Peugeot 2008 jest już dostępny na polskim rynku. Sprzedaż zainaugurowały Dni Otwarte w salonach Peugeot w całym kraju – można już nie tylko obejrzeć, ale także “dotknąć” nowy samochód.
Stworzony do wygrywania – tak można określić model, który w styczniu zanotował spektakularny sukces – zwyciężając (wersja 2008 DKR) w słynnym Rajdzie Dakar. Teraz czas na kolejne sukcesy i rekordy…
Zobacz także:
Peugeot 2008 już w momencie pojawienia się na rynku w 2013 r. szybko zdobył uznanie użytkowników . Łączna sprzedaż na całym świecie wyniosła 585 tysięcy sztuk.
Mieliśmy okazję uczestniczenia w ostatniej przed wprowadzeniem na rynek prezentacji nowego 2008. Jego zalety wyjaśniali specjaliści z Peugeot Polska, z nowym Dyrektorem Marki, Jackiem Trojanowskim na czele. Odbyliśmy także pierwsze jazdy. Choć jeszcze nie dość długie, aby można było mówić o teście, ale wystarczające, żeby dokonać pierwszej oceny samochodu.
DESIGN
Nowy SUV, bo tak jest pozycjonowany przez producenta, to auto o mocnej osobowości. W samym centrum solidnego, pionowego grilla z ciekawie wyprofilowanym poziomym ożebrowaniem umieszczono duże logo lwa. Wyraziste obramowanie kratki mocno odcina się od poziomej maski. Linia nadwozia biegnie aż do dachu. Nad tylną częścią kabiny zarysowane jest wyprofilowanie w kształcie fali, które w połączeniu z relingami dachowymi daje ciekawy efekt stylistyczny.
Klapa bagażnika zbiega się aż z tylnym zderzakiem, co zapewnia niski próg załadunku (na wysokości zaledwie 60 cm). Oba zderzaki (wraz z osłonami podwozia i progów oraz nakładkami na nadkola i osłony) stanowią część czarnego pasa ochronnego otaczającego dookoła nadwozie. Listwa ozdobna w tylnych drzwiach czy spojler podkreślają kontrast z dolną częścią nadwozia, o zwiększonym prześwicie.
W 2008 zastosowano nowe kolory lakieru: Czerwony Ultimate, przejęty z modelu 308 oraz Zielony Emerald. W ofercie jest dostępnych aż dziewięć kolorów nadwozia, w tym sześć metalizowanych, dwa niemetalizowane oraz perłowy. Przednie reflektory z zaawansowanym technologicznie kloszem sprawiają wrażenie „wykrojonych w nadwoziu”. Tylne światła z charakterystycznymi śladami pazurów, w nowej wersji wykonane są z efektem 3D.
Pojemność bagażnika można zwiększyć jednym ruchem ręki z 350 litrów do 1194 litrów (VDA) dzięki tylnej kanapie dzielonej w układzie 1/3- 2/3. Składa się automatycznie – wystarczy nacisnąć na przycisk umieszczony w górnej części oparcia. Kufer został wyposażony w zaczepy do mocowania przewożonych rzeczy oraz dwa schowki po bokach, jeden z pasem mocującym, a drugi z siatką. Pod podłogą bagażnika znajduje się dodatkowy schowek o pojemności 22 litrów.
Kabina zachęca do zajęcia w niej miejsca wysoką jakością i precyzją wykończenia. Oświetlenie ambientowe dodaje wnętrzu elegancji. W opcji może się pojawić kierownica pokryta pikowaną skórą, doskonale dopasowana do gałki dźwigni zmiany biegów, uchwytu hamulca ręcznego i podłokietników w drzwiach.
Kierowca siedzący w wygodnym fotelu może skupić się na obsłudze Peugeot i-Cockpit. W zależności od wybranego wyposażenia samochód może posiadać panoramiczny szklany dach z listwami świetlnymi albo podświetlany dach o laserowo wykończonej powierzchni. Nowy model posiada liczne schowki (kieszenie w przednich drzwiach, w desce rozdzielczej, uchwyty na puszki obok dźwigni zmiany biegów, zamykany schowek w konsoli, kieszenie w oparciach przednich foteli). Łączna pojemność schowków wynosi 24 litry. Przednie i tylne lampki sufitowe wykonane są w technologii LED.
Informacje dotyczące jazdy. są one umieszczone w osi pola widzenia kierowcy na umieszczonych wysoko zegarach. Parkowanie ułatwia kamera cofania oraz funkcja Park Assist
GRIP CONTROL
System Park Assist, z umieszczonym na środkowej konsoli pokrętłem sterowania, zwiększa zakres użytkowania auta poprzez dostosowanie pracy napędu auta do jazdy po nawierzchni o słabej przyczepności. Świetnie sprawdza się on z dużym, wynoszącym 160 mm prześwitem i rekomendowanymi do jazdy w zimie oponami Mud & Snow Goodyear Vector 4Season.
System umożliwia kierowcy zachowanie pełnej kontroli nad pojazdem. Kierowca może w każdej chwili wybierać tryb Standard (do jazdy w normalnych warunkach drogowych, bądź też za pomocą pokrętła jeden z czterech innych trybów:
– śnieg (dostosowujący napęd każdego z przednich kół do zmieniającej się przyczepności nawierzchni – działa do 50 km/h);
– off-Road (umożliwia poruszanie się w śliskim terenie – błoto, mokra trawa, itp. przenosząc maksimum momentu obrotowego na koło zachowujące największą przyczepność – aktywny do prędkości 80 km/h);
– piasek (utrzymuje jednoczesny poślizg obydwu kół pędnych, aby ułatwić ruszanie z miejsca w grząskim terenie – aktywny do 120 km/h);
– ESP Off (całkowita dezaktywacja układu ESP i Grip Control do prędkości 50 km/h).
System Grip Control jest dostępny w wersjach z silnikami o mocy powyżej 100 KM, niezależnie od tego, czy są sprzężone z manualną czy też automatyczną skrzynią biegów i czy jest to auto z oponami 16- czy 17-calowymi.
Dynamiczne osiągi auta są możliwe dzięki jego niewielkiej masie (zaledwie 1045 kg w wersji podstawowej) i czterem wariantom układu jezdnego. Sprężyny, amortyzatory, stabilizator poprzeczny, przednie zawieszenie i belka tylnego zawieszenia są odpowiednio dobierane, aby zapewnić autu jak najlepsze właściwości jezdne z każdym z montowanych w nim silników. Charakterystyka pracy układu kierowniczego jest dostosowana do każdego wariantu.
TECHNOLOGIE
Zaawansowane technologie obejmują takie funkcje, jak Mirror Screen, kompatybilna z MirrorLink czy Apple Carplay, umożliwiające wyświetlanie na ekranie dotykowym pojazdu treści ze smartfona kierowcy. Dostępne są również takie aplikacje jak Start My Peugeot (pokładowa, cyfrowa dokumentacja auta), iCoyoteczy też Parkopedia.
Nowy pojazd został wyposażony w system aktywnego hamowania Active City Brake w razie wykrycia ryzyka kolizji. Przy górnej krawędzi przedniej szyby zainstalowany został czujnik laserowy krótkiego zasięgu (LIDAR). System Park Assist ułatwia poruszanie się po mieście.
Oczywiście w zależności od wersji wyposażenia (Access, Active, Allure) nowe auto posiada wszystkie najnowsze systemy wspomagania kierowcy (dostępne w standardzie lub opcji).
SILNIKI
Opracowana w całości przez Grupę PSA nowa generacja benzynowych, 3-cylindrowych silników PureTech cechuje się umiarkowanym zużyciem paliwa i emisji CO2, a przy tym niską wagą.
W Polsce gama silników benzynowych SUV-a 2008 składa się z 4 jednostek:
– 1,2 PureTech 82, manualna, 5-przełożeniowa skrzynia biegów, 4,9 l/100 km, 114 g CO2/km;
– 1,2 PureTech 110 S&S, manualna, 5-przełożeniowa skrzynia biegów, 4,4 l/100 km, tj. 103 g CO2/km;
– 1,2 PureTech 110 S&S, automatyczna, 6-przełożeniowa skrzynia biegów (EAT6), 4,8 l/100 km, tj. 110 g CO2/km;
– 1,2 PureTech 130 S&S, manualna, 6-przełożeniowa skrzynia biegów, 4,8 l/100 km, 110 g CO2/km.
Z kolei gama silników wysokoprężnych obejmuje 3 jednostki, emitujące bez wyjątku poniżej 100 g CO2 / km:
– 1,6 BlueHDi 75, z manualną skrzynią biegów o 5 przełożeniach, 3,7 l/100 km, 97 g CO2/km;
– 1,6 BlueHDi 100, z manualną skrzynią biegów o 5 przełożeniach, 3,7 l/100 km, 97 g CO2/km;
– 1,6 BlueHDi 120 S&S, z manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach, 3,7 l/100 km, 96 g CO2/km.
Silnik wysokoprężny 1.6 BlueHDi został wyposażony w unikalną technologię Selective Catalytic Reduction (SCR) z filtrem cząstek stałych (FAP) aktywowanym specjalnym dodatkiem do paliwa. Silnik ten wyróżnia się bardzo wysoką kulturą pracy i rekordowo niskim zużyciem paliwa niezależnie od wersji – 75, 100 czy 120-konnej.
CENY
* Access
– 1,2 PureTech 82 KM, M5: 54 900 zł;
* Active
– 1,2 PureTech 110 KM, M5 S&S: 69 900 zł;
– 1,2 PureTech 110 KM, EAT6 S&S: 74 900 zł;
– 1,2 PureTech 130 KM, M6 S&S: 73 400 zł;
– 1,6 BlueHDi 75 KM, M5: 72 100 zł;
– 1,6 BlueHDi 100 KM, M5: 77 400 zł.
* Allure
– 1,2 PureTech 110 KM, M5 S&S: 76 600 zł;
– 1,2 PureTech 110 KM, EAT6 S&S: 81 600 zł;
– 1,2 PureTech 130 KM, M6 S&S: 80 100 zł;
– 1,6 BlueHDi 100 KM, M5: 84 100 zł;
– 1,6 BlueHDi 120 KM, M6 S&S: 88 300 zł.
WRAŻENIA Z JAZDY
Wyglądy nie będziemy oceniali, choć samochód nam się bardzo podoba…
Wnętrze jest przestronne, zarówno z przodu, jak i z tyłu. Na tylnej kanapie może bez problemów podróżować nawet wysoka osoba. Przednie fotele są wygodne i doskonale wyprofilowane, zapewniając trzymanie boczne na zakrętach. Układ wskaźników i przełączników jest czytelny, a regulowana, stosunkowo niewielka kierownica umożliwia (co jest charakterystyczne dla nowych pojazdów marki) dokładne ich śledzenie. Ekran wyświetlacza jest czytelny.
Pokrętło systemu Grip Control znajduje się w zasięgu ręki, w niszy poniżej dźwigni skrzyni biegów. Poznawszy układ można zmiany dokonywać intuicyjnie, bez konieczności odrywania wzroku od drogi.
Jak zwykle staraliśmy się znaleźć mankamenty. Jednym z nich jest brak “cykor łapki” z przody i z tyłu. Drugim – pasażer na tylnym siedzeniu może bezwiednie i przypadkowo nacisnąć ramieniem przycisk opuszczania tylnej szyby…
Peugeot i-Cockpit sprawdza się, ułatwiając “życie” kierowcy. Dotykowy ekran jest przejrzysty i umieszczony tak, że np. padające promienie słońca nie utrudniają widoczności (jak to zdarza się w niektórych modelach samochodów). Nowoczesne technologie i systemy wspomagania przydają się w praktyce.
Dotyczy to zarówno układu ułatwiającego parkowanie, jak też Grip Control. Mieliśmy okazje przejechania się po kopnym piasku, trawiastej, pagórkowatej łące czy leśnym dukcie. Ze wszystkich opresji Peugeot 2008 wychodził zwycięsko, a podwyższony prześwit w tym niewątpliwie pomagał. Ale także na krętych drogach Gór Świętokrzyskich auto spisywało się dzielnie, pokonując bez wahania ciasne zakręty.
Mieliśmy okazje przejechania się autami z silnikami: benzynowym 1,2 PureTech 110 S&S,z automatyczną, 6-przełożeniową skrzynią biegów oraz Dieslem 1,6 BlueHDi 120 S&S, z manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach. Pierwszy zaskoczył nas dynamiką, choć przecież nie jest to najmocniejsza jednostka modelu. Drugi z kolei okazał się świetnie wyciszony.
Na temat zużycia paliwa nie możemy się wypowiadać, przejechaliśmy zbyt mało kilometrów. Napiszemy o tym następnym razem, po wykonaniu pełnego testu…
ANDRZEJ KARACZUN
Fot.: autor i Peugeot