W tegorocznej edycji słynnego wyścigu Pikes Peak International Hill Climb odbywającego się w Kolorado w Stanach Zjednoczonych (23-29 czerwca), firma Mitsubishi Motors Corporation (MMC) wystawi dwa modele MiEV Evolution III z napędem elektrycznym.
Zespół MMC wystartuje w nowych wyścigówkach z napędem na cztery koła. Japońska firma już od dwóch lat ściga się w kategorii pojazdów z napędem elektrycznym Electric Division (2012 i 2013), przy czym w tym roku MMC liczy na zwycięstwo w nowej klasyfikacji zmodyfikowanych pojazdów z napędem elektrycznym Electric Modified Division.
Zobacz także:
SPORT
WYŚCIG PIKES PEAK
MiEV Evolution III to zmodyfikowana wersja zeszłorocznego modelu MiEV Evolution II. Pojazd wykorzystuje szereg udoskonalonych rozwiązań technologicznych z poprzedniej wersji, jak na przykład pojemne akumulatory, wydajny silnik elektryczny czy sterowany elektrycznie układ napędu na cztery koła z czterema silnikami. W celu obniżenia masy własnej pojazdu konstruktorzy zoptymalizowali również podwozie oparte na ramie rurowej, stosując nowe materiały.
Łączna moc czterech silników elektrycznych wzrosła z 400 do 450 kW, w związku z czym producent zastosował szersze opony (330/680-18 zamiast 260/650-18). Dodatkowo poprawiono własności aerodynamiczne nadwozia i siłę docisku, stosując nowe elementy wykonane z włókna węglowego i zoptymalizowany spoiler, którego ostateczny kształt uformowano na podstawie testów w tunelu aerodynamicznym. Ponadto, modyfikacje zintegrowanego systemu kontroli dynamiki pojazdu (S-AWC) zaowocowały lepszą trakcją i mniejszym uślizgiem kół poprzez precyzyjne sterowanie zachowaniem auta podczas jazdy na granicy przyczepności. Wszystkie wprowadzone zmiany pozwalają wydobyć pełen potencjał nowego samochodu wyścigowego przy zachowaniu wysokiej jakości prowadzenia.
Specyfikacja modelu MiEV Evolution III
– wymiary (dł. x szer. x wys.): 4 870 x 1 900 x 1 390 mm;
– układ napędowy: 4WD z czterema silnikami elektrycznymi;
– silniki elektryczne (Meidensha): konfiguracja 4 (2 z przodu, 2 z tyłu), moc maksymalna – 450 kW (112,5 kW x 4 silniki);
– akumulator (LEJ): maksymalna pojemność – 50 kWh;
– podwozie: rama rurowa;
– nadwozie: włókno węglowe;
– zawieszenie: przód i przód – podwójne wahacze;
– hamulce (ENDLESS): przód – φ 380 mm tarcze z 6-tłoczkowymi zaciskami; tył – φ 330 mm tarcze z 4- tłoczkowymi zaciskami;
– opony (Dunlop): 330 / 680-18;
– koła (Enkei): 13J-18;
– układ sterowania (dSPACE): seryjna jednostka ECU i-MiEV z układem MicroAutoBox.
Zespół
W zespole zajmą miejsce ci sami kierowcy, co w ubiegłym roku. Pierwsze Mitsubishi MiEV Evolution III poprowadzi Hiroshi Masuoka, kapitan zespołu i dwukrotny zwycięzca rajdu Dakar, który rok temu zajął drugie miejsce w kategorii pojazdów z napędem elektrycznym Electric Division z modelem MiEV Evolution II. Za kierownicą drugiego Mitsubishi MiEV Evolution III zasiądzie Greg Tracy, sześciokrotny motocyklowy triumfator klasyfikacji ogólnej Pikes Peak i ubiegłoroczny zdobywca trzeciego miejsca w kategorii pojazdów z napędem elektrycznym Electric Division z modelem MiEV Evolution II.
Dyrektor techniczny zespołu oraz główni mechanicy to w większości inżynierowie MMC z działu Development Engineering Office. Będą oni odpowiedzialni za serwisowanie samochodów wyścigowych podczas wyścigu, jak również za gromadzenie danych, które zostaną następnie wykorzystane w pracach nad technologiami EV firmy Mitsubishi, zintegrowanym systemem kontroli dynamiki pojazdu (S-AWC) oraz układem „e-EVOLUTION”, łączącym napęd elektryczny z systemem S-AWC.
Pikes Peak International Hill Climb
Organizowany w Kolorado wyścig Pikes Peak International Hill Climb to coroczna impreza motoryzacyjna, której uczestnicy ścigają się zmierzając na szczyt góry Pikes Peak. Pierwszy wyścig odbył się w 1916 roku, a w 2014 roku zostanie rozegrana jego 92 edycja. Wyścig rozpoczyna się na wysokości 2 862 metrów i przez 156 zakrętów rozlokowanych na trasie o łącznej długości 20 kilometrów prowadzi do mety usytuowanej na szczycie Pikes Peak na wysokości 4 301 metrów.
Zawodnicy muszą więc pokonać różnicę wysokości wynoszącą 1 439 metrów, zmagając się ze zmianą ciśnienia atmosferycznego, temperatury powietrza i innymi niesprzyjającymi warunkami pogodowymi. Tydzień wyścigowy w roku 2014 rozpoczyna się od poniedziałkowej (23 czerwca) rejestracji i inspekcji technicznej, po czym 24 czerwca uczestnicy muszą zaliczyć regulaminową sesję treningową. Następnie, w dniach od 25 do 27 czerwca, odbywają się kolejne sesje treningowe i kwalifikacyjne, podczas których trasa zostaje podzielona na trzy sekcje – od najniżej położonej, przez pośrednią do najwyższej – Bottom, Middle i Upper.
Poszczególne są przyporządkowane odpowiednio do każdego dnia startów. Czasy uzyskane przez zawodników podczas sesji treningowych w sekcji Bottom posłużą również do ustalenia kolejności startów w każdej z klas w wyścigu, który odbędzie się 29 czerwca.
Hiroshi Masuoki: To już trzeci wyścig Pikes Peak dla firmy MMC. Model i-MiEV Evolution, którym startowaliśmy w 2012 roku wykorzystywał silniki, akumulator i wiele podzespołów z produkcyjnego i-MiEV. To był nasz pierwszy wyścig Pikes Peak, jednak zdobywając drugie miejsce w kategorii pojazdów z napędem elektrycznym Electric Division udowodniliśmy, że technologie samochodów elektrycznych MMC są w stanie wytrzymać trudy eksploatacji w najcięższych wyścigach samochodowych na świecie. W ubiegłym roku wystawiliśmy model MiEV Evolution II wyposażony w wiele zaawansowanych podzespołów, mając na celu wykorzystanie danych zgromadzonych podczas zmagań, w seryjnych modelach przyszłości. Ostatecznie ukończyliśmy wyścig na drugim miejscu w naszej kategorii – tuż przed startem zaczął padać ulewny deszcz, przez co nie mogliśmy zastosować opon typu „slick”. W tym roku już po raz trzeci stajemy na starcie Pikes Peak, a naszym celem jest zwycięstwo w nowej klasyfikacji zmodyfikowanych pojazdów z napędem elektrycznym Electric Modified Division. MiEV Evolution III to ulepszona wersja zeszłorocznej maszyny; samochód dzięki modyfikacjom silników, aerodynamiki i opon oferuje dużo lepsze osiągi w zakrętach. Doskonała dynamika to również zasługa zastosowania systemu S-AWC. JWraz z Gregiem Tracym, moim kolegą z zespołu, damy z siebie wszystko, aby zwyciężyć.