Czy ogólnodostępne opony drogowe mogą być używane w profesjonalnych zawodach wyścigowych? Oczywiście, pod warunkiem, że jest to Pirelli Cinturato P1 Verde.
To oficjalne ogumienie dedykowane dla nowego cyklu wyścigów Smart EQ fortwo e-cup, który zainauguruje już 10 czerwca w Turynie.
Zobacz także:
Nie jest to trudno dostępna opona wyczynowa – to opona drogowa, którą każdy może kupić u lokalnego dostawcy.
Najnowsze mistrzostwa, w których pojawią się opony marki Pirelli, są godne uwagi również z innego powodu. Wystartują w nich małe, zwinne i niepozorne acz w pełni profesjonalnie przygotowane samochody. Co więcej, wyścigi będą dość ciche, bowiem wszystkie startujące pojazdy będą napędzane silnikami elektrycznymi. Smart EQ fortwo e-cup to włoski cykl rozgrywany na pięciu torach wyścigowych oraz miejskich.
Mistrzostwa z Turynu przeniosą się 24 czerwca do Misano. Kolejne wyścigi będą rozgrywane na torach zlokalizowanych w rożnych regionach Włoch, jak Mediolan (22 lipca), Vallelunga (16 sierpień) oraz Mugello (28 październik). Cykl jest sponsorowany przez Mercedesa, z którym Pirelli ściśle współpracuje od wielu lat. Dzięki temu włoskim producent jest obecny także na rynku aut elektrycznych.
Debiutując w wyścigach zero- emisyjnych, Pirelli postawiło na oponę drogową o ekologicznym charakterze. Cinturato P1 Verde stworzono łącząc materiały, budowę i wzór bieżnika w taki sposób, aby osiągnąć jak najwyższy poziom wydajności, oszczędności, bezpieczeństwa oraz komfortu. Co ważne, sprawdza się to również w czasie wyścigu. Podczas testów Smarta EQ na oponach P1 Verde, organizator mistrzostw stwierdził, że to najlepsze możliwe połączenie.
Technologie zastosowane w Cinturato P1 Verde, opracowane we współpracy z producentami samochodów, zwiększają ekologiczne cechy pojazdów. Aerodynamiczne ścianki boczne, w połączeniu z niewielką masą opony zwiększają energooszczędność, dzięki czemu auto lepiej wykorzystuje energię zgromadzoną w akumulatorach. Co więcej, niski poziom emisji dźwięku idealnie współgra z charakterem samochodów elektrycznych.
Podczas gdy główne kategorie sportów motorowych nadal zdominowane są przez silniki spalinowe, nawet jeśli są powiązane z jednostkami hybrydowymi, takimi jak w F1 (dla której Pirelli jest oficjalnym dostawcą opon), rozwiązania elektryczne nabierają rozpędu i decyzja o tym, aby wkroczyć do tego sektora z produkowanymi seryjnie samochodami elektrycznymi nie jest przypadkowa.
Opracowanie opon do samochodów elektrycznych jest nowym obszarem dla zespołu badawczo- rozwojowego Pirelli, a doświadczenie w zakresie sportów motorowych to klucz do badania nowych technologii wykorzystywanych na publicznych drogach, a także do testowania opon w wyjątkowych warunkach.
Cykl Smart EQ fortwo e-cup, pierwsze wyłącznie włoskie mistrzostwa aut elektrycznych, zadebiutowały podczas parady Formuły E w Rzymie, gdzie zaprezentowano zarówno auta, jak również zwycięskie trofeum. Jedną z charakterystycznych zasad regulaminu zawodów LPD Italia, jest możliwość startów dla kierowców już w wieku 16 lat. Taka strategia została doceniona przez Pirelli, która już w przeszłości czynnie wspierała przyszłych kierowców w takich cyklach, jak Rajdowe Mistrzostwa Europy i czy Junior WRC.
Jeśli chodzi o techniczne regulacje mistrzostw jednej marki, to obejmują one redukcję wagi Smarta EQ z 900 do 780 kilogramów oraz oczywiście montaż niezbędnego w sporcie samochodowym wyposażenia – certyfikowanych klatek bezpieczeństwa, wyścigowych foteli, a także specjalnego zestawu zawieszenia sportowego oraz pakietu aerodynamicznego.
Chociaż wyścigi samochodów elektrycznych to nowy trend, sporty motorowe zawsze były kluczowym elementem strategii marki Pirelli, która jest obecna w ponad 450 mistrzostwach rozmaitych cyklów motosportu. Rajdy, zawody serii GT, a teraz nowy rozdział – wyścigi zero- emisyjne – wszędzie tam czarną nitkę asfaltu zdobią ślady opon marki Pirelli.