Podczas 18. edycji Nagród „Silnika Roku”, która miała miejsce w Stuttgarcie międzynarodowe jury złożone z dziennikarzy przyznało – o czym już informowaliśmy – nagrody Silnika Roku.
W kategorii 1-1,4 litra pojemności, tytuł przypadł trzycylindrowemu turbodoładowanemu silnikowi benzynowemu PureTech 1,2 l, opracowanemu przez Grupę PSA. Zwycięstwo odniósł także motor Audi – 2.5 TFSI w kategorii „od 2.0 do 2.5 litra”.
Zobacz także:
FORD: MOTOR 1,0 LITRA ECOBOOST SILNIKIEM ROKU
Przyznanie tej nagrody już drugi rok z rzędu dla PSA jest wyrazem uznania branży motoryzacyjnej dla tej jednostki 1.2, produkowanej w zakładach Française de Mécanique we francuskim Douvrin. W związku z popularnością gamy trzycylindrowych silników benzynowych Grupa podjęła decyzję o zwiększeniu mocy produkcyjnych w tym zakresie. Od momentu rozpoczęcia produkcji w 2014 r. z linii produkcyjnej zeszło ponad 370 tys. sztuk silników turbodoładowanych PureTech.
Dodatkowo zostanie uruchomiona produkcja w zakładach Trémery we wschodniej Francji. Do roku 2018 łączna produkcja turbodoładowanych silników benzynowych wzrośnie do 670 tys. sztuk rocznie.
Trzycylindrowy turbodoładowany silnik benzynowy PureTech został opracowany przy wykorzystaniu aż 120 patentów. Nagrodzony motor ma na swoim koncie dwa rekordy pod względem niskiego zużycia paliwa. Pierwszy z nich został pobity w Europie w 2014 r. w samochodzie z manualną skrzynią biegów. Drugi został osiągnięty w tym roku w Chinach, gdzie pojazd z automatyczną skrzynią biegów przejechał na jednym baku 1878 kilometrów osiągając rekordowo niskie zużycie 2,93 l/100 km.
PureTech oferuje jeden z najwyższych momentów obrotowych przy niskiej prędkości obrotowej, tj. 230 Nm. Jednostki pojemności 1.2 l i mocy 110 KM oraz 130 KM montowane są w samochodach z segmentu B i C. Na rynek weszły w modelach Citroën C4 Picasso i Peugeot 308. Obecnie montowane są w ponad 60 różnych modelach na całym świecie, w tym w najnowszej wersji Peugeot 3008, którego międzynarodowa premiera odbyła się 23 maja 2016 r.
– Zdobycie tej nagrody po raz drugi z rzędu świadczy o uznaniu dla naszych umiejętności technologicznych oraz pracy nad optymalizacją silników i minimalizacją ich negatywnego wpływu na środowisko bez rezygnacji z wysokich osiągów – powiedział Christian Chapelle, kierujący Dyrekcją odpowiedzialną za konstrukcję układów napędowych i podwozia w Grupie PSA.
AUDI JUŻ PO RAZ SIÓDMY
Produkowany przez Audi silnik 2.5 TFSI, otrzymał nagrodę „International Engine of the Year”. Wyróżnienie, po raz siódmy z rzędu trafia do Ingolstadt.
– Produkcja silników pięciocylindrowych ma w naszym koncernie długą tradycję. Mimo to, ciągle udoskonalamy tę jednostkę. 2.5 TFSI montowany w Audi RS Q3 performance charakteryzuje się olbrzymią siłą ciągu, swobodą pracy na wysokich obrotach i niepowtarzalnym brzmieniem. Muszę też nadmienić, że w nowym Audi TT RS zastosujemy zupełnie nowy pięciocylindrowy silnik z aluminium. To mocny krok czterech pierścieni w przyszłość – mówi Stefan Knirsch, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego.
Jurorzy głosujący na silnik Audi są zgodni w swym werdykcie: „Mało jest silników o mocnym charakterze, ale ta pięciocylindrowa jednostka budzi wspomnienia unikalnego brzmienia motorów samochodów rajdowych grupy B z lat osiemdziesiątych XX w. 2.5 TFSI urzeka nie tylko swoimi doskonałymi osiągami, ale również świetną rozpoznawalnością. W ten sposób Audi przywraca marzenia z lat osiemdziesiątych.”
Oprócz Audi RS Q3 performance, jednostka 2.5 TFSI jest też sercem RS Q3 i RS 3 Sportback. Na potrzeby nowego modelu RS performance, marka zwiększyła moc o 20 kW (27 KM) i moment obrotowy z 450 do 465 Nm. Dzięki temu kompaktowy SUV od 0 do 100 km/h przyspiesza w 4,4 sekundy, a jego prędkość maksymalna to 270 km/h.
Nagroda „International Engine of the Year” jest przyznawana co roku, od 1999.