Po raz pierwszy Pirelli opracowała swoją oponę drogową P Zero o parametrach skoncentrowanych na osiągach, specjalnie dla nowego modelu Pagani.
Huayra Roadster BC, który zadebiutował podczas Monterey Car Week w Stanach Zjednoczonych, jest fabrycznie wyposażony w opony P Zero Trofeo R.
Zobacz także:
Opony będą odpowiedzialne za okiełznanie monstrualnych osiągów nowego modelu Pagani wyposażonego w sześciolitrową podwójnie doładowaną jednostkę V12 o mocy 800 KM i momencie obrotowym 1050 Nm. Jest to samochód, który bez trudu osiąga prędkość ponad 300 km/h i generuje przy tym przeciążenia na poziomie ponad 1,9 g. W skrajnych momentach przeciążenie boczne może osiągnąć nawet 2,2 g.
Te liczby doskonale ilustrują skalę wyzwania, jakie stoi przed oponami marki Pirelli.
PROJEKTOWANIE RODEM Z FORMUŁY
1
Oprócz faktycznych właściwości technicznych opon (265/30 R20 z przodu, 355/25 R21 z tyłu), aby sprostać pożądanym przez firmę Pagani osiągom jej najnowszego hipersamochodu, pojawiła się również nowa ścieżka projektowania ogumienia.
Po raz pierwszy dwie włoskie firmy rozpoczęły opracowywanie opon wykorzystując modelowanie i symulację predykcyjną – wirtualny proces wstępnego opracowywania, który pozwala modelowi komputerowemu dokładnie odtworzyć dynamiczne właściwości samochodu bez konieczności tworzenia prototypów opon.
Przekłada się to na skrócony czas realizacji, większą harmonię między obiektywnymi danymi i subiektywnymi wrażeniami za kierownicy, a także na lepsze dopasowanie końcowego produktu do samochodu. To kolejny krok milowy dla znanej strategii Pirelli – „Perfect Fit”. Te same techniki symulacji firma wykorzystuje przy opracowywaniu opon P Zero stosowanych w królowej motorsportu – wyścigach Formuły 1.
DEDYKOWANA OPONA P ZERO TROFEO R
Wspólny proces projektowania inżynierów z Pirelli i Pagani rozpoczął się od ustalenia nowego rozmiaru przedniej opony, z szerszymi kanałami, grubszym kordem i dostosowanej do większego rozmiaru felg. Zapewnia to zwiększoną powierzchnię styku, która ma dodatkową zaletę polegającą na wzmocnieniu konstrukcji, aby sprostać dodatkowym obciążeniom aerodynamicznym. Poprawiono również dynamikę jazdy dzięki mniejszemu poślizgowi za sprawą sztywniejszej konstrukcji opony.
W rezultacie Roadster BC zyskuje jeszcze ostrzejszy skręt, z bardziej liniowym doświadczeniem jazdy i mniejszą tendencją do podsterowności. Kolejną zaletą zwiększonego rozmiaru opon jest lepsze hamowanie: najnowszemu modelowi Pagani udało się osiągnąć przeciążenie na poziomie 2,2 g, podczas próby hamowania.
Prace nad nowymi P Zero Trofeo R na przód oznaczały także konieczność zmiany tylnych opon, aby zachować właściwą równowagę między dwiema osiami. Inżynierowie Pirelli zmodyfikowali wzór bieżnika – układając go inaczej i zwiększając rozmiar bloków, a także zmieniając podłużne rowki – co przekłada się na około 7 proc. poprawy przyczepność podczas przyspieszania.
WIELOLETNIE PARTNERSTWO
– Z dumą świętujemy ponad 10 lat wzajemnego zaufania i partnerstwa z Pirelli we wspólnej misji ciągłego doskonalenia. Jednym z celów, które przyświecały nam podczas tworzenia nowe P Zero Trofeo R, było zdecydowanie lepsze wyczucie samochodu przez kierowcę. To tak, jakby twoje ręce chwytały drogę. Dzięki wiedzy i umiejętnościom inżynierów Pirelli nowa opona jest naprawdę komunikatywna. Można dokładnie wyczuć, kiedy zbliżasz się do granicy jej przyczepności – powiedział Horacio Pagani, założyciel i główny projektant Pagani Automobili.
– Horacio Pagani zawsze stawia przed nami wielkie wyzwania. Za każdym razem, gdy współpracujemy, stajemy przed szansą na przekroczenie kolejnych granic. To niesamowicie inspirujące mieć możliwość prowadzenia badań i projektowania z tak niezwykłym partnerem. Pirelli stawia na innowacyjne koncepcje, stale dążymy do doskonalenia naszego wyścigowego DNA, dlatego konsekwentnie szukamy doskonałości technologicznej w każdym produkcie. Każdy kolejny projekt realizowany z Pagani przynosi nam coś nowego i innowacyjnego – dodał Marco Tronchetti Provera, dyrektor generalny i wiceprezes Pirelli.