Po przeszło 50 latach ciągłej produkcji opon radialnych, Pirelli powraca do produkcji tradycyjnych opon krzyżowych czyli tzw. diagonalnych.
Nowa odsłona kultowego ogumienia skierowana jest do miłośników klasycznych samochodów, którzy chcą utrzymać ich oryginalny wygląd i historyczną duszę, przy jednoczesnym zachowaniu współczesnych parametrów jezdnych.
Zobacz także:
Przy współpracy z takimi producentami jak renomowany dział Ferrari Classiche, firma Pirelli stworzyła nową oponę z rodziny Collezione. Jej premiera miała miejsce na targach klasycznych samochodów i motocykli – Padova Classic we Włoszech. Rezultatem wprowadzenia nowej opony jest powrót historycznej nazwy Stella Bianca – pierwszej nowoczesnej opony marki Pirelli, która została wprowadzona w 1927 roku, a wzór jej bieżnika był najdłużej produkowanym w historii firmy.
HISTORYCZNY POWRÓT
W 1927 roku dokonano pierwszego transatlantyckiego połączenia telefonicznego między Stanami Zjednoczonymi a Wielką Brytanią, natomiast we Włoszech odbyła się pierwsza transmisja radiowa. Była to relacja z wyścigu konnego na torze San Siro. W tym samym czasie, kilka kilometrów dalej, inżynierowie Pirelli opracowywali nowy typ opony: Stella Bianca.
Model ten pozostawał kluczową częścią oferty firmy przez dziesięciolecia, aż do początku lat pięćdziesiątych, kiedy to ustąpił miejsca modelowi Pirelli Stelvio. Tuż przed zasłużoną emeryturą, Stella Bianca triumfowała w Grand Prix Włoch na torze Monza w samochodzie Ferrari 500, prowadzonym przez legendarnego Alberto Ascariego.
POWRÓT OPONY DIAGONALNEJ
Współczesna opona Pirelli Stella Bianca wygląda tak samo jak jej protoplasta, jednak w swojej budowie skrywa nowoczesne technologie. Zastosowane mieszanki odzwierciedlają najnowsze osiągnięcia technologiczne marki Pirelli, gwarantujące wydajność, bezpieczeństwo i pewność prowadzenia nawet w trudnych warunkach. Konstrukcja opony inspirowana jest historycznym projektem.
Wybór ten został podyktowany chęcią przywrócenia oryginalnego wyglądu klasycznym samochodom, do których dedykowana jest opona Stella Bianca. Ta decyzja stanowiła wyjątkowe wyzwanie dla fabryki Izmit w Turcji, która odpowiada za produkcję opon sportowych i serii Pirelli Collezione.
Wzór bieżnika nowej Pirelli Stella Bianca został odtworzony z pomocą archiwum Fondazione Pirelli, gdzie przechowywane są wszystkie historyczne dokumenty firmy. Znakowanie na ściankach bocznych oraz logotyp Pirelli z tamtych lat zostały również odwzorowane przez zespół projektantów, którzy dokładnie przeanalizowali materiały zgromadzone przez fundację.
Rozmiar wybrany dla opony Pirelli Collezione Stella Bianca jest najbardziej popularnym rozmiarem dla klasycznych samochodów sportowych – 6.00-16. Sam bieżnik natomiast, jest bardzo zbliżony do oryginalnego modelu Pirelli Corsa. Jego wzór posiadał istotne cechy, zapewniające optymalną przyczepność i zwiększoną odporność na obciążenie.
W 1927 roku Europa odrodziła się po I wojnie światowej, a dzięki ożywieniu gospodarczemu i „szalonym latom dwudziestym” badania technologiczne wkroczyły w nową epokę. Na europejskich drogach nie było wtedy wielu samochodów, a znaczącą ich większość stanowiły samochody luksusowe i sportowe, które obecnie są jednymi z najbardziej poszukiwanych kolekcjonerskich modeli. Alfa Romeo 20-30 z 1921, Diatto Tipo 30, Itala 61, Lancia Lambda, OM 665 „Superba”, Fiat 525SS i inne klejnoty włoskiego przemysłu motoryzacyjnego potrzebowały opon, które były w stanie poradzić sobie z ich wyjątkowymi, jak na tamte czasy osiągami.
Tak właśnie narodziła się Stella Bianca od Pirelli. Opona była bardzo nowoczesna i wyprzedziła swoje czasy na tyle, że była w dalszym ciągu montowana w samochodach z lat 50-tych XX wieku, takich jak Ferrari 166 S, czy Jaguar XK120.
Ten sam model opony Stella Bianca był używany w najbardziej wymagających dyscyplinach sportów motorowych. Dało to możliwość gromadzenia kluczowych informacji, w celu rozwoju technologii stosowanych w modelach opon drogowych. Tak więc pierwsza współczesna opona Pirelli, o najdłużej oferowanym bieżniku w historii firmy, sprawdziła się równie dobrze w codziennych samochodach, samochodach sportowych, jak i pojazdach dostawczych.
Obecnie powraca, aby zdobić najbardziej prestiżowe i pożądane samochody klasyczne z całego świata.