PO OLEJ GŁÓWNIE DO WARSZTATU LUB SKLEPU AUTO MOTO

Aż 27 procent kierowców nie wie, jaki olej ma w silniku swojego samochodu – tak wynika z badania, które na zlecenie marki Petronas przeprowadził Instytut ARC Rynek i Opinia w 2019 roku.

Na szczęście z pomocą przychodzą mechanicy – aż 71 proc. ankietowanych deklaruje, że właśnie od nich czerpie wiedzę o olejach.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Ponad 1/4 badanych kierowców nie potrafi wskazać nie tylko lepkości ani typu oleju (np. syntetyczny), ale nie wie nawet, jakiej marki jest. Nieznacznie częściej padały odpowiedzi „znam markę oleju” (30 proc.) i „znam markę i typ oleju” (29 proc.). Pełną wiedzę na temat marki, typu i lepkości oleju deklaruje jedynie 9 proc. badanych.

– Z naszych obserwacji wynika, że kierowców, którzy mają niewielką wiedzę na temat olejów będzie przybywać. I tu widzę ogromny obszar dla mechaników samochodowych, którzy już dziś są głównym źródłem informacji dla respondentów. Takie marki jak nasza dbają o to, by także poziom wiedzy mechaników stale rósł. Dostarczamy nowoczesne narzędzia i organizujemy szkolenia dla pracowników niezależnych warsztatów, które z nami współpracują. Nasze produkty są najwyższej jakości, dowodzi tego choćby nasze zaangażowanie w motorsport, m.in. Formułę 1, która jest doskonałym poligonem doświadczalnym – komentuje Adam Bober, dyrektor marki Petronas w Polsce.

Badanie wykazało, że to kobiety znacznie częściej niż mężczyźni szukają porady w warsztacie samochodowym czy wśród znajomych. Z kolei mężczyźni częściej korzystają z Internetu, sięgając po opinie na forach internetowych czy w mediach społecznościowych.

Aż 71 proc. ankietowanych przez ARC na zlecenie Petronas wskazuje mechanika w warsztacie samochodowym jako swoje główne źródło wiedzy o olejach. Na kolejnych miejscach ankietowani wymieniali znajomych, sprzedawcę w sklepie z częściami oraz fora dyskusyjne w internecie.

Podobnie jest podczas wymiany oleju – 62 proc. badanych pyta mechanika, jaki olej powinni zastosować w swoim aucie, 40 proc. sięga do instrukcji obsługi, a co trzeci wybiera taki sam olej, jaki był wcześniej w samochodzie. Gdy spojrzymy na odpowiedzi pań i panów – do instrukcji zagląda co drugi z ankietowanych mężczyzn, wśród kobiet ten odsetek jest dwukrotnie niższy.

Pytani o miejsce zakupu oleju silnikowego ankietowani najczęściej wskazywali sklep z częściami samochodowymi (33 proc.) i warsztat (28 proc.). I właśnie na te dwa kanały dystrybucji swoich produktów postawiła w Polsce firma Petronas. Pozostałe miejsca zakupu olejów to stacja benzynowa (14 proc.), internet (9 proc.) i supermarkety (8 proc.).

Mimo że przyjęło się, że polski rynek jest rynkiem ceny, to nie do końca potwierdza się to w przypadku olejów. Z badania ARC wynika, że cena przestaje być najważniejsza, wśród najważniejszych kryteriów podczas wyboru oleju znalazła się na czwartym miejscu (wskazało ją 27 proc. ankietowanych). Wyprzedzają ją porada sprzedawcy lub mechanika (41 proc.), zalecenia producenta samochodu (39 proc.) i to, jaki olej był używany wcześniej (37 proc.).

Co ciekawe – opinie o danym oleju z forów internetowych są ważne dla zaledwie co dziesiątego ankietowanego. Marka oleju ma, zdaniem badanych, największy wpływ na kondycję samochodu. Tego zdania jest 82 proc. ankietowanych, to wyższy wskaźnik niż w przypadku opon czy paliwa. Dlatego tak ważne jest, by wybierać oleje markowe, uznanych producentów.

Badanie zostało przeprowadzone w 2019 roku przez Instytut ARC Rynek i Opinia na zlecenie marki Petronas na grupie 1000 kierowców, którzy użytkują samochody i są odpowiedzialni za ich serwisowanie.

Fot.: Daimler