Pokazywany podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego Mondial de l’Automobile w Paryżu nowy Mercedes- Benz Klasy B Sports Tourer trafi do sprzedaży 3 grudnia br.
Jego dostawy mają rozpocząć się w lutym 2019 r. Producent w przypadku nowego auta postawił nacisk na sportową stronę koncepcji.
Zobacz także:
Na tle poprzednika Sports Tourer wygląda dynamiczniej, zwinniej się prowadzi i zapewnia większy komfort. Jego wnętrze zapewnia poczucie przestrzeni, zwraca też uwagę wzornictwem tablicy rozdzielczej. Jednym z jej wyróżników jest korpus z „wycięciami” na miejsca kierowcy i pasażera. Intuicyjny interfejs użytkownika adaptacyjnego systemu multimedialnego MBUX wyróżnia się efektowną grafiką, sterowaniem głosowym reagującym na komendę „Hej, Mercedes”, standardowym ekranem dotykowymi funkcjami takimi jak rozszerzona rzeczywistość.
Najnowocześniejsze systemy wspomagające sprawiają, że pojazd łatwiej jest prowadzić. W nowej generacji modelu debiutuje ośmiostopniowa przekładnia dwusprzęgłowa.
Nadwozie
Długi rozstaw osi (2729 mm) z krótkimi nawisami, subtelnie opadająca linia dachu i większe obręcze o średnicy od 16 do 19 cali tworzą dynamiczny zarys nadwozia Sports Tourera. Sportową aparycję Klasy B podkreślają stosunkowo przysadzisty, progresywny przedni pas wraz z płynnym przejściem pokrywy silnika w słupek A oraz muskularne przetłoczenia po bokach.
To samo dotyczy smukłych przednich lamp, które nawet w bazowym wydaniu z reflektorami H7 i LED-owymi światłami do jazdy dziennej mają wysokiej jakości moduły. Szczególnie sportowy wygląd mają opcjonalne reflektory Multibeam LED z elektronicznie sterowaną diodową matrycą.
Z tyłu optyczną szerokość samochodu akcentują dwuczęściowe lampy, umieszczone w zderzaku światła odblaskowe i charakterystyczna czarna nakładka w kształcie dyfuzora, z chromowaną listwą, w dolnej części zderzaka. Duży spojler dachowy w połączeniu z lakierowanymi na czarno, wykończonymi na wysoki połysk spojlerami po bokach tylnej szyby poprawiają efektywność aerodynamiczną pojazdu, a przy okazji dodatkowo podkreślają jego dynamiczny design.
Współczynnik oporu powietrza Cd nowej Klasy B wynosi od 0,24.
Wnętrze
Kierowca siedzi o 90 mm wyżej niż w Klasie A. Wnętrze ma swój własny charakter: deska rozdzielcza tworzy jeden wspólny korpus z „wycięciami” na miejsca kierowcy i pasażera z przodu. Prowadzący ma przed sobą wolnostojący moduł wyświetlaczy, oferowany w trzech wersjach: z dwoma ekranami o przekątnej 7 cali, z jednym ekranem o przekątnej 7 cali i drugim 10,25 cala lub – w odmianie z panoramicznym kokpitem – z dwoma ekranami o przekątnej 10,25 cala. Na życzenie dostępny jest wyświetlacz przezierny (head- up).
W linii wyposażenia Style oprawa otworów wentylacyjnych zyskuje kolorową iluminację, nadającą wrażenie łuny świetlnej. Nastrojowe oświetlenie w 64 odcieniach oraz 10 „światów” kolorystycznych –pozwala nadawać kabinie indywidualny nastrój.
Fotele oferują bardziej płaską, a zatem wygodniejszą pozycję siedzącą oraz większy zakres regulacji – w tym większą maksymalną przestrzeń nad głową. Więcej miejsca jest także na szerokość – 1456 mm (+33 mm) na wysokości łokci z przodu.
Kinetyka fotela Energizing
Siedzenia z przodu są podgrzewane i wentylowane. Nowa kinetyka fotela Energizing zapewnia ulgę plecom kierowcy i pasażera – poprzez regularne dokonywanie drobnych korekt kąta nachylenia siedziska i oparcia wspomaga korzystne z ortopedycznego punktu widzenia zmiany pozycji siedzącej.
Zmiany w architekturze tunelu środkowego pozwalają na łatwiejsze zajmowanie środkowego miejsca z tyłu. Tylne oparcia są standardowo składane i dzielone w proporcji 40:20:40. Zależnie od wersji, od połowy 2019 r., kanapa zyska możliwość przesuwania (regulacji wzdłużnej) w zakresie 14 cm oraz bardziej pionowego ustawienia oparcia.
W rezultacie pojemność bagażnika będzie można zwiększyć z 455 do 705 l. Bagażnik jest bardziej użyteczny i ustawny. Po złożeniu tylnych oparć jego pojemność (liczona do dachu) wynosi do 1540 l. Co istotne, dzięki regulowanej podłodze powstaje wtedy płaska powierzchnia. Składane oparcie przedniego prawego fotela (opcja, spodziewana dostępność w połowie 2019 r.) pozwala na przewóz wyjątkowo długich przedmiotów.
Na życzenie dostępna jest tylna klapa Easy- Pack z możliwością wygodnego, automatycznego otwierania i zamykania przyciskiem, a nawet bezdotykowo, ruchem stopy pod zderzakiem – w połączeniu z opcjonalną funkcją Hands-Free Acces.
Nowe auto wyposażono w system multimedialny MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Lista nowych lub rozbudowanych usług Mercedes me connect dla MBUX obejmuje funkcje nawigacji bazującej na komunikacji Car-to-X wraz ze śledzeniem pojazdu, a także funkcję powiadamiania o uszkodzeniu albo odholowaniu zaparkowanego auta. Wygodny dostęp aplikacji Mercedes me zapewnia ikona na ekranie lub swobodnie konfigurowana lista w głównym menu.
Nowe usługi Mercedes me connect – On-Street Prediction, Real-Time Information oraz Off-Street Information – mogą oszczędzać cenny czas kierowców.
Intelligent Drive
Klasa B została wyposażona w systemy wspomagające – po raz pierwszy model w określonych sytuacjach jest zdolny do jazdy częściowo autonomicznej. W tym celu korzysta z udoskonalonych systemów kamery i czujników, które śledzą ruch drogowy na dystansie do 500 m przed autem, a jednocześnie do realizacji funkcji wspomagających używają danych map i nawigacji. Aktywna kontrola odległości Active Distance Assist Distronic przewiduje ograniczenia i wygodnie reguluje prędkość np. przed zakrętami, skrzyżowaniami czy zakrętami.
Na pokładzie dostępne są także funkcje Active Emergency Assist (asystent awaryjnego zatrzymania) oraz intuicyjny w działaniu, aktywny asystent zmiany pasa ruchu Active Lane Change Assist. Standardowo jest montowany układ antykolizyjny Active Brake Assist.
W połączeniu z systemem PRE-SAFE (opcja) przednie siedzenia są dodatkowo wyposażone w elektrycznie odwracalne naprężenie pasów. Standardowo Klasa B jest oferowana z czołowymi poduszkami powietrznymi dla kierowcy oraz pasażera z przodu, poduszką kolanową dla kierowcy, a także kurtynami powietrznymi i poduszkami bocznymi. Na życzenie dostępne są boczne poduszki dla tylnych siedzeń.
Nowy 2-litrowy diesel, nowa 8-biegowa skrzynia dwusprzęgowa
Samochód otrzymuje nowy, efektywny silnik, zgodny ze standardem Euro 6d-TEMP. Pod maską modelu debiutuje ustawiona poprzecznie odmiana 2-litrowej jednostki wysokoprężnej OM 654 o mocy 110 kW (150 KM – 320 Nm) oraz 140 kW (190 KM – 400 Nm). Poza mocnym silnikiem Diesla do wyboru będzie 4-cylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 1,5 litra (85 kW – 116 KM; 260 Nm maks. momentu obrotowego).
Oferta obejmie też dwa 4-cylindrowe motory benzynowe o pojemności 1,33 l i mocy 100 kW (136 KM – 200 Nm) oraz 120 kW (163 KM – 250 Nm). W tym przypadku zakres innowacji obejmuje zarządzanie pracą cylindrów (w połączeniu z przekładnią 7G-DCT), głowicę typu delta oraz filtr cząstek. Zużycie paliwa silników benzynowych to ok. 5,5 l/100 km, wysokoprężnych – 4,1 do 4,5 l/100 km.
Początkowo nowa Klasa B będzie oferowana wyłącznie ze skrzyniami dwusprzęgłowymi. Nowością jest 8-biegowa przekładnia 8G-DCT. Po premierze paletę uzupełnią kolejne jednostki, a także warianty z napędem na cztery koła 4MATIC. Standardowe wyposażenie obejmuje zbiornik paliwa o pojemności 43 l; na życzenie, zależnie od silnika, dostępny jest zbiornik o pojemności 51 l.
Zawieszenie
Zależnie od wersji nabywcy mają do wyboru kilka opcji konfiguracji podwozia, w tym obniżone komfortowe zawieszenie oraz zawieszenie z adaptacyjną regulacją tłumienia, która pozwala kierowcy wybierać pomiędzy zestrojeniem amortyzatorów (Dynamic Select). W oparciu o dane na temat jazdy system – za pomocą elektronicznego zaworu – optymalizuje stopień resorowania osobno dla każdego koła.
Przednie zawieszenie opiera się na kolumnach MacPhersona oraz kutych wahaczach z aluminium, mocowanych do odlewanych aluminiowych zwrotnic. Z tyłu warianty z bazowymi silnikami otrzymują belkę skrętną, a mocniejsze (lub jeśli nabywca zamówi jeden z opcjonalnych układów zawieszenia) – wyrafinowaną oś czterodrążkową. Cztery wahacze przy każdym z kół, w tym jeden prowadzący, zamontowano na ramie pomocniczej. Zarówno w przypadku belki skrętnej, jak i osi wielowahaczowej stosowane są jednorurowe amortyzatory oraz osobne sprężyny śrubowe.
Niedługo po prezentacji na targach motoryzacyjnych Paris Motor Show rozpoczną się zapisy na nowe auto.