszy, z materiału tego wykonano również: przedni i tylny zderzak, przedni spoiler, przednią i tylną pokrywę, a także przednie błotniki oraz dyfuzor wraz z prowadnicami powietrza. Kompozytowe panele zastępują elementy metalowe i plastikowe, formowane wtryskowo.
Pod względem masy i sztywności nadające się do recyklingu kompozyty z naturalnych włókien mają właściwości podobne do kompozytów z włókna węglowego (CFRP) i spełniają te same wysokie standardy bezpieczeństwa oraz jakości. Można je jednak wytwarzać w sposób bardziej ekonomiczny i przy mniejszym zużyciu energii.
Podstawowym „składnikiem” zrównoważonego materiału kompozytowego z naturalnych włókien są hodowlane włókna lnu – uprawiane bez narażania upraw spożywczych. Projekt ten wystartował w 2016 roku, przy współpracy Porsche, Federalnego Ministerstwa Żywności i Rolnictwa (BMEL), jednego z instytutów Towarzystwa Fraunhofera (WKI) oraz szwajcarskiej firmy Bcomp.
Podczas 24-godzinnego maratonu zespół Four Motors połączył siły z ekipą Project 1 Motorsport i przeprowadził pierwszy test pojazdu z elementami karoserii z włókna naturalnego w wyścigowych warunkach. W przypadku drzwi „trzonem” materiału kompozytowego jest lekkie drewno balsa (ogorzałki wełnistej). Warstwowa struktura paneli powstaje z wykorzystaniem znanej metody ciśnieniowego formowania żywicy RTM, stosowanej do produkcji elementów z włókna węglowego.
Z kolei w przypadku tylnego skrzydła warstwy są impregnowane żywicą epoksydową, a następnie wypiekane w autoklawie. Aby spełnić wymagania dotyczące sztywności, nowo dodane komponenty z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem naturalnym powstają przy użyciu procesu infuzji próżniowej i korzystają z opatentowanej technologii Bcomp powerRibs. Materiały o różnej grubości i orientacji włókien są precyzyjne przystosowane do określonych celów oraz scenariuszy obciążeń.
Kompozyty z naturalnych włókien szczególnie sprawdzają się w przypadku elementów, które nie tworzą zasadniczej konstrukcji pojazdu lub stanowią tylko jej część. Ich dodatkowa zaleta polega na tym, że razie wypadku rozpadają się na większe i mniej ostre kawałki. Ponadto wyróżnia je pięciokrotnie skuteczniejsze tłumienie drgań.
718 Cayman GT4 MR z 3,8-litrowym, 6-cylindrowym bokserem o mocy 313 kW (425 KM) i zestawem paneli karoserii z naturalnych włókien zajął w wyścigu drugie miejsce w swojej klasie (na 48. aut). Jego kokpit podzielili: Matthias Beckwermert, Henrik Bollerslev, Nicola Bravetti oraz Marco Timbal. Pojazd nie ma homologacji do startów w seriach wyścigowych SRO.
Jeśli podsumowanie testów wypadnie pomyślnie, Manthey- Racing zaoferuje zestaw elementów wszystkim chętnym.