Volvo Polska dostarczyło pierwsze cztery z szesnastu zelektryfikowanych autobusów miejskich do Inowrocławia – o napędzie elektryczno- hybrydowym (plug-in).
Jest to pierwsza w Polsce dostawa pojazdów tego typu. Marka dostarczy wkrótce miastu kolejne cztery elektryczne hybrydy oraz osiem autobusów całkowicie elektrycznych.
Zobacz także:
Inowrocław to pierwsze w Polsce miasto, w którym po realizacji zamówienia flota autobusów miejskich będzie całkowicie zelektryfikowana.
– Bardzo się cieszymy, że mogliśmy dostarczyć do Inowrocławia pierwsze w Polsce autobusy o innowacyjnym napędzie elektryczno- hybrydowym. Jesteśmy też dumni z faktu, że dzięki dostawom naszych autobusów Inowrocław stanie się pierwszym w Polsce miastem, którego tabor komunikacji miejskiej składać się będzie wyłącznie z pojazdów zelektryfikowanych. Volvo, jako jedyny producent, już kilka lat temu zrezygnowało z produkcji autobusów miejskich o napędzie wyłącznie spalinowym, w naszej wrocławskiej fabryce wytwarzamy tylko pojazdy wykorzystujące napęd elektryczny. Przykład Inowrocławia pokazuje, że w tym samym kierunku podążają miasta i operatorzy transportu publicznego w Polsce. Mam nadzieję, ze wkrótce będziemy mogli dostarczać kolejne zelektryfikowane autobusy do polskich miast – mówi Małgorzata Durda, dyrektor Volvo Buses na Polskę i Kraje Bałtyckie.
– Jako włodarz miasta, mogę być dumny, że to właśnie Inowrocław będzie pierwszym miastem w Polsce, w którym 100 proc. autobusów miejskich będą stanowiły autobusy z napędem w pełni ekologicznym – ciche, bezpieczne dla środowiska i komfortowe dla mieszkańców, w tym niepełnosprawnych. Po dostawie pozostałych autobusów, Inowrocław będzie prekursorem w tej dziedzinie. To ogromny sukces na skalę ogólnopolską – powiedział Ryszard Brejza, Prezydent Inowrocławia (wybrany ostatnio na piąta kadencję).
Autobusy o napędzie elektryczno- hybrydowym (plug-in) tym różnią się od tradycyjnych hybryd, że na większości trasy zasilane są wyłącznie energią elektryczną – niewielki silnik spalinowy pełni jedynie funkcję pomocniczą. Taki autobus przejechać może w trybie elektrycznym ok. 70 proc. trasy (w zależności od warunków, w jakich się porusza), a doładowanie baterii odbywa się na przystankach końcowych i trwa jedynie trzy do sześciu minut – po tak krótkim czasie autobus może ruszać w trasę.
Elektryczne hybrydy mogą też być ładowane przy pomocy funkcji plug-in – np. w zajezdni. W Inowrocławiu zastosowanie znajdą oba rozwiązania.
Elektryczne hybrydy (plug-in) zużywają o 60 proc. mniej paliwa od autobusów z silnikiem diesla, a emisja dwutlenku węgla zostaje zredukowana aż o 75 do 90 proc. Dla porównania – tradycyjne hybrydy zużywają ok. 40 proc. mniej paliwa i emitują 40-50 proc. mniej szkodliwych substancji od autobusów spalinowych.
W przypadku elektrycznych hybryd istnieje ponadto możliwość zaprogramowania, w którym momencie autobus będzie wykorzystywał napęd elektryczny, a w którym spalinowy. System umożliwia dokładne skalkulowanie zapotrzebowania na energię na danej trasie i wgranie do komputera sterującego pracą jednostki napędowej algorytmu, który automatycznie, po odczytaniu danych z GPS, przełączy napęd ze spalinowego na elektryczny w strefach nisko – bądź zero- emisyjnych – np. w okolicach szkół, szpitali, osiedli mieszkaniowych czy centrów miast.
– Z perspektywy miast to rozwiązanie wydaje się być bardzo interesujące, pozwala na zupełnie inne spojrzenie na kwestie projektowania. Możliwe jest tworzenie stref zero- emisyjnych, wolnych od spalin – elektryczna hybryda ma możliwość przejazdu w pełni elektrycznego w takich strefach. Co więcej – autobus taki może mieć przystanek wewnątrz budynku – np. galerii handlowej, gdzie będzie się poruszał wyłącznie przy wykorzystaniu energii elektrycznej, a więc cicho i bezemisyjnie – mówi Małgorzata Durda.
Autobusy dla Inowrocławia zostały zaprojektowane przez polskich inżynierów i są w całości produkowane w Polsce, we wrocławskiej fabryce Volvo.
Zelektryfikowane autobusy miejskie Volvo jeżdżą dziś w Polsce w takich miastach jak Kraków, Sosnowiec, Inowrocław, Tarnowskie Góry, Jelenia Góra, Białystok, Krosno, Leszno czy Warszawa. Na całym świecie Volvo dostarczyło do tej pory operatorom transportu publicznego ponad 4 tys. zelektryfikowanych autobusów.