PODSTAWOWE WERSJE MODELI AUT OFERUJĄ CORAZ WIĘCEJ

sam-porow1

Przyjęło się, że samochodem firmowym może być każdy model pod warunkiem, że jest tani i biały. Takie elementy wyposażenia jak klimatyzacja lub elektryczne otwierane szyby były nierzadko poza zasięgiem kierowcy flotowego.

Dzisiaj producenci wyszli naprzeciw oczekiwaniom i nawet w wersjach podstawowych oferują bardziej niż przyzwoite wyposażenie.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

W 2000 roku zarejestrowano w Polsce niewiele ponad 360 tys. nowych pojazdów, z czego zaledwie 5 proc. stanowiły samochody firmowe. Ostatnie dane pokazują, że pierwsze sześć miesięcy 2016 roku można uznać za niezwykle udane dla branży motoryzacyjnej. Zarejestrowano bowiem ponad 210 tys. nowych samochodów osobowych, a Związek Przemysłu Motoryzacyjnego szacuje, że sprzedaż na koniec grudnia może wynieść nawet ponad 400 tys. sztuk.

Dane pokazują, że 70 proc. wszystkich sprzedanych w tym roku samochodów zostało zarejestrowanych na firmy. Co więcej, trendy wzrostowe pozytywnie wpłynęły na branżę leasingową. Odnotowała ona wzrost o ponad 30 proc.

Rozwój rynku nie zmienił równocześnie układu sił. Klient korporacyjny najchętniej wybiera Toyotę, Opla, VW, Forda i Skodę. Zmieniło się jednak podejście i oczekiwanie odnośnie wyposażenia danego modelu. Samochody kupowane do firm są często minimalnie lepiej wyposażone od tych, które kupuje klient indywidualny.

sam-porow2

Klimatyzacja, elektryczne szyby przednie, czy centralny zamek stały się już niejako standardem, a klienci zaczynają oczekiwać, że w podstawowej wersji znajdzie się również system Bluetooth czy kierownica wielofunkcyjna. Sprawdzamy więc, co oferują najpopularniejsze samochody w podstawowej, najtańszej wersji wyposażenia oraz ile – jeżeli jest taka opcja – kosztuje zwiększenie ilości systemów bezpieczeństwa.

Toyota Corolla

Najnowsza odsłona japońskiego sedana pojawiła się na rynku całkiem niedawno. Samochód można było zamawiać już w czerwcu, a pierwsze egzemplarze trafiły do salonów w lipcu bieżącego roku. Cena samochodu zaczyna się od 67 400 zł. Podstawowa odmiana Toyoty Corolli została wyposażona w silnik benzynowy o pojemności 1,33 litra wyposażony w inteligentny układ sterowania zaworami Dual VVT-i. Jednostka oferuje moc na poziomie 99 KM, a średnie zużycie paliwa wynosi 5,6 litra na 100 km.

Już podstawowa wersja wyposażenia Active oferuje w standardzie system wspomagający ruszanie na wzniesieniu oraz system kontroli trakcji i dynamicznej kontroli stabilności pojazdu oraz światła LED i reflektory halogenowe, a całość uzupełniły elektrycznie regulowane, podgrzewane lusterka z wbudowanymi kierunkowskazami i tylne światło stopu LED.

Kierowca doceni zapewne podłokietnik oraz radio RDS CD MP3 z systemem Bluetooth również znajdujące się na liście podstawowego wyposażenia. Podobnie jak elektryczne regulowane szyby przednie i zdalne otwieranie klapy bagażnika z pilota zamka centralnego. Na pokładzie znalazły się również przednie i boczne poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, kurtyny powietrzne i poduszka kolanowa kierowcy.

Już druga wersja wyposażenia zawiera system Toyota Safety Sense. W jego skład wchodzą układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z funkcją jazdy po mieście, układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA), a także układ rozpoznawania znaków drogowych (RSA) i automatyczne światła drogowe (AHB). Cena tej odmiany wyposażeniowej to 70 900 zł.

sam-porow3

Ford Focus 4D

Niemiecki sedan został zaprezentowany sześć lat temu, a w 2014 przeszedł face lifting, który zmienił przede wszystkim pas przedni oraz deskę rozdzielczą. Tył auta zmienił się nieznacznie. Dzięki tym zabiegom samochód wpisał się w linię stylistyczną innych modeli tego producenta.

Najtańsza wersja Focusa została wyposażona w silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra i mocy 85 KM. Średnie zużycie paliwa to 5,9 litra na 100 km. Cena samochodu zaczyna się od 64 290 zł. Standardowe wyposażenie również obejmuje systemy kontroli trakcji i wspomaganie podczas ruszania na wzniesieniu, natomiast nabywca musi dopłacić za światła dzienne typu LED (600 zł). Również elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka z wbudowanymi kierunkowskazami zwiększają cenę bazowej odmiany (o 1350 zł).

Na pokładzie podstawowej wersji nie zabrakło radia, ale obecność systemu Bluetooth wymaga zamówienia droższego systemu audio. Auto wyposażone jest w liczne systemy bezpieczeństwa, pakiet Driver Assistance jest w opcji (5600 zł). W jego skład wejdą system zapobiegający kolizjom przy małych prędkościach, monitorowanie martwego pola, wspomaganie utrzymania pojazdu na pasie ruchu oraz system automatycznego sterowania światłami drogowymi i system rozpoznawania znaków drogowych.

sam-porow4

Opel Astra Sedan

Model Astra występuje również w odmianie sedan, a jego najtańsza wersja została wyceniona na 59 900 zł. Pod maską znalazł się znacznie mocniejszy silnik benzynowy 1,6 Twinsport o mocy 115 KM. Średnie spalanie według danych producenta to 6,2 litra na 100 km. Na liście wyposażenia bazowego znalazł się system bezpieczeństwa stabilizujące tor jazdy. Obecność systemu wspomagającego ruszanie na wzniesieniach wymaga dopłaty na poziomie 750 zł.

Dopłaty wymagają również światła do jazdy dziennej LED (800 zł). W podstawowej odmianie Astry montowane jest radio CD/MP3 ze złączem AUX-in. Nie zostało ono wyposażone w system Bluetooth. Lepiej wyposażone radio (Bluetooth, USB) to wydatek na poziomie 1900 zł. Samo gniazdo USB wymaga dopłaty 500 zł, tyle samo zapłacimy za podłokietnik przedni.

sam-porow5

Skoda Octavia

Należący do grupy VW sedan spod znaku Skody pojawił się na rynku w 2012 roku. Podstawowa wersja Octavii napędzana jest przez 85- konny silnik o pojemności 1,2 litra. Przyspieszenie od 0-100 km wynosi 12 sekund, a średnie spalanie zostało określone przez producenta na poziomie 4,9 litra na 100 km.

Kwota jaką przyjdzie zapłacić za czeskiego liftbacka to 63 960 zł. Na liście wyposażenia bazowego nie znalazł się system wspomagania ruszaniu pod górę – cennik przewiduje za ten system kwotę na poziomie 350 zł. W standardzie znalazł się natomiast komplet poduszek powietrznych, a na pokładzie zamontowano radio w wejściem USB, AUX-in i systemem Bluetooth.

W modelu Octavia systemy zwiększające poziom bezpieczeństwa oferowane są w odmianie Ambition, której ceny zaczynają się od 69 120 zł. Do tej kwoty należy dodać 1700 zł za instalację asystenta pasa ruchu, 750 zł za funkcję automatycznej zmiany świateł i 1200 za funkcję awaryjnego hamowania.

sam-porow6

Volkswagen Jetta

Podstawową jednostką napędową modelu Jetta jest benzynowy silnik 1,2 TSI o mocy 105 KM. Spalanie na 100 km wynosi w tym przypadku 6,1 litra. Samochód pojawił się na rynku w 2010 roku, a w 2014 roku zaprezentowano wersję po face liftingu. Wersja bazowa jest wyceniona na 71 390 zł.

Jetta została wyposażona w systemy kontroli trakcji i wspomaganie podczas ruszania na wzniesieniu. Na liście znalazł się również system radiowy z systemem bluetooth i elektrycznie sterowane oraz podgrzewane lusterka.

System audio obejmuje wielofunkcyjny ekran dotykowy wyposażony w czytnik kart SD, AUX-in. By mieć możliwość parowania z telefonem należy dokupić za 1590 zł pakiet “Business“, który obejmuje system radiowy “Composition Media” z instalacją telefoniczną Bluetooth, czujniki parkowania, autoalarm i komputer pokładowy.

Przedstawione ceny modeli i wersje wyposażenia zostały zaczerpnięte z cenników obowiązujących w dniu pisania tekstu – mogą się więc różnić od aktualnych cen w salonach dealerskich.