PEUGEOT: OD 604 DO 5008 – HISTORIA PREZYDENCKICH MODELI MARKI

Reprezentacja, odpowiedni przekaz, ochrona… samochód Prezydenta Republiki to coś więcej, niż tylko środek transportu.

Od półwiecza PEUGEOT należy do grona dostawców samochodów dla Pałacu Elizejskiego, począwszy od PEUGEOT 604, którym jeździł Valéry Giscard d’Estaing, po 5008 Emmanuela Macrona. Krótki spacer po historii Piątej Republiki…


Zobacz relacje:

OPEL: ROCZNICA 30-LECIA PREMIERY MODELU MONTENERY

HISTORIA/OLDTIMERS


 

Najpierw przyjrzyjmy się niedawnej historii, która tak naprawdę dopiero co się rozpoczęła. Emmanuel Macron – nowo wybrany prezydent – na ceremonię zaprzysiężenia przybył 14 lipca 2017 roku modelem PEUGEOT 5008. Korzystał z niego przez pięć lat pełnienia urzędu, co sprawia, że był to prawdopodobnie najczęściej filmowany i fotografowany samochód ostatnich pięciu lat. Nie oznacza to natomiast, że jest to najlepiej znany model. Ze względu na oczywiste kwestie bezpieczeństwa, Prezydent Republiki objął tajemnicą specyfikację samochodu. Wiemy, że ten egzemplarz PEUGEOT 5008, jak wszystkie inne 5008, został wyprodukowany w zakładzie w Rennes, a następnie powierzony bretońskiej spółce Centigon, która wykonała jego opancerzenie. Jedyne dostępne informacje dotyczą układu tylnych siedzeń (2 fotele zamiast 3 oraz specjalna konsola środkowa), montażu przednich kierunkowskazów na grillu chłodnicy oraz emblematu Prezydenta Republiki umieszczonego na nadwoziu. Wszystko inne jest ściśle tajne!

Pionier: PEUGEOT Type 156 Alexandre’a Milleranda

„Prehistoria” PEUGEOT i Republiki Francuskiej rozpoczęła się w latach 20. ubiegłego wieku. Wybrany na trzeciego Prezydenta Republiki 23 września 1920 r., Alexandre Millerand jeździł modelem PEUGEOT Type 156 z 1921 r. Type 156 był pierwszym samochodem produkowanym w zakładzie w Sochaux i w swoim czasie był najlepiej wyposażonym modelem marki z imponującym sześciocylindrowym silnikiem rzędowym o pojemności 5954 cm3 i mocy… 25 KM.

PEUGEOT 604 Valéry’ego Giscarda d’Estainga

Ponad pół wieku później Francuzi wybrali na prezydenta wielbiciela jazdy, miłośnika samochodów oraz fana marki PEUGEOT. Valéry Giscard d’Estaing wprowadził markę PEUGEOT do Pałacu Elizejskiego w 1975 roku, czyli w roku premiery nowego flagowego modelu marki – PEUGEOT 604. Kolejną innowacją, której zażądała zdecydowanie nowoczesna głowa państwa był lakier samochodu prezydenckiego – już nie miał być czarny, lecz w kolorze „zielonego mchu”.

Pałac Elizejski zamówił cztery egzemplarze PEUGEOT 604 w ciągu siedmioletniej kadencji prezydenta. Trzy z nich były modelami produkcyjnymi, najlepiej wyposażonymi w gamie wersjami SL, napędzanymi silnikiem V6 o pojemności 2,6 l i mocy 136 KM, które Prezydent lubił prowadzić samodzielnie. Oprócz nich dostarczona została również limuzyna prezydencka PEUGEOT 604, zarezerwowana na oficjalne uroczystości. Limuzyna została zbudowana we współpracy z producentem karoserii Heuliez. Jej rozstaw osi został zwiększony o 62 centymetry, co pozwoliło na zamontowanie luksusowych siedzeń z tyłu. Dach został pokryty czarnym matowym materiałem.

Natomiast Pałac Elizejski nie zaakceptował projektu PEUGEOT 604 w tzw. wersji „landaulet” (otwierana część dachu nad tylnymi siedzeniami), która została zaproponowana przez Chaprona. Ten unikatowy egzemplarz został zbudowany w 1979 roku i dostarczony Prezydentowi Nigru.

Opancerzona limuzyna PEUGEOT 605 za czasów François Mitterranda

W 1991 Pałac Elizejski zakupił model PEUGEOT 605, który został wydłużony i opancerzony przez bretońską firmę Labbé (ta później przekształciła się w firmę Centigon, która jeszcze później przygotowała prezydenckiego PEUGEOT 5008). Prezydencki pojazd został wyposażony w silnik V6 o mocy 170 KM oraz w opancerzenie ze stali o wysokiej wytrzymałości i okna z kompozytu składającego się z kuloodpornego szkła i poliwęglanu. Waga: 2 500 kg, czyli o 1 000 kg więcej niż standardowa wersja 605 z silnikiem V6. Limuzyna była głównie wykorzystywana przez głowy państw goszczone we Francji, np. Michaiła Gorbaczowa, Hosniego Mubaraka czy papieża Jana Pawła II.

Modele PEUGEOT Prezydenta Chiraca

Podczas dwunastoletniej obecności w Pałacu Elizejskim Jacques Chirac regularnie korzystał z modeli PEUGEOT 607, które dołączyły do floty samochodów Prezydenta Republiki. Ale modelem PEUGEOT, który zrobił bez wątpienia największe wrażenia na Francuzach w tamtym czasie był PEUGEOT 205 SR z 1984 roku, który prowadziła żona Prezydenta po drogach Corrèze…

PEUGEOT 607 Paladine Nicholasa Sarkozy’ego

PEUGEOT 607 Paladine był prawdopodobnie najbardziej spektakularnym samochodem Prezydenta Piątej Republiki, lecz jego kariera nie potrwała zbyt długo. W 2007 roku zespół Nicholasa Sarkozy’ego szukał samochodu, który podczas przejazdu prezydenta Polami Elizejskimi w dniu jego zaprzysiężenia symbolizowałby odnowę i nowoczesność. Ktoś wpadł na pomysł, że może nim być samochód koncepcyjny zaprezentowany na Salonie Samochodowym w Genewie w 2000 roku. Spektakularny model 607, wyprodukowany dla PEUGEOT przez producenta karoserii Heuliez, miał nadwozie typu „landaulet” o długości 5 metrów, z odsuwanym szklanym dachem nad tylnymi siedzeniami. Hermès wykonał luksusowe wykończenie wnętrza samochodu ze wspaniałej niebieskiej i kremowej skóry. Zamontowano barek, dwa wyjątkowe, elektrycznie regulowane fotele dla znamienitych pasażerów oraz składane siedzenie tyłem do kierunku jazdy.

Na życzenie zespołu Nicolasa Sarkozy’ego PEUGEOT 607 Paladine opuścił Muzeum PEUGEOT i 16 maja 2007 roku zaskoczył cały świat swym pojawieniem się na Polach Elizejskich. Mimo licznych zmian, którym został poddany, samochód pozostał tak samo elegancki jak standardowy 607. Z drugiej strony instalacja mechanizmu odsuwanego dachu oznaczała, że trzeba było zmniejszyć zbiornik paliwa: jego pojemność spadła do zaledwie 6 litrów. Coś, co nie stanowiło problemu dla samochodu koncepcyjnego, stało się nie lada wyzwaniem w przypadku regularnego użytkowania, zważywszy masę samochodu i niepohamowany apetyt silnika V6. Dlatego też zdecydowano, że PEUGEOT 607 Paladine nie będzie więcej wykorzystywany.

Ciekawostki prezydenckie

Jedna czy dwie flagi? Protokół precyzyjnie określa, jak ma być oznakowany samochód prezydencki. Kiedy Prezydent Republiki korzysta z samochodu podczas oficjalnej uroczystości, wówczas samochód jest udekorowany francuską flagą zamocowaną z przodu po prawej, czyli po tej stronie, po której głowa państwa wsiada do samochodu i z niego wysiada. Jeżeli z Prezydentem Francji jedzie druga głowa państwa, wówczas flaga drugiego kraju jest zamocowana po lewej stronie, czyli po tej stronie samochodu, po której druga głowa państwa wsiada do niego i z niego wysiada.

A jak wyglądają tablice rejestracyjne? Do lat 70. ubiegłego wieku Pałac Elizejski miał wyłączne prawo do korzystania z numerów od 1PR75 do 5PR75 na potrzeby prezydenckiego samochodu. Pod numerem 1PR75 zarejestrowano kilka samochodów. Tradycja ta już dziś nie istnieje, a samochody prezydenckie mają zwyczajne tablice rejestracyjne, które przypisywane są im chronologicznie – tak jak dla wszystkich innych samochodów – przez organ zajmujący się rejestracją samochodów.

Co dzieje się z samochodami po zakończeniu urzędowania prezydenta? Nie ma co do tego jasnej zasady. Niektóre z nich na stałe zasilają flotę Pałacu Elizejskiego. Inne są sprzedawane lub oddawane do muzeów. Musée de l’Aventure PEUGEOT posiada następujące modele: Type 156 Milleranda, PEUGEOT 604 Limousine Giscarda d’Estaing’a, PEUGEOT 605 Limousine Mitteranda oraz PEUGEOT 607 Paladine.