Stworzenie pojazdu, który byłby atrakcyjny dla szerokiej rzeszy klientów o różnych oczekiwaniach wymaga dziś czegoś więcej niż jedynie odświeżenia koncepcji. Z tego powodu projekt „A9” od samego początku zakładał najbardziej gruntowne zrewidowanie oczekiwań dotyczących produkowanych pojazdów, na jakie kiedykolwiek zdecydowała się marka Peugeot. W ten sposób powstał samochód, który symbolizuje początek nowej generacji.
Od samego początku prac nad projektem „A9” (fabryczne oznaczenie modelu 208) wszelkie aspekty konstrukcyjne opracowywane były na bazie płyty podłogowej nr 1 stworzonej przez Grupę PSA. Zredukowany przedni zwis (-6 cm w porównaniu z modelem 207) oraz krótszy tylny zwis (-1 cm), w połączeniu z obniżoną wagą pojazdu, pozwalają uzyskać lepsze proporcje nadwozia i mają bezpośredni wpływ na lepszą zwrotność i praktyczność w codziennej eksploatacji (parkowanie, manewrowanie itp.).
W celu maksymalnej redukcji wagi pojazdu inżynierowie rozpoczęli prawdziwe „polowanie na zbędne kilogramy”, którego celem było stworzenie swoistego „zestawu najlepszych cech”, promującego niskie zużycie paliwa, wysoki poziom bezpieczeństwa biernego oraz dynamiczne osiągi. Podczas opracowywania poszczególnych elementów konstrukcji wszyscy członkowie zespołu pracującego nad modelem 208 mieli na względzie powyższe aspekty, a także przykładali dużą wagę do innych kluczowych podzespołów: aluminiowej przedniej belki pochłaniającej energię zderzenia, rozmiarów przedniej ramy pomocniczej, laserowych spawów dachu, zastosowania na szeroką skalę paneli ze stali o bardzo wysokiej i ultra-wysokiej wytrzymałości na rozciąganie, wygłuszenia komory silnika itp.
W związku z tym Peugeot 208 waży o 110 kilogramów mniej, niż model 207 z tym samym silnikiem 1,4 l HDi i nawet do 173 kilogramów mniej, niż poprzednik z podstawową jednostką benzynową. Całkowita masa Peugeot 208 w bazowej wersji rozpoczyna się więc już od 975 kilogramów!
Zobacz także:
PEUGEOT: RE-GENERACJA – MODEL 208 JUŻ W 2012 ROKU
PEUGEOT: LIMITOWANY MODEL 208 ICE VELVET
NADWOZIE
Taki sam rozstaw osi, jak w modelu 207, zastosowanie bardziej kompaktowych oparć przednich foteli oraz ogólna optymalizacja projektu wnętrza przyczyniły się do uzyskania dużo większej przestrzeni dla pasażerów siedzących z tyłu (5 centymetrów przestrzeni na kolana więcej w porównaniu z modelem 207, który i tak jest przestronnym samochodem). Również bagażnik 208 jest większy – jego pojemność wynosi 311 litrów do tylnej półki (285 dm3 według standardu VDA) i nawet 1152 litry (1076 dm3 według standardu VDA) po złożeniu tylnych siedzeń, które jest łatwe, jak nigdy dotąd – odbywa się dosłownie poprzez jeden prosty ruch.
Wymiary Peugeot 208, a w szczególności jego szerokość (-2 cm w stosunku do modelu 207) oraz wysokość (-1 cm), precyzyjnie wyprofilowane powierzchnie oraz szczególna uwaga poświęcona poszczególnym częściom nadwozia (osłony podwozia, spojler w niektórych wersjach itp.) umożliwiły uzyskanie optymalnej wydajności aerodynamicznej. Najlepsze pod tym względem wersje uzyskują więc współczynnik oporu SCx wynoszący jedynie 0,61 (Cx – 0,29), będący jedną z najlepszych wartości w segmencie, co przekłada się z kolei na niskie zużycie paliwa i niską emisję CO2.
Oryginalny przedni pas
Charakterystyczny przedni pas samochodu tworzy zupełnie nowe, charyzmatyczne oblicze marki. Jego stylistyka, ostra a zarazem dynamiczna niczym kot, jest nowoczesna i wyrafinowana. Diody LED (w zależności od wersji) i świetlne obrysy podkreślają kształt reflektorów zarówno w dzień, jak i po zmroku. W podobny sposób wykończono obwódki świateł przeciwmgielnych.
Osłona chłodnicy z chromowaną obwódką i wyraźnie wydzielonymi sekcjami została zaprojektowana w taki sposób, że sprawia wrażenie oderwanej od nadwozia i unoszącej się w powietrzu. Nowoczesność konstrukcji podkreślają, w zależności od wersji, „technologiczna” siateczka lub chromowane poprzeczki umieszczone wewnątrz osłony. Jej oryginalny projekt uwypukla także dużą wydajność ekologiczną konstrukcji. Zoptymalizowany kształt wlotu powietrza sugeruje z kolei optymalną wydajność paliwową.
Podsumowując, stylistyka przedniej części nadwozia jest nowoczesna, silna i dynamiczna, a jednocześnie delikatna i wyrafinowana.
Spójny design
Nadwozie nowego 208 sprawia wrażenie wyrzeźbionego przez wiatr. Linia biegnąca od wygrawerowanego logo Peugeot w górnej części osłony chłodnicy tworzy swoisty „kręgosłup”, który przechodzi przez maskę silnika, wgryza się w górne obramowanie przedniej szyby, pozostawia po sobie ślad w centralnej części dachu i opada ku tyłowi, aż po linię pokrywy bagażnika. Tylne lampy w kształcie bumerangów, będące prawdziwym dziełem sztuki technologicznej, kryją trzy typowe dla Peugeot „pazury” świetlne, sprawiając wrażenie zespolonych z nadwoziem.
Dwie różne wersje nadwozia
Muskularnie wyprofilowany bok nadwozia wygląda całkowicie inaczej w wersji 3- i 5-drzwiowej. Drzwi modelu 5-drzwiowego wydają się być połączone przetłoczeniem biegnącym od tylnych lamp w kierunku przedniej części nadwozia. W najwyższych wersjach wyposażenia boczne szyby są w całości otoczone chromowaną obwódką, czyli elementem, który nigdy wcześniej nie był stosowany w samochodach tego segmentu. Profil wersji 3-drzwiowej jest jeszcze bardziej wyrzeźbiony.
Jego bardzo wyraziste przetłoczenia przywodzą na myśl koncepcyjny model SR1, który został zaprezentowany w styczniu 2010 roku, a powstawał równocześnie z modelem 208. Kolejny detal stylistyczny – tylny panel nadwozia – przypomina kształtem analogiczny element zastosowany w kultowym modelu Peugeot 205.
WNĘTRZE
W samochodzie typu hatchback tablica przyrządów z założenia umieszczona jest za kierownicą, tak, że wskazania odczytuje się patrząc wewnątrz jej koła. Tak było zawsze, a historia pojazdów silnikowych, rozwój technologiczny i nawyki kierowców utwierdzają w przekonaniu o słuszności tego rozwiązania.
Pewnego dnia w głowach projektantów Peugeot zrodził się jednak nowy pomysł… A gdyby tak zredukować średnicę koła kierownicy, aby ułatwić wykonywanie manewrów i spotęgować doznania z jazdy? I dodatkowo przenieść tablicę przyrządów wyżej, aby ułatwić odczytywanie wskazań i podnieść komfort oraz bezpieczeństwo jazdy dbając o to, by kierowca nie musiał odrywać wzroku od drogi?
Zdecydowano się więc na radykalne rozwiązania: Peugeot 208 oferuje przemyślaną na nowo ergonomię miejsca kierowcy. Efektem jest zapewnienie łatwego prowadzenia, dużej zwrotności i precyzji.
Osoby, które testowały samochód w różnych sytuacjach, potwierdziły łatwe manewrowanie nim podczas codziennej eksploatacji. Niektórzy kierowcy dostrzegli także sportowe cechy konstrukcji, doceniając dobrze dobraną pozycję kierowcy oraz łatwość i precyzję sterowania.
Ekran dotykowy: intuicyjna łączność
Bazując na nowej koncepcji wskaźników i przełączników, Peugeot zaoferuje większości nabywcom modelu 208 (poczynając od drugiego poziomu wyposażenia, czyli w około 80 proc. wszystkich wersji w gamie) duży, 7-calowy kolorowy ekran dotykowy o rozdzielczości 800×480, z intuicyjnym systemem sterowania.
System umożliwia łatwy dostęp do różnych funkcji: radia, zestawu głośnomówiącego Bluetooth, odtwarzacza plików muzycznych podłączonego do złącza USB lub poprzez strumieniowe przesyłanie danych audio.
Ekran zaprojektowano w taki sposób, aby sprawiał wrażenie częściowo unoszącego się w powietrzu. Celem projektantów było zwrócenie na ten element szczególnej uwagi. Aby jednak ekran nie odciągał zbytnio kierowcy od prowadzenia samochodu, znajduje się on w zasięgu ręki oraz w polu widzenia. Dzięki temu zapewnia maksymalne bezpieczeństwo oraz komfort użytkowania, nie zakłócając przy tym harmonii deski rozdzielczej.
Interfejs ekranu dotykowego został fabrycznie przystosowany do współpracy z opcjonalnym systemem nawigacji satelitarnej z mapą Europy. Nawigacja oferowana jest w cenie poniżej 500 euro, co jest bardzo konkurencyjną ofertą w zakresie pokładowych systemów GPS.
Deska rozdzielacza
Dzięki możliwości zaprojektowania od nowa wskaźników i przełączników, styliści mieli naprawdę duże pole do popisu. Design deski rozdzielczej łączy w sobie stylowe i płynne linie. Dbałość o wysoką jakość widać w każdym elemencie konstrukcji wnętrza 208. Szczególną uwagę poświęcono najdrobniejszym detalom, takim jak dyszy nawiewu na krańcach deski rozdzielczej w kształcie kocich oczu czy licznych elementach nawiązujących do niektórych sekcji stylistycznych nadwozia (osłony chłodnicy, dachu, pokrywy bagażnika…). Wszystko zostało dokładnie przemyślane, od kształtu wykończenia drzwi po drążek skrzyni biegów.
Nowoczesny design został również osiągnięty dzięki niewielkiej liczbie przełączników i pokręteł. Uproszczenie kokpitu udało się osiągnąć dzięki przeniesieniu wszystkich przełączników systemu audio na ekran dotykowy, co z kolei ułatwia komunikację człowiek-maszyna.
Dbałość o detale
Dzięki połączeniu analogowych zegarów, które symbolizują precyzyjną pracę mechanizmów, oraz cyfrowego prędkościomierza udało się osiągnąć prosty, czytelny i bardzo nowoczesny efekt. Zastosowanie jasnego podświetlenia zapewniło z kolei czytelność całego zestawu i dodało mu elegancji.
Styliści Peugeot dużo uwagi poświęcili również oświetleniu wnętrza kabiny. Wybór padł na białe światło – dominujące na wyświetlaczach – oraz diodowe (LED), które daje niebieską poświatę o różnych odcieniach, podkreślającą panoramiczne okno dachowe.
Wybór poszczególnych elementów dekoracyjnych zależny jest od stylu wnętrza oraz poziomu wyposażenia. Przedni panel polakierowany na czarno, dekoracje w różnych odcieniach od niebieskiego do czarnego czy chromowane uchwyty drzwi… pełna gama wykończeń daje duże możliwości personalizacji w nowoczesnym i wyrafinowanym stylu.
Funkcjonalność
Poza estetyką, kluczowe znaczenie dla stylistów marki odegrała także funkcjonalność wnętrza. W tym duchu zaprojektowano liczne schowki, jak na przykład ten umieszczony przed dźwignią zmiany biegów, w którym bez kłopotu zmieszczą się puszki z napojami czy smartfon. Warto również wspomnieć o pojemnych kieszeniach w drzwiach.
Zadbano również o komfort akustyczny w kabinie samochodu. Doskonałe wyciszenie i izolację od wibracji osiągnięto dzięki rozwiązaniom wzorowanym na tych zastosowanych we flagowym modelu 508. Dzięki lepszemu wyciszeniu jednostek napędowych i stłumieniu ich drgań poziom hałasu jest znacznie niższy niż w modelu 207. Wymiernym efektem jest także redukcja masy całkowitej samochodu.
SILNIKI
Niska waga, doskonała aerodynamika, opony o bardzo niskich i ultraniskich oporach toczenia oraz oczywiście „know how” i technologiczne innowacje Grupy w zakresie produkcji silników to czynniki, które pozwalają modelowi 208 osiągnąć wyższy poziom wydajności ekologicznej. Zaawansowane technologie zastosowane w silnikach wysokoprężnych HDi FAP oraz benzynowych VTi i THP, uzupełnione nowatorskimi rozwiązaniami wprowadzonymi w 3-cylindrowych jednostkach benzynowych nowej generacji, przyczyniają się do redukcji średniej emisji CO2 o 34 g/km w całej gamie 208 w porównaniu do gamy jednostek napędowych dostępnych pod maską modelu 207 w momencie jego debiutu oraz do redukcji o 46 g/km w porównaniu do bazowego silnika benzynowego.
Silniki Diesla oferowane w modelu 208:
– 1,4 l HDi FAP 50 kW (68 KM), 160 Nm, 5-biegowa przekładnia manualna; CO2: 98 g/km;
– 1,4 l e-HDi FAP 50 kW (68 KM),160 Nm, sterowana elektronicznie 5-biegowa przekładnia manualna, system Stop&Start; CO2: 87 g/km;
– 1,6 l e-HDi FAP 68 kW (92 KM), 230 Nm, 5-biegowa przekładnia manualna, system Stop&Start; CO2: 98 g/km;
– 1,6 l e-HDi FAP 68 kW (92 KM), 230 Nm, sterowana elektronicznie 6-biegowa przekładnia manualna, system Stop&Start; CO2: 98 g/km (1);
– 1,6 l e-HDi FAP 84 kW (115 KM), 270/285 (2) Nm, 6-biegowa przekładnia manualna, system Stop&Start; CO2: 99 g/km.
Silniki benzynowe oferowane w modelu 208:
– 1,0 l VTi 50 kW (68 KM); 95 Nm, 5-biegowa przekładnia manualna; CO2: 99 g/km (1);
– 1,2 l VTi 60 kW (82 KM); 118 Nm, 5-biegowa przekładnia manualna; CO2: 104 g/km (1);
– 1,4 l VTi 70 kW (95 KM); 136 Nm, 5-biegowa przekładnia manualna; CO2: 129 g/km (3);
– 1,6 l VTi 88 kW (120 KM); 160 Nm, 5-biegowa przekładnia manualna; CO2: 134 g/km;
– 1,6 l THP 115 kW (156 KM), 240/260 (2) Nm, 6-biegowa przekładnia manualna; CO2: 135 g/km
Technologia e-HDi, po debiucie w modelu 508 oraz nowym 308 w 2011 roku, będzie stosowana w czterech z pięciu silników wysokoprężnych oferowanych w nowym Peugeot 208. Dynamiczne, wydajne i ciche jednostki z systemem Stop&Start łączą zredukowane zużycie paliwa i niższy poziom emisji CO2 (do -15 proc. w mieście) z najwyższą kulturą pracy. Wyłączanie silnika na postoju oraz jego ponowne włączanie przed ruszeniem odbywa się niezwykle szybko, a także bez hałasu i wibracji. Dzięki nowemu 208, ta uznana technologia trafi więc do szerokiej rzeszy klientów, promując wydajność paliwową i przyjemność z jazdy.
Nowa generacja trzycylindrowych silników, będąca kolejnym stadium rozwoju strategii downsizingu jednostek napędowych Grupy, pozwala osiągnąć niespotykaną wcześniej wydajność w kwestii zużycia paliwa i emisji CO2, oferując jednocześnie dobre osiągi już w podstawowych wersjach 208.
Zaprojektowane przez Grupę PSA Peugeot Citroën i produkowane w zakładach Trémery we Francji, benzynowe silniki 1,0 l i 1 2 l VTi pozwolą nowemu 208 na osiągnięcie emisji dwutlenku węgla na poziomie odpowiednio 99 i 104 g/km. Nowa rodzina wolnossących jednostek z wtryskiem pośrednim oferować będzie moc odpowiednio 50 i 60 kW (68 i 82 KM) przy 6000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 95 i 118 Nm przy 3000 i 2750 obr./min.
Nowe silniki zostały zaprojektowane tak, aby zachować niską wagę oraz kompaktowe rozmiary, w czym pomagają nie tylko aluminiowy blok cylindrów i aluminiowa głowica cylindrów, ale także kolektor wydechowy zintegrowany z głowicą silnika… W jednostkach tych zastosowano również inne zaawansowane technologie, takie jak układ zmiennych faz rozrządu VVT dla wałków sterujących zaworami dolotowymi i wydechowymi czy pompę olejową o zmiennym wydatku.
Nowa era eko-designu
Eko-design to kolejny obszar, w którym model 208 dąży do przejęcia pozycji lidera. 25 procent (7 proc. w modelu 207) masy wszystkich polimerów użytych do konstrukcji samochodu, czyli w sumie aż 170 kilogramów, z wyłączeniem gumy, stanowią „zielone materiały”, dzięki czemu Peugeot 208 wkracza w nową erę eko-designu. Po raz pierwszy na świecie tylny zderzak, rama chłodnicy i wentylator wykonane zostały z użyciem tylko i wyłącznie „zielonych materiałów”.
Sam tylko zderzak produkowany w ten sposób pozwoli zaoszczędzić aż 1600 ton paliwa rocznie.
Z „zielonych materiałów” wykonano także wnęki nadkoli, tylny zderzak, materiały wygłuszające, matę bagażnika, kierownicę, siedzenia, pokrywę silnika, filtr powietrza i wiele innych elementów.
Dokładna analiza każdego aspektu konstrukcji modelu 208 pozwoliła opracować wersję o bardzo niskim zużyciu paliwa oraz doskonałej wydajności aerodynamicznej (współczynnik Cx 0,29). Udało się to osiągnąć dzięki optymalizacji przepływu powietrza wokół osłony chłodnicy i tylnego spojlera, a także dzięki zastosowaniu kołpaków kół o niskich oporach powietrza, opon o ultraniskich oporach toczenia oraz deflektora i dzięki połączeniu całości z silnikiem 1,4 l e-HDi FAP 50 kW (68 KM) z 5-biegową przekładnią sterowaną elektronicznie. Wyniki są imponujące: średnie zużycie paliwa jedynie 3,4 l/100 km oraz emisja CO2 na poziomie 87 g/km!
Wyjątkowość tej wersji została dodatkowo podkreślona poprzez specyficzne elementy stylistyki nadwozia: obwiedzioną chromem osłonę chłodnicy wykończoną satynowym lakierem Manhattan, tylny spojler wykończony czarnym, błyszczącym lakierem czy dwukolorowe kołpaki kół.
WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE
Świetne właściwości jezdne Peugeot 208 to zasługa zastosowania kolumn pseudo-McPherson w przednim zawieszeniu, odkształcalnej belki poprzecznej w tylnym zawieszeniu, dopracowanego układu sprężyna –
amortyzator oraz specjalnego zestrojenia całego układu, popartego doświadczeniem marki w tym zakresie. Nie bez znaczenia na dynamikę oraz komfort jazdy ma również niska masa pojazdu.
Konfiguracja zawieszenia jest przy tym idealnie dostosowana do dynamicznych osiągów poszczególnych jednostek napędowych, tworząc zróżnicowaną ofertę spełniającą oczekiwania szerokiego spektrum klientów.
W najmocniejszej wersji 208, 1,6 l THP z silnikiem o mocy 115 kW (156 KM), dostępnej na rynku począwszy od lata 2012 roku, przednie zawieszenie zostało wzmocnione, aby osiągnąć większą sztywność i jeszcze bardziej precyzyjne prowadzenie.
Wydajność układu hamulcowego idzie w parze z osiągami silników. Model 208 został wyposażony w przednie tarcze hamulcowe oferowane w dwóch rozmiarach: 266 x 22 mm dla większości wersji silnikowych oraz 302 x 26 mm dla 1,6 l THP 115 kW (156 KM). Z tyłu znajdują się tarcze w rozmiarze 249 x 9 mm lub 8-calowe bębny dla wersji z silnikami 3-cylindrowymi oraz dla 1,4 l HDi FAP i 1,4 l e-HDi FAP.
Kolejnym elementem wyróżniającym Peugeot 208 jest zastosowanie w wyposażeniu standardowym we wszystkich wersjach oferowanych w Europie układu ESP nowej generacji, który obejmuje systemy ASR (kontrolę trakcji), CDS (kontrolę stabilności), AFU (wspomaganie nagłego hamowania) oraz REF (elektroniczny rozdział siły hamowania). Układ ESP może zostać wyłączony przez kierowcę jedynie w najmocniejszej wersji 1,6 l THP 115 kW (156 KM).
Nie bez znaczenia jest również elektryczne wspomaganie układu kierowniczego. Nowy, „bezszczotkowy” system został opracowany z uwzględnieniem rozkładu masy w pojeździe. Podobnie jak w 207, układ kierowniczy spełnia podstawowe założenia wynikające z doświadczenia marki: jest precyzyjny i bezpośredni, a przy yym pracuje niezwykle lekko podczas jazdy z niską prędkością.
WYPOSAŻENIE
Pod koniec 2012 roku Peugeot 208 otrzyma dodatkowy element wyposażenia, który również ułatwi codzienną eksploatację pojazdu w mieście: asystenta parkowania. W momencie zidentyfikowania odpowiedniego miejsca do zaparkowania równoległego, system przejmuje całkowitą kontrolę nad ruchami koła kierownicy, wprowadzając samochód na wybrane miejsce. Kierowca musi jedynie obsługiwać pedał przyspieszenia i hamulec.
W zależności od wersji, model 208 może także zostać wyposażony w statyczne oświetlenie kierunkowe, które poprawia widoczność na boki przy niskich prędkościach (poniżej 40 km/h) w warunkach miejskich, na skrzyżowaniach, podczas parkowania czy na krętych drogach. Oświetlenie kierunkowe wykorzystuje lampy przeciwmgielne, z których każda doświetla wybraną część drogi w zakręcie po przekręceniu koła kierownicy w odpowiednim kierunku oraz włączeniu kierunkowskazu.
BEZPIECZEŃSTWO
Dzięki właściwościom jezdnym, unikatowemu wyposażeniu (m.in. desce rozdzielczej typu „head-up”, ESP czy tempomatowi / ogranicznikowi prędkości), Peugeot 208 odznacza się wysokim poziomem bezpieczeństwa czynnego.
Samochód został zaprojektowany w taki sposób, aby zagwarantować wyższy poziom bezpieczeństwa biernego, niż model 207, a zarazem najwyższy w swoim segmencie:
– odkształcalna struktura zawiera specjalne, wydajne pochłaniacze energii na przedniej belce, co pozwoliło skrócić przedni zwis, redukując jednocześnie masę całego pojazdu;
– 2 czołowe poduszki powietrzne, 2 boczne poduszki powietrzne z przodu, 2 kurtyny powietrzne oraz 2 mocowania Isofix z 3-punktowymi miejscami kotwiczenia z tyłu;
– aktywny podnóżek, kolumna kierownicy łamana w razie wypadku, sworzeń blokujący, gwarantujący połączenie pomiędzy drzwiami i środkowym słupkiem – ograniczają konsekwencje zderzenia i pomagają chronić podróżujących.
Model 208 czerpie także z doświadczenia marki w zakresie bezpieczeństwa trzeciego stopnia oferując, w zależności od wersji, usługi Peugeot Connect SOS i Peugeot Connect Assistance bez dodatkowej opłaty i ograniczeń czasowych.
Usługa Peugeot Connect SOS, dostępna obecnie w 10 krajach europejskich w ponad 600 000 samochodach Peugeot, pozwala ustalić pozycję pojazdu i umożliwia wysłanie odpowiednich służb ratunkowych w razie wypadku. Od momentu debiutu w roku 2003 system ten zapewnił szybką interwencję ratunkową w blisko 4 800 awaryjnych sytuacji.
Zgodnie z ogólnoeuropejską strategią Peugeot 208 będzie oferowany w cenach niższych, niż jego poprzednik, model 207.
Ceny dla klientów w Polsce zostaną opublikowane pod koniec lutego. Dane techniczne wersji silnikowych zamieszczamy w galerii.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.