Rynek elektro- mobilności nie rozwinie się bez aktywnego wsparcia państwa i dialogu z branżą. Cele są ambitne, bo według rządowych dokumentów, już w 2020 roku po polskich drogach ma jeździć niemal 80 tys. pojazdów elektrycznych.
Obecnie jest ich niecałe dwa tysiące. Ma też działać ponad 6 tysięcy punktów ładowania (dzisiaj jest ich ok. 150).
Zobacz także:
Z pomocą przychodzi branża, która wskaże administracji kluczowe bariery i najlepsze praktyki rozwoju rynku.
Ministerstwo Energii i wiodące organizacje branżowe podpisały list intencyjny, którego celem jest inicjowanie i prowadzenie konsultacji branżowych, wymiana wiedzy oraz integracja różnych środowisk zaangażowanych w rozwój elektro- mobilności i rynku paliw alternatywnych w Polsce. W wyniku współpracy mają zostać wypracowywane najlepsze rozwiązania prawne i organizacyjne, przyczyniające się do szybszego rozwoju rynku.
– Rozwój elektro- mobilności w Polsce to jeden z naszych priorytetów. Może on mieć kluczowe znaczenie dla wzrostu innowacyjności i konkurencyjności polskiej gospodarki. Stawiamy sobie ambitne cele, które chcemy realizować we współpracy z przedsiębiorcami, instytucjami oraz stroną społeczną – powiedział Wiceminister Energii Michał Kurtyka, sygnatariusz listu intencyjnego.
– Jest wiele kwestii, które wymagają szerokiej debaty i doprecyzowania, jak np. kluczowa z punktu widzenia rozwoju całego rynku infrastruktura i model jej rozwoju, oczekiwane systemy dopłat do zakupu samochodów elektrycznych czy kwestie dotyczące wsparcia samorządów modernizujących transport publiczny. Powołana dzisiaj platforma współpracy będzie miejscem, gdzie najlepsze rozwiązania będą się wykuwać. Będziemy badać potencjał ekonomiczny, społeczny i środowiskowy elektro- mobilności oraz przedstawiać najlepsze rozwiązania administracji i biznesowi – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).
Współpraca administracji centralnej, lokalnej oraz biznesu, jak dowodzą przykłady międzynarodowe, to najlepsza praktyka budowy rynku. W Holandii działa platforma publiczno- prywatna na rzecz rozwoju elektro- mobilności pod nazwą Formula E-Team. Osiągnięto tam ambitne cele rozwojowe w postaci blisko 120 000 pojazdów elektrycznych oraz ponad 30 tys. punktów ładowania.
Niemiecka Die Nationale Plattform Elektromobilität, która efektywnie koordynuje rozwój rynku infrastruktury i pojazdów elektrycznych, stała się organem doradczym Rządu Federalnego Niemiec. W Szwajcarii potrzebę stworzenia podobnej platformy dostrzeżono już w 1980 roku powołując organizację e’mobile.
Spotkania administracji z przedstawicielami branży elektro- mobilności i paliw alternatywnych będą się odbywać raz w miesiącu. Oprócz Ministerstwa Energii oraz Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA), wezmą w nich udział także dwie organizacje: Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych i Polskie Stowarzyszenie Elektromobilności.
Beneficjentami rozwiązań wypracowywanych w ramach konsultacji branżowych będą m.in. polskie firmy oferujące nowoczesne produkty i usługi w segmencie elektro- mobilności i paliw alternatywnych, przemysł energetyczny, w tym takie firmy jak PGE Polska Grupa Energetyczna, Tauron Polska Energia, Grupy Energa i Enea, Grupa Kapitałowa PGNiG, Electromobility Poland czy Innogy Polska, jak również spółki paliwowe (Orlen, Lotos) i koncerny motoryzacyjne.
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) jest organizacją pozarządową, powołaną przez grupę ekspertów zainteresowanych wdrażaniem efektywnych ekonomicznie i niskoemisyjnych technologii energetycznych. Integruje czołowe firmy polskie i zagraniczne, które wspólnie działają na rzecz ukształtowania odpowiedniego otoczenia gospodarczego, pozwalającego na rozwój i funkcjonowanie rynku elektro- mobilności i paliw alternatywnych w Polsce.