Pirelli wyposaży seryjny samochód w opony z czujnikami, które mogą komunikować się z autem. To premiera systemu Cyber Tyre w zastosowaniu fabrycznym.
Obejmuje on umieszczony w każdej oponie czujnik, który gromadzi istotne dane, a następnie przekazuje je poprzez zintegrowane oprogramowanie do komputera pokładowego samochodu.
Zobacz także:
Pierwszym seryjnym zastosowaniem tego zaawansowanego rozwiązania jest hybrydowy supersamochód McLaren Artura. Technologia Cyber Tyre zapewnia mnóstwo informacji, takich jak m.in.: “paszport” ogumienia – dane identyfikacyjne, informacje o typie opony (zimowa czy letnia), zalecane ciśnienie, indeksy nośności i prędkości, a także aktualne informacje dotyczące jazdy, takie jak temperaturę i ciśnienie.
Informacje te, w tym temperatura i ciśnienie, są stale monitorowane i przesyłane w czasie rzeczywistym do komputera samochodu. Czujniki mają bezpośredni kontakt z powierzchnią opony, a nie felgi. Dane z nich pochodzące są przetwarzane przez oprogramowanie, które jest zintegrowane z elektroniką samochodu. Niektóre informacje można zobaczyć na tablicy przyrządów i centralnym wyświetlaczu, inne są wykorzystywane przez elektronikę samochodu do kalibracji systemów ostrzegania kierowcy.
Przykładowo, samochód wyposażony w system Cyber Tyre firmy Pirelli może ostrzec kierowcę, że konieczne jest sprawdzenie ciśnienia w oponach, aby kontynuować bezpieczną jazdę. W przypadku McLarena niektóre z tych funkcji zostały wybrane specjalnie pod kątem wykorzystania samochodu na torze wyścigowym. System pozwala np. dostosować ciśnienie w oponach tak, by uzyskiwał lepsze czasy okrążeń na torze.
Specjalnie zaprojektowane do McLarena Artury opony P Zero mają rozmiar 235/35 ZR19 z przodu i 295/35 R20 z tyłu. Mają asymetryczny wzór bieżnika, który zapewnia doskonałą skuteczność hamowania. Dostępna jest również wersja P Zero Corsa – mieszanka przeznaczona jest do użytku na torze z homologacją drogową. W zimie auto skorzysta z zimowych P Zero Winter, zaprojektowanych specjalnie pod kątem właściwości tego modelu.
Wszystkie trzy wersje opon do McLarena Artury można rozpoznać po ich oznaczeniu MC-C znajdującym się na ścianie bocznej.
Technologia Pirelli Cyber Tyre reprezentuje przyszłość stojącą przed oponami. Sprawi to, że elektroniczne systemy wspomagające kierowcę, będą mogły interweniować z wyprzedzeniem. Kolejnym krokiem będą opony połączone w sieć z innymi pojazdami i otaczającą infrastrukturą. W listopadzie 2019 roku Pirelli jako pierwsza firma oponiarska na świecie udostępniła informacje dotyczące nawierzchni dróg w sieci 5G dzięki inteligentnym oponom wyposażonym w czujniki.
Systemy asystujące kierowcy są stale rozwijane, ale nie inaczej jest także z systemami autonomicznej jazdy, które z roku na rok są coraz bardziej zaawansowane.