PIRELLI: NOWA EKO OPONA ELECT ZWIĘKSZA ZASIĘG

Pirelli zaprezentowało nowe opony z oznaczeniem Elect. Ogumienie jest przeznaczone do samochodów elektrycznych i hybrydowych typu plug-in.

Jego atutami są niski opór toczenia zwiększający zasięg oraz zmniejszony hałas drogowy.


Zobacz także:

OPONY

ECO


 

Mimo iż motoryzacja jest odpowiedzialna za mniejszą niż mogłoby się wydawać część zanieczyszczeń powietrza, to jednak zmienia się i dostosowuje do oczekiwań związanych z ochroną środowiska niezwykle dynamicznie i skutecznie. Pirelli cały czas rozwija i ulepsza swoje opony pod względem oporu toczenia i trwałości. Te dwa aspekty mają bardzo wyraźny wpływ na środowisko.

W jaki sposób? Otóż opory toczenia bezpośrednio przekładają się na zużycie paliwa samochodu, a to z kolei definiuje ilość emitowanego do środowiska CO2. Trwałość opony z kolei przekłada się na mniejszą emisję m.in. pyłu drogowego, który powstaje na skutek degradacji ogumienia. Wydłuża się tym samym czas ich eksploatacji. Przykładowo nowa opona Cinturato P7 charakteryzuje się wyższą o 6 procent żywotnością w stosunku do jej wcześniejszego modelu.

Niższy opór toczenia to nie tylko mniejsza emisja CO2, ale także innych szkodliwych związków będących produktami reakcji w silniku spalinowym. Do tego dochodzi dbałość o niską emisję hałasu. Oczywiście w przypadku pojedynczego auta zmniejszenie oddziaływania jest niewielkie, ale w zakresie globalnym – nieocenione!

Wzrostowy rynek aut elektrycznych i hybrydowych

Samochody hybrydowe i elektryczne są z nami już od wielu lat i o ile na początku swojego istnienia były tylko modnymi ciekawostkami, tak dziś są realną alternatywą dla samochodów z napędami konwencjonalnymi. Jak informuje Samar, w październiku zarejestrowano w Polsce 9 061 nowych elektryków i hybryd. To o 14 proc. więcej niż we wrześniu. Tegoroczny rezultat jest o 91 procent wyższy w zestawieniu rok do roku.

Od początku roku wydziały komunikacji zapisały w swoich bazach danych 55 195 samochodów z napędem hybrydowym lub elektrycznym, a to o 64 proc. lepszy wynik, niż w roku ubiegłym. Nie trzeba być ekspertem, aby uznać, że jest to zdecydowanie wzrostowa tendencja, która z pewnością się utrzyma.

O ile do samochodów elektrycznych (BEV) wielu kierowców ma mocno sceptyczne podejście, tak modele hybrydowe, również doładowywane z gniazdka (PHEV) zdołały „oswoić” tych, którzy byli niezdecydowani. Jednym z powodów rosnącej popularności hybryd na polskim rynku są także ulgi w podatku akcyzowym, które umożliwiają producentom niewielką obniżkę cen.

Pirelli Elect

Pirelli ściśle współpracuje z producentami pojazdów elektrycznych projektując dla nich nowoczesne rozwiązania – od opon Cycl-E do rowerów elektrycznych po flagowe opony samochodowe P Zero z technologią Elect do samochodów elektrycznych i hybrydowych topowych światowych marek, takich jak m.in. McLaren, Porsche, Tesla, Volkswagen czy Volvo.

Samochody PHEV i BEV znacząco różnią się od modeli ze standardowymi układami napędowymi. Kluczowy w ich przypadku jest zasięg. Opony do takich aut powinny zatem mieć niski opór toczenia i precyzyjnie określony, niezmienny promień toczny. Zastosowanie akumulatorów powoduje wysoką masę własną, opony do nich winny mieć zatem także odpowiednią nośność i stabilność konstrukcji.

Samochody elektryczne, ale również hybrydy plug-in o wysokich mocach charakteryzują się bardzo wysokimi osiągami, przede wszystkim w kwestii przyspieszenia. Ogromne wartości momentu obrotowego są dostępne praktycznie natychmiast po wciśnięciu pedału gazu. Dlatego też opona musi być w stanie przekazać moment obrotowy na drogę. Cicha praca silnika elektrycznego sprawia, że szum opon staje się wyraźnie słyszalny, musi być on więc możliwie niski.

Z pomocą przychodzi tutaj opracowana przez Pirelli technologia PNCS, która jest skrótem od Noise Cancelling System (System Eliminowania Hałasu). Ma ona na celu zmniejszenie odczuwalnego niepożądanego dźwięku w kabinie auta. Dzięki temu rozwiązaniuhałas ten może zostać zniwelowany nawet o 25 proc. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu specjalistycznego materiału absorbującego dźwięk, który jest umieszczany wewnątrz opony i pochłania drgania powietrza.

Wykonana ze specjalnej pianki „gąbka” składa się z otwartych komórek, które maksymalizują powierzchnię roboczą materiału oraz intensyfikują tłumienie wibracji zarazem redukując hałas.

Na jednym kursie z ekologią

Firma Pirelli od początku swojego istnienia dążyła do tego, aby przemysł oponiarski w żaden sposób nie kolidował z ekologią. Włoski producent został uznany za światowego lidera w zakresie zrównoważonego rozwoju w sektorze samochodów i komponentów w indeksach Dow Jones Sustainability World & Europe. Jak wielki jest to wyczyn może świadczyć fakt, że grupa z siedzibą w Mediolanie uzyskała łączny wynik 84 punktów, podczas gdy średnia dla tego sektora to 35.