PEUGEOT: RUSZYŁA PRODUKCJA NOWEGO e-EXPERTA HYDROGEN

W zeszłym tygodniu z linii produkcyjnej zjechał pierwszy, seryjny egzemplarz PEUGEOT zasilany wodorowym ogniwem paliwowym.

Tym samym PEUGEOT stał się jednym z pierwszych producentów, którzy oprócz wersji spalinowych i wersji elektrycznych z akumulatorem trakcyjnym, oferują w segmencie kompaktowych dostawczych furgonów wersję elektryczną zasilaną wodorowym ogniwem paliwowym (hydrogen fuel cell).


Zobacz także:

ECO

UŻYTKOWE


 

Linda JACKSON, dyrektor generalna PEUGEOT, powiedziała: Dzięki PEUGEOT e-EXPERTOWI Hydrogen, marka robi kolejny krok naprzód ku przyszłościowej technologii napędu zeroemisyjnego, wyjątkowo istotnej dla rynku lekkich samochodów dostawczych. Technologia napędu elektrycznego zasilanego wodorowym ogniwem paliwowym pozwala na intensywną codzienną eksploatację bez konieczności przestojów na doładowywanie samochodu. Ma to kluczowe znaczenie dla klientów biznesowych, którzy muszą każdego dnia pokonywać po kilkaset kilometrów autostradami, a następnie wjeżdżać do miejskich stref ograniczonej emisji spalin. Opracowana przez Stellantis technologia napędu wodorowego zastosowana w PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen umożliwia taki sposób użytkowania samochodów.

Furgon PEUGEOT z napędem wodorowym wyróżnia się umieszczeniem całego systemu „mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric” w obrębie komory silnika i pod podłogą. Efekt: zero kompromisów pod względem pojemności przestrzeni ładunkowej i nisko umieszczony środek ciężkości, co gwarantuje stabilność, bezpieczeństwo i zwrotność samochodu.

Dostawy PEUGEOT e-EXPERTA Hydrogen już rozpoczęte. Pierwszym klientem, do którego trafi nowy model, jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia, jest WATEA by MICHELIN, młoda filia grupy, zajmująca się ekologicznymi rozwiązaniami w zakresie mobilności.

Wprowadzony do produkcji pod koniec 2021 roku PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen stał się nowym symbolem strategii marki „Extended power of choice”, dającej każdemu klientowi możliwość wyboru spośród szerokiej gamy silników takiego napędu, który najlepiej odpowiada jego indywidualnym potrzebom.

Wersja elektryczna zasilana wodorowym ogniwem paliwowym potwierdza szybką rozbudowę zelektryfikowanych wersji w gamie PEUGEOT EXPERT. Uruchomienie produkcji tej wersji nastąpiło zaledwie 15 miesięcy po wprowadzeniu na rynek, w 2020 roku, modelu PEUGEOT e-EXPERT z zasilaniem akumulatorowym. Ten, na początku bieżącego roku, otrzymał tytuł International Van of The Year, stając się szóstym, od 1992 roku, samochodem PEUGEOT uhonorowanym tą prestiżową nagrodą.

Pod względem konstrukcyjnym PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen bazuje na akumulatorowej wersji tego modelu. Model produkowany jest we Francji, w zakładzie w Hordain (region Nord, Hauts de France), a następnie wyposażany w dedykowaną zabudowę w Russelsheim (Niemcy), na liniach produkcyjnych centrum inżynierskiego Stellantis specjalizującego się w technologii napędu wodorowego.

W nowym PEUGEOT e-EXPERCIE Hydrogen zastosowano system „mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric”, składający się z:
ogniwa paliwowego, które wytwarza energię elektryczną potrzebną do napędzania samochodu dzięki wodorowi z systemu pokładowych zbiorników ciśnieniowych,
– doładowywanego z sieci elektrycznej wysokonapięciowego akumulatora litowo-jonowego o pojemności 10,5 kWh, który w określonych fazach jazdy może także służyć do zasilania silnika elektrycznego.

Nowy PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen wyróżnia się:
– możliwością pokonywania dowolnie długich tras bez emisji CO2,
– możliwością zatankowania w ciągu 3 minut pełnego zapasu wodoru wystarczającego na pokonanie ponad 400 km w cyklu WLTP* (obecnie w trakcie homologacji),
– obecnością gniazda ładowania akumulatora wysokonapięciowego,
dwiema długościami nadwozia (Standard i Long) o identycznej pojemności przestrzeni ładunkowej w stosunku do wersji z silnikiem wysokoprężnym i wersji elektrycznej z akumulatorem trakcyjnym,
– przestrzenią ładunkową o pojemności do 6,1 m³,
– ładownością do 1000 kg,
– możliwością holowania przyczep o masie do 1000 kg,
– możliwością dostosowania do wszelkich warunków jazdy po drogach i autostradach z maksymalną prędkością 130 km/h.

Wodór staje się obecnie głównym filarem transformacji energetycznej, rozwijanej w ramach licznych międzynarodowych projektów. Dotyczy to w szczególności Europy, gdzie European Clean Hydrogen Alliance (Europejski Sojusz na rzecz Czystego Wodoru) zainwestował około 60 miliardów euro w promowanie tego rozwiązania.

Dzięki rządowym projektom liczba terminali wodorowych w Europie systematycznie rośnie, a marka PEUGEOT może bezpośrednio współpracować z dostawcami energii w celu tworzenia stosownych pakietów ofertowych.