Kongres Impact mobility rEVolution’18 w Katowicach pokazał, jak bardzo w ciągu ostatnich dwóch lat zmieniła się branża elektro- mobilności w Polsce.
Pierwsze wydarzenie tej rangi, kilka tysięcy gości, decyzyjni przedstawiciele kluczowych uczestników rynku, w tym politycy, samorządowcy, prezesi spółek i naukowcy.
Zobacz także:
Przede wszystkim jednak dostrzegalne na każdej sesji przejście od mniej lub bardziej mglistych wizji sprzed kilku lat do konkretów i już realizowanych projektów.
Przedstawiły je m.in. spółki energetyczne. Tauron realizuje obecnie około 40 projektów e-mobility. W samych Katowicach spółka chce zainstalować 22 stacje do ładowania pojazdów elektrycznych. Z kolei PKN Orlen potwierdził, że chce uruchomić 190 punktów do ładowania na swoich stacjach paliw. Co istotne, o rozwoju elektro- mobilności w Polsce i szansach biznesowych, jaki ten rozwój daje, mówiły również firmy, które raczej nie są kojarzone z branżą.
Dobrym przykładem jest Grupa Azoty, która przyznała, że angażuje się w produkcję specjalistycznej chemii do produkcji akumulatorów. Tak jak wspomniał Greg Williams z WIRED podczas jednego z pierwszych wystąpień kongresu, elektro- mobilność opiera się na pięciu filarach: elektryczności, autonomiczności, przyłączeniu do sieci, współdzieleniu i równowadze ekologicznej. Każdy z tych filarów to szansa dla różnych biznesów.
– Na elektro- mobilność już od jakiegoś czasu patrzymy jak na globalny trend. A nie nazywalibyśmy globalnym trendem czegoś, co byłoby tylko pewną niszą lub wycinkiem rynku. Zmiana sposobu transportu, przemieszczania się, dotyka wielu aspektów codziennego życia. Rozwój elektro- mobilności to jednocześnie szansa rozwoju dla wielu rodzajów biznesów i to było doskonale widoczne podczas kongresu – powiedział Wojciech Dziwisz, kierownik ds. rozwoju e-mobility w ABB w Polsce.
Mobilna rewolucja przewijała się nie tylko w nazwie wydarzenia. Wolf- Stefan Specht, prezes zarządu Volskwagen Group Polska, przyznał że odwrotu już nie ma. Na dowód przedstawił plany Volkswagena: inwestycje w 16 fabryk e-mobility na świecie oraz elektryfikacja wszystkich modeli w portfolio VW do 2030 roku. Z kolei o rewolucji w transporcie miejskim mówił m.in. Hakan Agnevall, prezes Volvo Buses, dla którego Polska może być jednym z liderów elektro- mobilności w Europie.
– Obecność największych graczy na kongresie pokazuje znaczenie i potencjał polskiego rynku. Biorąc pod uwagę zaangażowanie globalnych marek, liczbę realizowanych oraz planowanych projektów, a także fakt, że elektro- mobilność zaczęła być traktowana wieloaspektowo, np. również z perspektywy rozwoju sieci energetycznej i dodatkowych usług jak „car- sharing”, czy płatności mobilne, to w końcu, z czystym sumieniem możemy mówić o realnym rozwoju branży w Polsce – uważa Wojciech Dziwisz.
Przykład Norwegii pokazuje, że zaangażowanie ustawodawcy w rozwój elektro- mobilności jest bardzo ważne. Dzięki odpowiednim regulacjom, ustalającym zdrowe zasady działania rynku, i systemowi dopłat, Norwegia stała się w minionym roku pierwszym krajem, w którym zarejestrowano więcej aut elektrycznych i hybryd niż samochodów spalinowych.
– Również w Polsce firmy, które chcą zainwestować pieniądze w elektro- mobilność, muszą wiedzieć w jakich ramach docelowo będziemy działać i na podstawie jakich regulacji – dodaje Wojciech Dziwisz.
O rewolucji mówiła także firma ABB, oficjalny partner kongresu, która zaprezentowała bolid Formuły E nowej, drugiej generacji. Formuła E stała się nie tylko ciekawą alternatywą dla Formuły 1 jeśli chodzi o sportowe emocje, ale również platformą do rozwoju technologii e-mobility i jej testowania w najtrudniejszych warunkach.
– Wiedza i doświadczenie, które posiada ABB w zakresie ładowania pojazdów elektrycznych, będą wykorzystywane w naszej elektrycznej serii – podkreślił Graeme Davison, ambasador Formuły E.
W najbliższym sezonie ABB FIA Formula E Championship wystąpi 11 zespołów. Z tej grupy większość to producenci oryginalnego wyposażenia, którzy będą wykorzystywać wyścigi elektrycznych bolidów do rozwoju najnowocześniejszych technologii. Wiele spośród tych technologii trafi następnie do samochodów użytkowych i być może ukaże zupełnie nowe aspekty elektro- mobilnej rewolucji.
Impact mobility rEVolution było jak do tej pory największym wydarzeniem poświęconym elektro- mobilności w Polsce. Wzięło w nim udział około 2000 gości, w tym 150 prelegentów, przedstawiciele blisko 400 firm oraz 150 startupów. W czasie kongresu odbyło się około 40 wydarzeń towarzyszących.
Fot.: Michał Dyjuk i Jacek Waszkiewicz