Unowocześnione Porsche 911 RSR z roku modelowego 2019 będzie broniło tytułu w Długodystansowych Mistrzostwach Świata FIA (WEC).
Samochód wyścigowy z Weissach, zgodny z przepisami FIA GTE, stanowi całkowicie nowy projekt, względem poprzednika udoskonalony we wszystkich obszarach.
Zobacz także:
PREMIERY
Zastąpi on aktualne 911 RSR, który odniósł liczne sukcesy – w 2019 r. były to m.in. zwycięstwa w tabeli producentów i kierowców w mistrzostwach WEC, a także w długodystansowym klasyku Le Mans (Francja) oraz w wyścigach serii IMSA na torach Sebring i Road Atlanta (Petit Le Mans).
Przy opracowywaniu nowego modelu wykorzystano spostrzeżenia zebrane podczas startów jego poprzednika.
– Od 2017 r. 911 RSR zapewniło nam ponad 20 klasowych zwycięstw w mistrzostwach świata, jak również w wyścigach długodystansowych na terenie Ameryki Północnej i Europy. Z bardzo dobrego samochodu chcieliśmy zrobić jeszcze lepszy – to było nasze zadanie, jeśli chodzi o rozwój. Inżynierowie Weissach doskonale się z niego wywiązali, i to pod każdym względem – mówi Fritz Enzinger, wiceprezes Porsche Motorsport.
– W trakcie kolejnego trzyletniego okresu homologacji poczyniliśmy znaczące postępy w rozwoju naszego samochodu, szczególnie w złożonych obszarach, takich jak właściwości jezdne, efektywność, trwałość i łatwość serwisowania. Samochód jest nowy w 95 proc. Jedynymi komponentami, które przejęliśmy z poprzednika, są: reflektory, układ hamulcowy, sprzęgło, fotel kierowcy i części zawieszenia. Dotychczasowe testy przebiegły doskonale. Nie możemy się już doczekać pierwszych wyścigów mistrzostw WEC w sezonie 2019/2020 – wyjaśnia Pascal Zurlinden, dyrektor fabrycznego oddziału GT Motorsport.
Nowy silnik typu bokser o większej pojemności
Nowe 911 jest napędzane 6-cylindrowym, wolnossącym silnikiem typu bokser. Jednostka, umieszczona przed tylną osią, ma pojemność 4194 cm3 i – zależnie od wielkości ogranicznika – wytwarza moc około 515 KM. Na tle 4-litrowego „agregatu” z poprzednika nowy motor oferuje jeszcze lepsze właściwości w szerszym zakresem obrotów.
Siła napędowa trafia do tylnych kół za pośrednictwem sekwencyjnej skrzyni o 6 przełożeniach, ze stale zazębionymi kołami. Dwie rury wydechowe są teraz wyprowadzone po bokach, przed tylnymi kołami.
Dzięki zmianie położenia rur wydechowych powstała przestrzeń dla zoptymalizowanego dyfuzora.
Właściwości jezdne i łatwość serwisowania to kluczowe czynniki w przypadku wyścigów długodystansowych. Elementy karoserii wykonanej z tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknem węglowym mogą zostać szybko wymienione.
Aby zapewnić dodatkową ochronę kierowcom, dokonano przeglądu elementów aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa. System ostrzegania przed kolizją zapewnia lepszy ogląd sytuacji, umożliwiając wczesne wykrywanie zbliżających się prototypów.
Zoptymalizowana klatka bezpieczeństwa, boczny panel zderzeniowy FIA w drzwiach i klatce, a także dodatkowa ochrona nóg poprawiają bezpieczeństwo w razie wypadku. Lista elementów obejmuje także zdejmowaną klapę dachową i zamontowany na sztywno wyścigowy fotel kierowcy z sześciopunktowymi szelkami bezpieczeństwa.
Pierwszy wyścig we wrześniu
W ciągu kolejnych miesięcy zespół Porsche przeprowadził szereg testów. Za kierownicą nowego 911 RSR na zmianę pracują doświadczeni kierowcy fabryczni. Równolegle w tunelu aerodynamicznym dopracowano aerodynamikę pojazdu. 1 lipca samochód otrzymał homologację wyścigową.
Światowa premiera w Goodwood
Premiera nowego pojazdu odbyła się podczas Festiwalu Prędkości w Goodwood. Także wyścigowy debiut Porsche 911 RSR odbędzie się na Wyspach – przypadnie na otwierającą sezon rundę Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA na torze Silverstone, zaplanowaną na 1 września.
Wcześniej pojazd po raz pierwszy zmierzy się z producentami rywalizującymi w klasie GTE-Pro mistrzostw WEC podczas dwudniowego prologu w Barcelonie (Hiszpania), 23 i 24 lipca.
W ośmiu rundach sezonu 2019/2020 zespół GT Porsche wystawi dwa fabryczne samochody z załogami w składach: Michael Christensen (Dania) i Kévin Estre (Francja) oraz Gianmaria Bruni (Włochy) i Richard Lietz (Austria). W mistrzostwach IMSA WeatherTech przejście na najnowszy model nastąpi w sezonie 2020.
W Ameryce Północnej dwa dodatkowe 911 RSR w fabrycznych barwach będą walczyć z konkurencyjnymi producentami o tytuł kategorii GTLM. Dla prywatnych zespołów wóz będzie dostępny w sezonie mistrzostw WEC 2020/21.
Po raz pierwszy fabryczne samochody wyścigowe z Weissach wystąpią w dwóch różnych „malowaniach”: w przypadku samochodu numer 91 dominującym kolorem nadal będzie typowa dla Porsche biel, uzupełniona o czerwone dodatki – osłony progów oraz pas biegnący pośrodku auta, od przedniej pokrywy przez dach aż do spojlera. Wyrazisty, dynamiczny design uzupełniają szare akcenty po bokach.
Samochód numer 92 wyróżnia się biało- szarą kolorystyką, a tylne skrzydło i lusterka mają kolor czarny zamiast białego – tak, aby fani mogli łatwo rozróżnić obie ekipy.
DANE TECHNICZNE
* Wymiary
– masa własna: około 1245 kg;
– długość: 4593 mm;
– szerokość: 2042 mm
– rozstaw osi: 2513 mm.
* Silnik
– chłodzony cieczą, 6-cylindrowy bokser, umieszczony przed tylną osią;
– pojemność skokowa: 4194 cm3;
– moc: około 378 kW (515 KM), ograniczona zwężką;
– bezpośredni wtrysk benzyny;
– układ wydechowy z końcówkami po bokach.
– skrzynia biegów: sekwencyjna, 6-stopniowa z kołami o stałym zazębieniu, manetki przy kierownicy
– wielotarczowy samoblokujący mechanizm różnicowy z blokadą wiskotyczną;
– trzytarczowe karbonowe sprzęgło wyścigowe.
* Zawieszenie
– oś przednia: podwójne wahacze poprzeczne, amortyzatory z 4-zakresową regulacją wibracji, z ustawieniem sprężyn, stabilizatory regulowane za pomocą nastawników; elektrohydrauliczne wspomaganie kierownicy;
– oś tylna: zintegrowana rama pomocnicza z podwójnymi wahaczami poprzecznymi, amortyzatory z 4-zakresową regulacją wibracji, z ustawieniem sprężyn, stabilizatory regulowane za pomocą nastawników;
– elektrohydrauliczne wspomaganie kierownicy.
* Układ hamulcowy
– dwa niezależne obwody dla przedniej i tylnej osi z regulacją rozkładu siły hamowania;
– oś przednia: jednoczęściowe, 6-tłoczkowe, wyścigowe zaciski aluminiowe typu monoblok z szybkozłączem, wentylowane wewnętrznie stalowe tarcze hamulcowe o średnicy 390 mm, wyścigowe klocki hamulcowe; zoptymalizowane kanały chłodzenia;
– oś tylna: jednoczęściowe, 4-tłoczkowe, wyścigowe zaciski aluminiowe typu monoblok z szybkozłączem, wentylowane stalowe tarcze hamulcowe o średnicy 355 mm, wyścigowe klocki hamulcowe; zoptymalizowane kanały chłodzenia.
* Koła/ opony
– oś przednia: jednoczęściowe, kute obręcze z lekkich stopów, 12,5 J x 18, ET = 25, opony – slicki Michelin 30/68-18;
– oś tylna: jednoczęściowe, kute obręcze z lekkich stopów, 13 J x 18, ET = 37, opony – slicki Michelin 31/71-18.