Jubileusz – Pirelli Cinturato ma już 70 lat! Pierwsza opona o tej nazwie narodziła się, gdy masowy dostęp do mobilności dopiero raczkował i dzięki swej nowej konstrukcji zrewolucjonizowała motoryzację.
Na przestrzeni siedmiu dekad kolejne produkty rodziny nie tylko przyczyniały się do poprawy osiągów i bezpieczeństwa samochodów, ale także umożliwiły marce zgromadzenie doświadczenia.
Zobacz także:
Dziś pozwala ono wprowadzić na rynek nowy model Cinturato P7. Jak kolejne produkty Cinturato będą zmieniały mobilność w przyszłości? Według Pirelli opona przyszłości to opona połączona z siecią 5G, gotowa do użytkowania w inteligentnym mieście. Ale po kolei.
LEGENDARNA PIRELLI CINTURATO
Siedemdziesiąt lat temu inżynierowie Pirelli wypróbowali pierwszy prototyp innowacyjnej opony, która dała początek całej gamie produktów. W tym czasie nie była jeszcze nazywana Cinturato, ale już skrywała pod swoim bieżnikiem związaną z tą nazwą prawdziwą rewolucję przemysłową. W historii produkcji opon nastąpiło stosunkowo niewiele naprawdę radykalnych zmian, ale jedną z nich było zdecydowanie wprowadzenie opasanych opon radialnych z tekstylnymi i metalowymi elementami wzmacniającymi.
„Bajeczna nowa opona z własnym pasem bezpieczeństwa” – jak wówczas opisał model Cinturato dział marketingu Pirelli – była na wyposażeniu najistotniejszych samochodów swojej epoki. Od samego początku opona 367 była wybierana przez producentów takich jak Lancia, ale kolejna ewolucja tej przełomowej opony wprowadziła Cinturato już niemal do wszystkich najbardziej pożądanych samochodów na świecie.
Wraz z kolejnymi wariantami Cinturato: CA67, CN72 i CN73, marka stworzyła koncepcję opony sportowej przeznaczonej do jazdy po drogach, która pozwoliła zapewnić przyczepność autom definiującym nową epokę supersamochodów, takim jak: Ferrari 250 GT i 400 Superamerica, Lamborghini 400GT i Miura, Maserati 4000 i 5000. Model opony CN12 z kolei zapoczątkował opony niskoprofilowe.
Kolejnym przełomem okazało się wprowadzenie modelu CN36, który powstał z myślą o samochodach osobowych, ale odcisnął swój bieżnik również w rajdach. Korzystając z tego doświadczenia, powstały także liczne inne ewolucje Cinturato, jak np. CN54.
OD CINTURATO P7 DO P ZERO
W połowie lat 70-tych XX wieku uwagę wszystkich pasjonatów motoryzacji przykuła kolejna wielka rewolucja w rodzinie Cinturato. Pierwsza P7 – stworzona z myślą o rajdach, a szczególnie Lanci Stratos – posiadała w swojej budowie przełomowe innowacje, takie jak nylonowe opasanie 0° oraz wyjątkowo niski profil. Pierwszymi samochodami, dzięki którym trafiła ona na drogi publiczne, były: Porsche 911 Carrera Turbo, Lamborghini Countach i De Tomaso Pantera.
Po P7 szybko pojawiła się P6: opona, która była mniej sportowa, ale miała szerszy zakres potencjalnych zastosowań, a następnie P5, stworzona specjalnie dla Jaguara. W latach 80-tych narodziły się opony P600 i P700 – następcy odpowiednio P6 i P7. W ich przypadku koncentrowano się na poprawie parametrów bezpieczeństwa, takich jak przyczepność na mokrej nawierzchni i pokonywanie zakrętów.
Zanim nadeszły lata 90-te, na rynek trafiły P6000 i P7000, które jeszcze bardziej poprawiły bezpieczeństwo i wydajność. W międzyczasie inżynierowie Pirelli pracowali nad wyposażeniem samochodu rajdowego Lancia Delta S4. Ta bestia potrzebowała specjalnie zaprojektowanych opon. Taki był początek drugiej legendarnej rodziny opon Pirelli – P Zero. Ale to zupełnie inna historia…
P7 RODZI SIĘ NA NOWO
W 2009 r. nazwa Cinturato P7 powróciła, a produkt przyczynił się do zmniejszania zużycia paliwa i redukcji szkodliwej emisji, zastosowaniem materiałów ekologicznych oraz wysoką trakcją i efektywnym hamowaniem. Gama produktów rozrosła się wraz z wprowadzeniem opony zimowej i całorocznej. Nowa Cinturato P7 podąża innowacjami wprowadzonymi w ostatnich latach: zaawansowaną elektroniką, systemami wspomagania kierowcy, napędami hybrydowymi i elektrycznymi.
To – podobnie jak poprzedniczka – ogumienie do samochodów klasy premium. Istotnej poprawie uległy osiągi na mokrej nawierzchni, a opona jest jeszcze bardziej odporna na efekt aquaplaningu. Droga hamowania Nowej Cinturato P7 z prędkości 100 km/h na pokrytej wodą nawierzchni jest nawet o 4 metry krótsza niż w przypadku poprzedniej generacji.
Ogólna żywotność opon wzrosła o 6 proc., co oznacza, że kierowcy mogą jeździć dłużej bez konieczności wymiany opon na nowe. Redukcji oporów toczenia jest mniejsza o 12 proc., co sprawia, że nowy produkt zmniejsza zużycie paliwa i emisję CO2 samochodu – aż o 4 proc. w standardowym cyklu pomiarowym (WLTP).
Nowe Cinturato P7 mogą być dodatkowo wyposażone w różne technologie, takie jak Run Flat i Seal Inside, które pozwalają kierowcom kontynuować jazdę nawet po przebiciu. Na rynek trafi również wersja Elect, czyli opony zaprojektowane specjalnie z myślą o samochodach elektrycznych i hybrydach plug-in.
OPONY WYKORZYSTUJĄCE SIEĆ 5G
Nowa Cinturato P7 będzie dodatkowo częścią trwającego programu badań Cyber firmy, która jako pierwsza połączyła opony z siecią 5G. Ta technologia jest obecnie opracowywana do wykorzystania w inteligentnych miastach, które już wkrótce staną się rzeczywistością. Bezpośredni kontakt z nawierzchnią drogi daje to możliwość ostrzegania i współdzielenia się informacjami o potencjalnie niebezpiecznych sytuacjach, takich jak zalegająca woda wywołująca zjawisko aquaplaningu.
W niedalekiej przyszłości infrastruktura telekomunikacyjna 5G będzie w stanie zebrać i udostępnić wszystkie informacje, które zostaną przekazane przez opony i poinformować innych użytkowników dróg o zaistniałych niebezpiecznych sytuacjach.
OPONY CINTURATO DO PIRELLI CYCL-E AROUND
W 2019 roku Pirelli uruchomiło program Cycl-e Around – kompleksową usługę wynajmu e-rowerów premium (ze wspomaganiem elektrycznym). Najnowsza gama wykorzystuje Pirelli Cinturato Gravel – opony rowerowe specjalnie zaprojektowane z myślą o jeździe w zróżnicowanych warunkach pogodowych i po nawierzchni zarówno charakterystycznej dla miasta, jak i poza nim. Specjalnie dla opon stworzono nową mieszankę gumową SpeedGRIP.