Audi TT offroad concept łączy sportowy charakter coupé ze stylem i właściwościami użytkowymi kompaktowego SUV-a. Ten czterodrzwiowy pojazd, który Audi prezentuje na salonie samochodowym Beijing International Automobile Exhibition, nadaje językowi stylistyki Audi TT całkowicie nowej siły wyrazu.
Jego napęd typu plug-in-hybrid z dwoma silnikami elektrycznymi, gwarantuje dynamiczne osiągi dzięki mocy systemowej 300 kW (408 KM), a na 100 km zużywa średnio tylko 1,9 l paliwa.
Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE
PEKIN 2014
Napęd plug-in-hybrid generuje moc systemową 300 kW (408 KM) i systemowy moment obrotowy 650 Nm. Pojazd od 0 do 100 km/h przyspiesza w 5,2 sekundy, a jego prędkość maksymalna, którą elektronicznie ograniczono, wynosi 250 km/h. Samochód zużywa średnio tylko 1,9 l paliwa na 100 km i emituje zaledwie 45 g CO2 na kilometr. Audi TT offroad concept może przejechać na napędzie elektrycznym ponad 50 km. Pokonuje zatem krótkie odcinki nie emitując w ogóle dwutlenku węgla. Łączny zasięg auta wynosi do 880 km.
Jako silnik spalinowy zastosowano tu jednostkę 2.0 TFSI, generującą moc 215 kW (292 KM) i moment obrotowy 380 Nm. Dwulitrowy, czterocylindrowy silnik z dużą turbosprężarką kryje w sobie spektakularne rozwiązania techniczne podnoszące jego efektywność. W zakresie obciążeń częściowych, dodatkowy wtrysk pośredni, uzupełniający bezpośredni wtrysk benzyny, obniża zużycie paliwa. Kolektor wylotowy zintegrowano z głowicą silnika, tak by stanowił bazę dla precyzyjnego zarządzania temperaturą.
Poprzecznie zamontowany silnik 2.0 TFSI, za pośrednictwem osobnego sprzęgła, łączy się z silnikiem elektrycznym, generującym moc do 40 kW i moment obrotowy 220 Nm. Niewielkiej grubości silnik elektryczny o kształcie dysku jest zintegrowany z dwusprzęgłową, sześciostopniową, automatyczną skrzynią biegów e-S tronic, która przekazuje moment obrotowy na koła przedniej osi. Niezależnie od tej jednostki, przy tylnej osi Audi TT offroad concept zamontowano drugi silnik elektryczny, wytwarzający moc maksymalną 85 kW i moment obrotowy 270 Nm.
Przed tylną osią zamontowano składający się z ośmiu modułów akumulator litowo-jonowy, chłodzony cieczą. Taka pozycja montażowa akumulatora zapewnia wyrównany rozkład ciężaru między przednią i tylną osią w stosunku 54 : 46 procent i pozwala nisko umieścić środek ciężkości pojazdu. Akumulator magazynuje do 12 kWh energii, co wystarcza na 50 km jazdy elektrycznej. Do ładowania stacjonarnego służy Audi-Wallbox. Dzięki niemu można podłączyć samochód do różnych źródeł energii i korzystać z prądu o różnym napięciu.
Koncepcyjny pojazd można również ładować za pomocą techniki Audi Wireless Charging, umożliwiającej indukcyjne ładowanie bezprzewodowe. Płyta z cewką i przetwornikiem prądu stałego umieszczana jest na miejscu parkingowym i podłączana do sieci elektrycznej. Gdy samochód najedzie na płytę, automatycznie rozpoczyna się proces ładowania. Po całkowitym naładowaniu akumulatora proces kończy się samoczynnie. Trwa mniej więcej tyle samo co ładowanie przewodowe. Wydolność ładowania wynosi ponad 90 procent. Warunki pogodowe takie jak deszcz, oblodzenie czy śnieg nie mają na nie wpływu.
Inteligentna koncepcja napędu plug-in-hybrid w nowym Audi TT w pełni ukazuje swe zalety podczas jazdy. System regulacji dynamiki jazdy Audi drive select można zaprogramować w trzech trybach. W trybie EV priorytet ma jazda na napędzie elektrycznym. Przednia jednostka napędowa nie jest wtedy aktywna, a silnik elektryczny umieszczony z tyłu, dzięki swemu ogromnemu momentowi obrotowemu, szybko rozpędza pojazd do prędkości wynoszącej maksymalnie nawet 130 km/h. W trybie Hybrid wszystkie trzy napędy współpracują ze sobą w zależności od bieżącej potrzeby. Przedni silnik elektryczny może wtedy funkcjonować jako generator. Napędzany jednostką spalinową, doładowuje akumulator i zwiększa dzięki temu zasięg jazdy elektrycznej.
W trybie Sport, do dyspozycji jest cała moc systemowa. Podczas dynamicznego przyspieszania (tzw. boosting), tylny silnik elektryczny ściśle współpracuje z motorem 2.0 TFSI. Podobnie dzieje się, gdy zarządzanie napędem hybrydowym decyduje, że należy włączyć napęd na cztery koła. W takich sytuacjach, na przykład na śliskiej czy grząskiej nawierzchni, Audi TT offroad concept zachowuje się jak model e-tron quattro.
Kiedy kierowca zdejmie stopę z pedału gazu, automatycznie załącza się bieg jałowy i samochód zaczyna „żeglować“. Przy niewielkiej prędkości i podczas hamowania rozpoczyna się rekuperacja. Za pomocą funkcji „Hold“ (Magazynowanie) i „Charge“ (Ładowanie), dostępnych w systemie MMI, kierowca może zależnie od potrzeb wpływać na stan naładowania akumulatora.
Podwozie
Swój charakter Audi TT offroad concept pokazuje zarówno podczas jazdy po różnych nawierzchniach dróg – po asfalcie, jak i w terenie. Dzięki dużemu prześwitowi, krótkim zwisom i elektrycznemu napędowi e-tron quattro, z dużą sprawnością porusza się w terenie. Opony mają rozmiar 255/40, a felgi średnicę 21 cali. Wiele elementów przedniego zawieszenia typu McPherson wykonano z aluminium. Czterowahaczowe zawieszenie osi tylnej pochłania siły wzdłużne i poprzeczne niezależnie od siebie. Progresywne wspomaganie układu kierowniczego zmienia swe przełożenie wraz z ruchem kierownicy, a system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select umożliwia kierowcy wybór różnych trybów pracy wielu podzespołów.
Systemy wsparcia kierowcy
Koncepcyjne Audi TT offroad concept posiada dwa systemy wsparcia kierowcy, które już wkrótce zostaną wprowadzone do produkcji seryjnej – asystenta skrzyżowań i informację online o sygnalizacji świetlnej. Asystent skrzyżowań ma wspierać kierowcę w unikaniu lub zmniejszaniu skutków kolizji bocznych u wylotów ulic i na skrzyżowaniach. Czujniki radarowe i szerokokątna kamera monitorują strefę bezpośrednio przed autem i po jego bokach.
Online’owa usługa informacji o sygnalizacji świetlnej może z pomocą sieci telefonii komórkowej skomunikować Audi TT offroad concept z centralnym komputerem zawiadującym miejską sygnalizacją świetlną. Na podstawie pozyskiwanych z komputera centralnego informacji, Audi virtual cockpit sugeruje kierowcy prędkość z jaką powinien jechać, by do następnego sygnalizatora dojechać na zielonym świetle. Podczas oczekiwania na zielone światło, Audi virtual cockpit wyświetla bieżący czas oczekiwania.
Nadwozie
PTT offroad concept powstało na bazie koncepcji wszechstronnej modułowej płyty podłogowej o budowie poprzecznej (MQB). Karoserię zbudowano wg. koncepcji ASF (Audi Space Frame). Crossover ma nisko położony środek ciężkości, co pozytywnie wpływa na jego sportowe właściwości. Wymiary przedstawiają się następująco: długość 4,39 m, szerokość 1,85 m i rozstaw osi 2,63 m. Podobne wymiary ma kompaktowy SUV – Audi Q3. TT jest jednak od Q3 o 8 cm niższe (ma 1,53 m wysokości). Karoseria polakierowana na kolor żółty Sonora sprawia wrażenie, jakby wymodelowano ją z jednej bryły, a gra klarownie zarysowanych linii z muskularnie napiętymi powierzchniami daje w efekcie stylistykę pełną emocji.
Z przodu nowego Audi dominują linie poziome. Szeroka osłona chłodnicy Singleframe jest plastycznie zintegrowana z całą karoserią. Wąskie pionowe pręty kratownicy tworzą strukturę typową dla modeli Audi e-tron. Duże wloty powietrza umieszczone pod reflektorami diodowymi Matrix LED mają wyraziste, ostre krawędzie, a w ich wnętrzu także znajdziemy pionowe pręty. Trzeci, wąski wlot powietrza tuż pod osłoną Singleframe łączy je w jedną całość. Wewnątrz środkowego wlotu powietrza zamontowano spojler zwiększający docisk na przednią oś i poszerzający optycznie przód Audi TT offroad concept.
Z boku pojazd jest on spokrewniony z Audi TT. Zwisy są krótkie, sportową linię nisko osadzonych okien wyciągnięto ku górze. Stosunek wysokości do całości karoserii wynosi 30 : 70, a ich forma jest typowa dla sportowego coupé. Kontur dachu wyraźnie opada ku tyłowi, a jego brzegi, na których delikatnie załamuje się światło, nadają optycznej lekkości mocnym, bardzo płasko osadzonym słupkom C. Wewnętrzne powierzchnie wnęk polakierowano na kontrastową szarość.
Z tyłu pojazdu atletycznie napięte powierzchnie ujęte są w poziome linie. W wyraźnie zarysowanym zderzaku znajdują się dwie okrągłe końcówki rur wydechowych. Łączy je poprzeczny, wąski spojler ozdobiony emblematem quattro, optycznie podkreślający szerokość auta.
Wnętrze
Wnętrze Audi TT offroad concept oferuje miejsce czterem osobom. Góra tablicy rozdzielczej ma formę skrzydła. Na nim umieszczono okrągłe nawiewy powietrza, przypominające silniki lotnicze. Pośrodku nawiewów zamontowano obsługę klimatyzacji. Cała smukła tablica koncentruje się na kierowcy. W konsoli środkowej i w drzwiach znajdziemy wiele szczegółów charakterystycznych dla rodziny Q.
Większość systemów samochodu obsługiwanych jest za pomocą wielofunkcyjnej kierownicy lub terminalu MMI umieszczonego na konsoli tunelu środkowego. Zastosowany virtual cockpit, jest nowoczesnym narzędziem zastępującym tradycyjne wskaźniki. Jego wyświetlacz TFT, o przekątnej 12,3 cala, daje doskonałą jakość grafiki 3D. Naciskając odpowiedni przycisk, kierowca może indywidualnie dopasować pojawiający się na nim obraz. W widoku klasycznym elementem dominującym jest miernik mocy napędu plug-in-hybrid i prędkościomierz. W trybie infotainment, na pierwszym planie ekranu jest mapa nawigacji lub informacja online o sygnalizacji świetlnej. Audi virtual cockpit wyświetla także szczegółowe informacje o ładowaniu.
Biegnąca od tablicy rozdzielczej aż do tyłu wnętrza konsola tunelu środkowego, ma kilka uchwytów na kubki i szereg schowków. System nawiewu ma jonizator powietrza. Obecnie prowadzone prace badawczo – rozwojowe zmierzają do tego, by w przyszłości filtry neutralizowały również alergeny. Kiedy jonizator jest włączony, we wnętrzu nawiewu zapala się dioda.
Na wyposażeniu koncepcyjnego TT offroad concept są trzy szybkie tablety Audi Smart Display. Stworzono je z myślą o użytkowaniu go w samochodzie, dlatego doskonale znoszą nawet ekstremalne temperatury. Siedzący z tyłu pasażerowie mogą umieścić Display w specjalnych uchwytach na oparciach przednich siedzeń. W zagłówku każdego pojedynczego siedzenia umieszczono dwa głośniki sprzętu nagłaśniającego Bang & Olufsen Advanced Sound System.
W bagażniku znajduje się zindywidualizowany schowek. Znajdziemy w nim zdalnie sterowany model (RC Car) w skali 1:8, z wiernie zachowanymi proporcjami. Obok umieszczono baterie i narzędzia. Oparcia pojedynczych siedzeń tylnych są elektrycznie składane. Po ich złożeniu uzyskamy prawie płaską powierzchnię bagażową.
Zgodnie ze sportowym charakterem koncepcyjnego samochodu, wnętrze wykonano z delikatnych materiałów w kombinacji jasnej i ciemnej szarości. Na kole kierownicy, u góry tablicy rozdzielczej i na brzegach obudowy drzwi położono granitowo szarą skórę Feinnappa. Podsufitkę, osłony słupków, obudowę drzwi i tunel środkowy obito dopasowaną do całości tkaniną Alcantara. Podłokietniki w drzwiach, konsola tunelu środkowego i siedzenia, ozdobione szwami w kształcie rombów, mają obicia w kolorze szarej skały z miękkiej, luksusowej skóry wytwarzanej przez włoską manufakturę Poltrona Frau.
Samochód na targach Beijing International Auto China 2014 budzi sensację…