PIU: RYNEK UBEZPIECZENIOWY JEST GOTÓW DO NIESIENIA POMOCY

Zakłady ubezpieczeń maksymalnie uprościły procedury likwidacji szkód tak, że jest ona możliwa nawet w ciągu jednego dnia.

Firmy uruchomiły specjalne infolinie, wysyłają likwidatorów na tereny objęte podtopieniami. Jak najszybsza pomoc poszkodowanym jest priorytetem.


Zobacz także:

PORADY: CZY WARTO KUPOWAĆ AUTA POPOWODZIOWE? JAK JE ROZPOZNAĆ?
 

PREMIERY


 

Zakłady ubezpieczeń zwiększyły siły dla południa Polski już od piątku. Monitorują sytuację i kontaktują się ze swoimi klientami.

Do klientów na terenach objętych alertami są wysyłane sms-y z ostrzeżeniami i prośbą o kontakt, gdyby potrzebna była pomoc. To już praktyka wszystkich zakładów w Polsce przy tego typu masowych szkodach. Zakłady też maksymalnie upraszczają procedury tak, że wypłata jest możliwa w ciągu nawet jednego dnia. Oczywiście – sytuacja nadal jest dynamiczna i wiele jeszcze może się wydarzyć. Na razie wszyscy pochłonięci są ratowaniem siebie i dobytku przed żywiołem. To jest najważniejsze. Polska Izba Ubezpieczeń przypomina również, jak się w sytuacji zagrożenia zachować, jakie kroki podjąć. Uczulamy, by reagować na polecenia służb. W szacowaniu strat i likwidacji szkód pomożemy szybko, gdy minie bezpośrednie zagrożenie życia i zdrowia – mówi Jan Grzegorz Prądzyński, prezes zarządu Polskiej Izby Ubezpieczeń.

Jak postępować w razie zagrożenia powodziowego?

Gdy pojawi się komunikat o wysokim stanie wód i zagrożeniu powodziowym

– Zgromadź żywność o długoterminowej ważności spożycia, nadającej się do jedzenia bez gotowania. Przygotuj zapas wody.
– Zaopatrz się w podstawowe leki i środki higieniczne oraz opatrunkowe.
– Przygotuj ciepłą odzież, latarki i koce. Zadbaj o żywotność baterii w telefonie.
– Zatankuj samochód.

Zabezpiecz mienie

– Przenieś wartościowe rzeczy i dokumenty na najwyższą kondygnację.
– W gospodarstwie zabezpiecz zbiorniki ze środkami chemicznymi, np. pestycydami, środkami owadobójczymi, farbami, lakierami, rozpuszczalnikami.
– Upewnij się, że wszyscy członkowie rodziny wiedzą, co robić w razie powodzi.

W trakcie powodzi

– Miej przygotowaną apteczkę, zawierającą używane przez ciebie leki, ciepłe ubranie, śpiwory, koce oraz niezbędny zapas jedzenia i wody pitnej. Pamiętaj o kosztownościach i najważniejszych dokumentach.
– Wyłącz instalację elektryczną i gazową, zakręć zawory instalacji wodnej.
– Nie używaj wody ze studni!
– Jeśli w trakcie powodzi prowadzący akcję ratunkową zadecydują o ewakuacji, zastosuj się do ich poleceń.
– Gdy dojeżdżasz do zalanej drogi, natychmiast zawróć.

Po powodzi

– Możesz wrócić do domu, gdy tylko lokalne służby na to pozwolą. Pamiętaj, najlepiej jak najdłużej bądź poza zasięgiem wód powodziowych.
– Po powrocie do domu, sprawdź instalację gazową, elektryczną i wodną z pomocą fachowców!
– Zgłoś szkodę ubezpieczycielowi.
– Zdezynfekuj i osusz zalane pomieszczenia.
– Wyrzuć całą żywność, która miała kontakt z wodami powodziowymi.
– Pij tylko butelkowaną wodę, dopóki lokalne władze nie ogłoszą, że sieć wodociągowa jest bezpieczna.

Jak zgłosić szkodę ubezpieczycielowi?

Przypominamy ogólne zasady postępowania, gdy nasze mienie uległo zniszczeniu w wyniku ekstremalnych zjawisk pogodowych, w jaki sposób zgłosić szkodę do ubezpieczyciela:

– Zabezpiecz mienie przed dalszym zniszczeniem.
– Jeśli do zabezpieczenia mienia musisz szybko wykonać naprawę – zrób to. Ubezpieczyciel zwróci koszty niezbędnych prac. Pamiętaj o zachowaniu rachunków za naprawy.
– O ile to możliwe, fotografuj uszkodzenia. Wystarczą zdjęcia telefonem komórkowym.
– Możesz sprzątać dom i teren wokół domu, ale pozostaw zniszczone przedmioty w jednym miejscu, do czasu przybycia rzeczoznawcy ubezpieczyciela. Jednak nie dokonuj remontów bez konsultacji z ubezpieczycielem.
– Niezwłocznie zgłoś szkodę ubezpieczycielowi – przez jego stronę www albo telefonicznie – numer znajdziesz na polisie, u swojego agenta lub na stronie ubezpieczyciela. Przed rozmową przygotuj numer polisy i konta bankowego. Poinformuj ubezpieczyciela o tym, co się dokładnie stało i o tym, czy zrobiłeś/-aś zdjęcia.
– Po zgłoszeniu szkody twój ubezpieczyciel przekaże ci dokładnie informacje o dalszym postępowaniu.