Krótki czas naprawy jest ważniejszy od kosztów, a na wybór warsztatu wyraźnie wpływają opinie rodziny lub znajomych – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie producenta olejów silnikowych Mobil 1 wśród 4000 kierowców z Polski, Niemiec, Francji i Włoch.
Badanie pokazujące różnice w sposobie wyboru serwisu samochodowego zbiegło się z otwarciem 2000 warsztatu w Europie, działającego w ramach Mobil 1 Workshop Programu.
Zobacz także:
Badanie Mobil 1 nie potwierdza kryzysu zaufania do mechaników – 90 proc. respondentów z Polski wie, dokąd należy udać się po fachową poradę. Około połowa kierowców z Polski wybiera warsztat samochodowy w ciągu 4 godzin, a co czwarty respondent nie poświęca na to więcej niż godziny. Ostrożniej w porównaniu do kierowców z innych krajów wydajemy pieniądze na serwis. W Niemczech 30 proc. kierowców wybiera warsztat bez analizowania wydatków domowych i kosztów naprawy. Z kolei u nas tak zachowuje się tylko co dziesiąty kierowca.
Zaufanie to podstawa przy wyborze warsztatu w każdym kraju. Jednak Polskę wyróżnia wysoka pozycja wyboru serwisu samochodowego z polecenia. Rekomendacja rodziny lub znajomych jest ważna dla 54 proc. respondentów z Polski, w porównaniu do 49 proc. kierowców z Niemiec, 37 proc. z Francji i 35 proc. z Włoch.
Co zatem decyduje o ponownej wizycie w warsztacie? Według uczestników badania Mobil 1 elementów jest kilka. We wszystkich krajach kierowcy najczęściej wskazywali na jakość serwisu (83,5 proc.), ale w Polsce wyższe znaczenie miał również czas naprawy (66 proc.), który okazał się ważniejszy nawet od kosztów usługi (63 proc.). Dla kierowców z Polski duże znaczenie ma także fakt, czy warsztat używa produktów marek premium (34 proc. w porównaniu do 31 proc. we Włoszech, 19 proc. we Francji oraz 16 proc. w Niemczech).
Podobieństwo w zachowaniu kierowców z różnych krajów widać natomiast w priorytetach towarzyszących wyjazdom rodzinnym. Bez względu na miejsce zamieszkania, najwięcej uwagi poświęcamy kontroli stanu technicznego samochodu – między innymi sprawdzamy poziom oleju i ciśnienie w oponach.
Na drugim miejscu znalazło się planowanie trasy – w porównaniu z innymi krajami ta kwestia ma dla Polaków większe znaczenie. Przed wyjazdem w podróż trasę planuje 75 proc. respondentów z Polski w porównaniu do 65 proc. uczestników badania z Niemiec, 63 proc. z Włoch oraz 61 proc. z Francji.
Badanie Mobil 1 zostało przeprowadzone w ramach Mobil 1 Workshop Programu, zrzeszającego warsztaty samochodowe z całej Europy. Od 2015 roku program objął swoim zasięgiem ponad 25 krajów. Tej jesieni ExxonMobil świętuje dołączenie 2000 warsztatu do Programu i wszystko wskazuje na to, że projekt nadal będzie rozwijać się w szybkim tempie.
Badanie 3GEM Research & Insights przeprowadzone zostało w październiku 2017 na grupie 4000 kierowców z Polski (1000), Francji (1000), Niemiec (1000) i Włoch (1000).