PIKES PEAK 2014: KOLEJNY SUKCES MITSUBISHI?

i-MiEV_E1

W tegorocznej edycji słynnego wyścigu Pikes Peak International Hill Climb odbywającego się w Kolorado w Stanach Zjednoczonych (23-29 czerwca), firma Mitsubishi Motors Corporation (MMC) wystawi dwa modele MiEV Evolution III z napędem elektrycznym.

Zespół MMC wystartuje w nowych wyścigówkach z napędem na cztery koła. Japońska firma już od dwóch lat ściga się w kategorii pojazdów z napędem elektrycznym Electric Division (2012 i 2013), przy czym w tym roku MMC liczy na zwycięstwo w nowej klasyfikacji zmodyfikowanych pojazdów z napędem elektrycznym Electric Modified Division.


Zobacz także:
SPORT
WYŚCIG PIKES PEAK


MiEV Evolution III to zmodyfikowana wersja zeszłorocznego modelu MiEV Evolution II. Pojazd wykorzystuje szereg udoskonalonych rozwiązań technologicznych z poprzedniej wersji, jak na przykład pojemne akumulatory, wydajny silnik elektryczny czy sterowany elektrycznie układ napędu na cztery koła z czterema silnikami. W celu obniżenia masy własnej pojazdu konstruktorzy zoptymalizowali również podwozie oparte na ramie rurowej, stosując nowe materiały.

Łączna moc czterech silników elektrycznych wzrosła z 400 do 450 kW, w związku z czym producent zastosował szersze opony (330/680-18 zamiast 260/650-18). Dodatkowo poprawiono własności aerodynamiczne nadwozia i siłę docisku, stosując nowe elementy wykonane z włókna węglowego i zoptymalizowany spoiler, którego ostateczny kształt uformowano na podstawie testów w tunelu aerodynamicznym. Ponadto, modyfikacje zintegrowanego systemu kontroli dynamiki pojazdu (S-AWC) zaowocowały lepszą trakcją i mniejszym uślizgiem kół poprzez precyzyjne sterowanie zachowaniem auta podczas jazdy na granicy przyczepności. Wszystkie wprowadzone zmiany pozwalają wydobyć pełen potencjał nowego samochodu wyścigowego przy zachowaniu wysokiej jakości prowadzenia.

i-MiEV_E2

Specyfikacja modelu MiEV Evolution III
– wymiary (dł. x szer. x wys.): 4 870 x 1 900 x 1 390 mm;
– układ napędowy: 4WD z czterema silnikami elektrycznymi;
– silniki elektryczne (Meidensha): konfiguracja 4 (2 z przodu, 2 z tyłu), moc maksymalna – 450 kW (112,5 kW x 4 silniki);
– akumulator (LEJ): maksymalna pojemność – 50 kWh;
– podwozie: rama rurowa;
– nadwozie: włókno węglowe;
– zawieszenie: przód i przód – podwójne wahacze;
– hamulce (ENDLESS): przód – φ 380 mm tarcze z 6-tłoczkowymi zaciskami; tył – φ 330 mm tarcze z 4- tłoczkowymi zaciskami;
– opony (Dunlop): 330 / 680-18;
– koła (Enkei): 13J-18;
– układ sterowania (dSPACE): seryjna jednostka ECU i-MiEV z układem MicroAutoBox.

Zespół

W zespole zajmą miejsce ci sami kierowcy, co w ubiegłym roku. Pierwsze Mitsubishi MiEV Evolution III poprowadzi Hiroshi Masuoka, kapitan zespołu i dwukrotny zwycięzca rajdu Dakar, który rok temu zajął drugie miejsce w kategorii pojazdów z napędem elektrycznym Electric Division z modelem MiEV Evolution II. Za kierownicą drugiego Mitsubishi MiEV Evolution III zasiądzie Greg Tracy, sześciokrotny motocyklowy triumfator klasyfikacji ogólnej Pikes Peak i ubiegłoroczny zdobywca trzeciego miejsca w kategorii pojazdów z napędem elektrycznym Electric Division z modelem MiEV Evolution II.

Dyrektor techniczny zespołu oraz główni mechanicy to w większości inżynierowie MMC z działu Development Engineering Office. Będą oni odpowiedzialni za serwisowanie samochodów wyścigowych podczas wyścigu, jak również za gromadzenie danych, które zostaną następnie wykorzystane w pracach nad technologiami EV firmy Mitsubishi, zintegrowanym systemem kontroli dynamiki pojazdu (S-AWC) oraz układem „e-EVOLUTION”, łączącym napęd elektryczny z systemem S-AWC.

i-MiEV_E3

Pikes Peak International Hill Climb

Organizowany w Kolorado wyścig Pikes Peak International Hill Climb to coroczna impreza motoryzacyjna, której uczestnicy ścigają się zmierzając na szczyt góry Pikes Peak. Pierwszy wyścig odbył się w 1916 roku, a w 2014 roku zostanie rozegrana jego 92 edycja. Wyścig rozpoczyna się na wysokości 2 862 metrów i przez 156 zakrętów rozlokowanych na trasie o łącznej długości 20 kilometrów prowadzi do mety usytuowanej na szczycie Pikes Peak na wysokości 4 301 metrów.

Zawodnicy muszą więc pokonać różnicę wysokości wynoszącą 1 439 metrów, zmagając się ze zmianą ciśnienia atmosferycznego, temperatury powietrza i innymi niesprzyjającymi warunkami pogodowymi. Tydzień wyścigowy w roku 2014 rozpoczyna się od poniedziałkowej (23 czerwca) rejestracji i inspekcji technicznej, po czym 24 czerwca uczestnicy muszą zaliczyć regulaminową sesję treningową. Następnie, w dniach od 25 do 27 czerwca, odbywają się kolejne sesje treningowe i kwalifikacyjne, podczas których trasa zostaje podzielona na trzy sekcje – od najniżej położonej, przez pośrednią do najwyższej – Bottom, Middle i Upper.

Poszczególne są przyporządkowane odpowiednio do każdego dnia startów. Czasy uzyskane przez zawodników podczas sesji treningowych w sekcji Bottom posłużą również do ustalenia kolejności startów w każdej z klas w wyścigu, który odbędzie się 29 czerwca.

Hiroshi Masuoki: To już trzeci wyścig Pikes Peak dla firmy MMC. Model i-MiEV Evolution, którym startowaliśmy w 2012 roku wykorzystywał silniki, akumulator i wiele podzespołów z produkcyjnego i-MiEV. To był nasz pierwszy wyścig Pikes Peak, jednak zdobywając drugie miejsce w kategorii pojazdów z napędem elektrycznym Electric Division udowodniliśmy, że technologie samochodów elektrycznych MMC są w stanie wytrzymać trudy eksploatacji w najcięższych wyścigach samochodowych na świecie. W ubiegłym roku wystawiliśmy model MiEV Evolution II wyposażony w wiele zaawansowanych podzespołów, mając na celu wykorzystanie danych zgromadzonych podczas zmagań, w seryjnych modelach przyszłości. Ostatecznie ukończyliśmy wyścig na drugim miejscu w naszej kategorii – tuż przed startem zaczął padać ulewny deszcz, przez co nie mogliśmy zastosować opon typu „slick”. W tym roku już po raz trzeci stajemy na starcie Pikes Peak, a naszym celem jest zwycięstwo w nowej klasyfikacji zmodyfikowanych pojazdów z napędem elektrycznym Electric Modified Division. MiEV Evolution III to ulepszona wersja zeszłorocznej maszyny; samochód dzięki modyfikacjom silników, aerodynamiki i opon oferuje dużo lepsze osiągi w zakrętach. Doskonała dynamika to również zasługa zastosowania systemu S-AWC. JWraz z Gregiem Tracym, moim kolegą z zespołu, damy z siebie wszystko, aby zwyciężyć.