Po odnowieniu swojej oferty w segmentach B i C, Peugeot prezentuje nowy samochód miejski. Kompaktowy i przystosowany do poruszania się w mieście samochód zwraca uwagę swoim dynamicznym designem.
Nowe auto marki występuje w dwóch odmianach nadwozia: jako hatchback i kabriolet o nomenklaturze 108 TOP! Szeroka oferta nadwoziowa proponuje wersje 3- i 5-drzwiowe i atrakcyjny wachlarz lakierów oraz wykończenia. Klient może wybierać od awangardowego zestawienia koloru Czerwonego Purple z motywem mieniącego się diamentu, czy dwubarwne nadwozie łączące kolor Czerwony Purple z Szarym Gallium w górnej części. Może też postawić na elegancję i Biały Lipizan z wzorem kwiatowym.
Zobacz także:
PREMIERY
Okazały przód, podkreślony grillem z obszernym wlotem powietrza daje poczucie bezpieczeństwa i wrażenie solidności. Całości dopełniają nowoczesne reflektory wykończone czarnymi i chromowanymi detalami, które dodają drapieżności. W ich górnej części umieszczono listwę świateł diodowych. Technologia LED została również wykorzystana w światłach dziennych umieszczonych w solidnej obudowie świateł przeciwmgłowych.
Z profilu, kompaktowe wymiary nadwozia są dodatkowo podkreślone skróconym do minimum zwisem przednim i tylnym. Dostęp do kabiny ułatwiają obszerne drzwi. Dynamiczny charakter samochodu eksponuje dodatkowo chromowana listwa ciągnąca się od przedniego błotnika i pod szybami.
Zachodzące częściowo na boki samochodu światła stanowią płynne przejście do tyłu nadwozia. Zapewniają wszystkie funkcje, w tym światło przeciwmgielne i cofania. Zastosowany w nich efekt 3D daje charakterystyczny dla Marki kształt potrójnego pazura. Wraz z wyraźnie zarysowanym zderzakiem podkreślają wrażenie stabilności. Duża i praktyczna tylna klapa bagażnika sięga od dachowego spojlera, aż do dolnego progu.
Wnętrze
Wysoki standard wyposażenia dotyczy również wnętrza samochodu. Bezpośrednio przed oczami kierowcy pojawiają się najważniejsze informacje umożliwiające szybki odczyt. Zespół zegarów jest umieszczony w obudowie kolumny kierownicy z regulacją wysokości. Osłona przeciwsłoneczna nad zegarami zapewnia odczyt parametrów w każdych warunkach oświetlenia zewnętrznego. Wśród nich znajduje się analogowy prędkościomierz i ekran LCD rozmieszczone centralnie. Po obu ich stronach usytuowany jest obrotomierz oraz wskaźnik zmiany biegów.
Kierowca, siedzący wygodnie w fotelu z regulacją wysokości, może bez trudu sięgnąć do różnych elementów sterujących. Jedną ręką obsługuje wyposażenie zgrupowane na konsoli centralnej: duży ekran dotykowy o przekątnej 7”, przycisk uruchamiania silnika, automatycznej klimatyzacji. Pod kierownicą znajduje się intuicyjnie umieszczony przycisk ogranicznika prędkości, a otwarcie pokrywy wlewu paliwa, elektryczna regulacja i ogrzewanie lusterek wstecznych są łatwo dostępne na desce rozdzielczej. Przełączniki elektrycznie sterowanych szyb przednich umieszczone są na drzwiach.
Natomiast gdy kierowca uniesie rękę, trafi na włącznik elektrycznego odsuwania dachu, o wymiarach 80 cm szerokości i 76 cm długości. Ponadto możliwe jest zatrzymanie rozsuwania w każdej pozycji. Specjalny spojler tłumiący szum powietrza w kabinie rozkłada się automatycznie podczas rozsuwania dachu.
Możliwości personalizacji
Model oferuje bogate możliwości zestawiania różnych elementów wyposażenia do wyboru. Decydując się na wersję 108 TOP! klient wybiera kolor maski. Czarna, szara, czy Czerwona Purple? Spośród ośmiu oferowanych lakierów, dwa są proponowane wyłącznie w tym samochodzie: Aïkinite, barwa złocistej miedzi oraz Czerwony Purple – fioletowy. Oferowane wyłącznie w nadwoziu 3-drzwiowym dwubarwny lakier występuje w dwóch zestawieniach: Czerwony Purple i Szary Gallium lub Biały Lipizan i Aïkinite.
Klient może komponować swoje auto dobierając jedną z siedmiu tematycznych ofert personalizacji i jedno z trzech dostępnych zestawień kolorystyki wnętrza. Tematyczna oferta personalizacji obejmuje naklejki zewnętrzne, nakładki na obudowy lusterek wstecznych, naklejki do wnętrza kabiny, dywaniki, obudowy kluczyków (mechanicznych, z włącznikiem centralnego zamka, karty ADML), natomiast trzy kolorystyki wnętrza określają barwy elementów ozdobnych na desce rozdzielczej i konsoli centralnej.
Trzy spośród siedmiu tematycznych ofert personalizacji nawiązują do klasycznych deseni tkanin. Temat Dressy odtwarza ponadczasowy deseń pepitki z efektem 3D uzyskanym dzięki kontrastowi między bardzo wyraźnie zarysowanymi motywami. Temat Dual nawiązuje do deseniu haftu. Występujący wyłącznie w dwubarwnym Peugeot 108, motyw ten zaznacza granicę między dwiema barwami lakieru na nadwoziu. Natomiast w temacie Kilt wykorzystano wzór szkockiej kraty.
Temat Diamond w stylu glamour zestawia powierzchnie matowe z błyszczącymi. W ten sposób tworzy się efekt przestrzeni i ruchu ogarniający nadwozie. Nowoczesny kod kreskowy użyty w temacie Barcode daje ciekawą grę kolorów. Elementy wykorzystane w temacie Sport tworzą sportową wizję miejskiego samochodu. Maska i tylne błotniki pokryte są wzorem szachownicy. W kabinie znajdziemy czarną, błyszczącą obudowę lusterka wstecznego z czerwonym wykończeniem, a także specjalny wzór dywaników. W bezpretensjonalnych wzorach Tattoo dominują jakby metalowe kwiaty. Ich rysunek tworzą ostre, nerwowo stawiane kreski.
W wystroju wnętrza Porcelaine, ozdobne elementy deski rozdzielczej i konsoli centralnej pokryte są białym, matowym lakierem. Kolorystyka Aïkinite łączy barwę Aïkinite na desce rozdzielczej z błyszczącą czernią konsoli centralnej. Natomiast Porcelaine Aïkinite zestawia biały mat deski rozdzielczej z barwą złocistej miedzi Aïkinite na konsoli centralnej.
Ponadto 108 proponuje wybór pięciu tapicerek.
Łączność z telefonem czy tabletem
Nowa era technologii oferuje duży ekran dotykowy usytuowany centralnie na desce rozdzielczej. Dostępny w opcji w wersji Active i w standardzie w wersji Allure, ekran o przekątnej 7” tworzy nowy rodzaj relacji między samochodem a kierowcą. Pełni rolę interfejsu radia, komputera pokładowego oraz umożliwia regulację parametrów samochodu.
Smartfon to urządzenie o zdecydowanie osobistym charakterze – teraz można z niego korzystać również w samochodzie. Użytkownik może go podłączyć na dwa sposoby: przez Bluetooth, aby korzystać z telefonu i słuchać muzyki lub poprzez Mirror Screen, który pozwala na korzystanie z aplikacji dostosowanych do użycia w samochodzie. Funkcję Mirror Screen obsługuje się dzięki technologii MirrorLink w przypadku telefonów z systemem Androïd, RIM i Windows, poprzez AppInCar w telefonach z systemem iOs.
Dzięki Mirror Screen ekran dotykowy Peugeot 108 staje się odbiciem kompatybilnego telefonu połączonego z systemem. Kierowca obsługuje swój smartfon za pomocą ekranu dotykowego samochodu. Zależnie od modelu telefonu, aplikacje mogą być również sterowane głosem dzięki systemowi rozpoznawania mowy.
Wygodny
Posiadające kompaktowe wymiary auto (długość 3,47 m, szerokość 1,62 m) posiada promień skrętu wynoszący tylko 4,80 m. Karta bezkluczykowego dostępu (ADML) pozwala na otwarcie zamków drzwi, odblokowanie i uchylenie tylnej klapy po jednym wciśnięciu przycisku. Przy otwarciu tylnej klapy, tylna półka składa się automatycznie na tylnej szybie. Bagażnik ma pojemność 196 litrów z zestawem naprawczym do opon, 180 litrów z kołem zapasowym. Niski próg usytuowany na wysokości 77 cm, a także 1 m szerokości między nadkolami ułatwiają załadunek bagaży. Objętość bagażnika można zwiększyć do 750 litrów po złożeniu oparć tylnej ławki, dzielonych w proporcji 50/50 W tym celu wystarczy pociągnąć dwa uchwyty dostępne z zewnątrz. W kabinie użytkownicy mają do dyspozycji liczne schowki i kieszenie. Zamykany schowek w desce rozdzielczej może pomieścić 1-litrową butelkę, a kieszenie w drzwiach butelkę o pojemności 50 cl.
Regulacja wysokości kierownicy i fotela pozwala na szybkie ustawienie wygodnej pozycji. Wygodą jest karta ADML, system automatycznego włączania świateł, kamera cofania. Standardowe wyposażenie obejmuje sześć poduszek powietrznych i mocowanie IsoFix.
Silniki
Oferta silników składa się z czterech 3-cylindrowych jednostek napędowych:
– 1.0 e-VTi 68 z manualną skrzynią biegów o 5 przełożeniach, 88g CO2,/km;
– 1.0 VTi 68 z manualną skrzynią biegów o 5 przełożeniach, 95g CO2,/km;
– 1.0 VTi 68 ETG5, 97g CO2,/km;
– nowy silnik PureTech 1.2 VTi 82 z manualną skrzynią biegów o 5 przełożeniach, 99g CO2,/km.
Korzystając z niewielkiej masy samochodu (840 kg w najlżejszej wersji), silniki te zapewniają wysoki komfort jazdy, a jednocześnie dobre właściwości jezdne. W układzie jezdnym zastosowano przednie zawieszenie typu pseudo McPherson oraz tylną belkę odkształcalną wykonaną z profilowanej rury.
Zachowanie na drodze
Rozstaw kół wynosi 1425 mm z przodu i 1420 mm z tyłu. W ofercie znajdują się dwa rozmiary opon 165/65 R14 lub 165/60 R15, o bardzo niskim oporze toczenia. Ciśnienie w ogumieniu jest stale kontrolowane dzięki systemowi. Układ hamulcowy jest seryjnie wyposażony w ABS, elektroniczny rozdzielacz siły hamowania, system wspomagania nagłego hamowania, odłączany system ESP. Samochód posiada z przodu wentylowane hamulce tarczowe o średnicy 247 mm, a z tyłu – hamulce bębnowe o średnicy 200 mm.
Wszystkie silniki wyposażone są w układ wspomagania ruszania na wzniesieniu.