Hyundai swój nowy model czyli i30 Fastback N odsłaniał powoli, udostępniając coraz to nowe informacje na temat auta. Pełne odsłonięcie nastąpiło podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego Mondial de l’Automobile w Paryżu.
To drugi – po i30 Hatchback N – na europejskim rynku samochód marki o wysokich osiągach i jedyne w swoim rodzaju pięciodrzwiowe hot- coupé segmentu C.
Zobacz także:
i30 Fastback N łączy elegancki styl modelu i30 Fastback ze sportowymi osiągami modeli z gamy N. Sprzedaż Hatchbacka N, który pojawił się w ubiegłym roku, przekroczyła oczekiwania: w pierwszej połowie 2018 roku w Europie sprzedano prawie 3 000 tych samochodów, a 100 egzemplarzy w wersji First Edition wyprzedano w Niemczech w zaledwie 48 godzin.
– i30 Fastback N to pierwsze pięciodrzwiowe hot- coupé w segmencie samochodów kompaktowych, gotowe do jazdy na torze wyścigowym. Drugi model N z naszej europejskiej gamy udowadnia, że jesteśmy w stanie wprowadzić na rynek produkty budzące emocje, których nikt po nas się nie spodziewał. Rozwój samochodów N korzysta z doświadczenia Hyundai Motorsport w WRC. „N” nawiązuje do Namyang – globalnego centrum badawczo-rozwojowego Hyundaia w Korei, w którym zrodziła się idea stworzenia submarki, a także Nürburgring, gdzie znajduje się europejskie centrum testowe marki Hyundai. Ścisła współpraca pomiędzy Namyang i Nürburgring dała początek modelom ze znakiem N, których celem jest zapewnienie kierowcy wyjątkowej satysfakcji z jazdy. Symbolizujące zakręty Nürburgringu logo „N” jest odzwierciedleniem najważniejszej cechy samochodów z tej gamy, które doskonale sprawdzają się podczas jazdy krętymi drogami – powiedział Andreas- Christoph Hofmann, Wiceprezes ds. Marketingu i Produktu Hyundai Motor Europe.
Nowy i30 Fastback N ma charakterystyczne wyposażenie, między innymi: przedni zderzak, znany z i30 Hatchback N, tylny spoiler z błyszczącym czarnym akcentem, tylny zderzak z trójkątną lampą przeciwmgielną oraz aluminiowe felgi i osłony progów ze znakiem N. Oprócz elementów cieszących oko, samochód został wyposażony w silnik przyspieszający bicie serca o mocy 250 KM w wersji standardowej lub 275 KM w opcjonalnym pakiecie Performance.
Na temat wyglądu nadwozia i wnętrza już pisaliśmy. Nowy i30 Fastback N będzie dostępny w różnych kolorach nadwozia: Shadow Grey, zastrzeżonym dla modelu i30 Fastback N, Polar White, Phantom Black, Engine Red, Performance Blue i Micron Grey.
Z szerokością 1 795 mm i długością 4 455 mm, nowe auto ma takie same wymiary, jak i30 Fastback. Jego wysokość to 1 417 mm (w wersji o mocy 250 KM) i 1 419 mm (w wersji o mocy 275 KM).
Wysokie osiągi
Konfiguracja parametrów i osiągów może być indywidualnie zmieniana przez kierowcę, zależnie od stylu jazdy. Modele zostały wyposażone w system N Grin Control. Za pośrednictwem dedykowanych przycisków w kierownicy, umożliwia on kierowcom wybór pośród pięciu różnych trybów jazdy: Eco, Normal, Sport, N i N Custom.
Model i30 Fastback N jest napędzany 2.0-litrowym turbodoładowanym silnikiem, oferującym dwa różne poziomy mocy – w połączeniu z napędem na przednie koła. Silnik 250 KM ma średnie zużycie paliwa: 7,7 l/100 km i średnia emisja CO2: 176 g/km, a ten o mocy 275 KM – 7,8 l/100 i 178 g/km. Oba warianty generują maksymalny moment obrotowy 353 Nm.
Pojazd posiada funkcję overboost. Umożliwia ona zwiększenie momentu obrotowego do 378 Nm. Pięciodrzwiowe hot- coupe przyspiesza do 100 km/h w 6,4 sek. w wersji standardowej i w 6,1 sek. z pakietem Performance. Prędkość maksymalna to 250 km/h. Płynną zmianę biegów zapewnia sześciobiegowa skrzynia manualna.
Pakiet Performance zawiera mechanizm różnicowy N Corner Carving – elektronicznie sterowany dyferencjał o ograniczonym poślizgu (Electronically Controlled Limited Slip Differential e-LSD) oraz system regulowanych klap układu wydechowego, Variable Exhaust Valve System. Model jest wyposażony w 19-calowe, wyczynowe opony Pirelli P-Zero. Standardowo są w nim zakładane 18-calowe opony Michelin.
Bezpośrednio nad przyciskiem N, po prawej stronie kierownicy, znajduje się przycisk Rev, odpowiedzialny za funkcję dopasowywania obrotów. Podczas redukcji biegów, zwiększa on prędkość obrotową silnika, dopasowując ją do prędkości skrzyni biegów. Dopasowanie obrotów to dla kierowcy zautomatyzowana wersja techniki prowadzenia piętą i palcami, czyli hamowania i redukcji biegów z międzygazem (tzw. heel and toe).
Elektronicznie sterowane zawieszenie (ECS) dodatkowo dostosowuje się do wymagań podczas pokonywania zakrętów, przyspieszania i hamowania. Cztery regulowane amortyzatory, sterowane za pomocą elektromagnetycznego zaworu, zamontowane przy niezależnie zawieszonych kołach, gwarantują precyzyjną i natychmiastową kontrolę siły tłumienia.
Model i30 Fastback N wyposażono w pływające zaciski hamulcowe, lakierowane w charakterystycznym czerwonym kolorze N. Kanały wentylacyjne, umieszczone za wlotami powietrza w zderzaku, tworzą powietrzną kurtynę, chłodząc hamulce.
Inteligentne funkcje łączności
W i30 Fastback N klienci mogą wybrać system audio Display z ośmiocalowym pojemnościowym ekranem dotykowym LCD ze zintegrowaną, dynamiczną kamerą cofania i łącznością Bluetooth lub systemem nawigacji z ośmiocalowym ekranem dotykowym. Fastback N oferuje również bezprzewodową, indukcyjną ładowarkę (standard Qi).
Auto wyposażono w systemy aktywnego bezpieczeństwa i wspomagania jazdy Hyundai SmartSense: system zapobiegania zderzeniu czołowemu Forward Collision- Avoidance Assist (w standardzie), funkcję monitorowania poziomu uwagi Driver Attention Warning (w standardzie), asystent utrzymania pasa ruchu Lane Keeping Assist (w standardzie), asystent świateł drogowych High Beam Assist (w standardzie) oraz ostrzeganie o ograniczeniach prędkości Intelligent Speed Limit Warning.
Dzięki wysokiemu udziałowi stali o podwyższonej wytrzymałości, nadwozie modelu i30 Fastback N uzyskało wysoką sztywność, jak również możliwość znacznej absorpcji energii zderzenia oraz ograniczenia deformacji, by chronić pasażerów w razie wypadku.
We wnętrzu pokazywanego na targach motoryzacyjnych Paris Motor Show pojazdu zainstalowano łącznie siedem poduszek bezpieczeństwa. Poza sześcioma standardowymi (dwie przednie i dwie boczne oraz dwie kurtyny bezpieczeństwa – od pierwszego do drugiego rzędu, chroniące zarówno kierowcę, jak i pasażerów), kolanowa poduszka bezpieczeństwa stanowi dodatkowe zabezpieczenie dla kierowcy w przypadku czołowego zderzenia.
DANE TECHNICZNE
* Silnik benzynowy THETA 2.0T-GDI (250 KM / 275 KM przy 6 000 obr./min.)
T- 16-zaworowy MLA, DOHC E-CVVT
– pojemność skokowa: 1 998 cm³
stopień sprężania: 9.5;
– maksymalny moment obrotowy: 353 Nm przy 1,450 ~ 4,000 obr./min. / 378 Nm z funkcją Overboost;
– prędkość maksymalna (km/h): 250;
– przyspieszenie 0-100 km/h (sek.): 6.4 / 6,1;
– średnie zużycie paliwa (l/100 km): 7.7 / 7,8.
* Koła i opony
– 7.5Jx18 AL: 225/40 R18;
– 8.0Jx19 AL: 235/35 R19.
* Wymiary (mm)
– długość: 4 455;
– szerokość: 1 795;
– wysokość: 1 417 / 1,419 (Pakiet Performance);
– rozstaw osi: 2 650;
– prześwit: 132.
8 Pojemności
– zbiornik paliwa (litry): 50;
– pojemność bagażnika (litry): 450 (436 z tylnym drążkiem rozporowym) – 1 351 (1 337 z tylnym drążkiem rozporowym).