Opla Ampera-e – zgodnie z „nowym europejskim cyklem jazdy” (NEDC) – jest w stanie przejechać bez ładowania dystans znacznie przekraczający barierę 400 kilometrów.
Maksymalny zasięg w codziennych warunkach może się oczywiście różnić od wartości uzyskanych zgodnie ze standardem NEDC – w praktyce zależy on od wielu różnych czynników, takich jak rodzaj nawierzchni, warunki pogodowe, styl jazdy lub dodatkowe obciążenie.
Zobacz także:
Nowy model Opla będzie miał swoją światową premierę podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego Mondial de l’Automobile w Paryżu. Ampera-e może jednak bez trudu pokonać ponad 300 kilometrów nawet w przeciętnych warunkach pogodowych. Dla porównania BMW i3, nawet w wersji wyposażonej w opcjonalny duży akumulator 33 kWh, może pokonać jedynie 300 kilometrów zgodnie ze standardem NEDC, Nissan Leaf ma zasięg 250 kilometrów, natomiast VW e-Golf — jedynie 190 kilometrów.
Nowa Ampera-e, ma długość 4,17 m i imponuje jednak nie tylko wyjątkowo dużym zasięgiem. Komfortowo może w nim podróżować pięć osób, a pojemność bagażnika wynosi 381 litrów. Tak przestronne wnętrze to efekt pomysłowego rozmieszczenia dziesięciu modułów akumulatora. Cały pakiet umieszczono na spodzie nadwozia, a jego kształt dostosowano do linii samochodu. To zapewnia optymalne wykorzystanie przestrzeni. Akumulator złożony z 288 ogniw litowo- jonowych o pojemności 60 kWh został opracowany wspólnie z firmą LG Chem.
Najpierw sprint, a później odzyskiwanie energii
Opel Ampera-e imponuje przyspieszeniem godnym sportowego samochodu. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 360 Nm sprawia, że nowy Opel odznacza się elektryzującymi osiągami. Samochód przyspiesza do 50 km/h w ciągu zaledwie 3,2 sekundy, a przyspieszenie w średnim zakresie obrotów od 80 do 120 km/h (szczególnie ważne podczas wyprzedzania) zajmuje mu tylko 4,5 sekundy (dane wstępne). Prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 150 km/h z myślą o zwiększeniu zasięgu. Moc silnika elektrycznego odpowiada 150 kW/204 KM.
Elektryczne auto pozwala na niemal bezgłośną jazdę. Oferuje również możliwość ładowania akumulatorów podczas podróży. W tym celu kierowca musi jedynie zwolnić pedał gazu w normalnym trybie „Drive”. Pojazd odzyskuje energię automatycznie, gdy pojazd porusza się siłą rozpędu i pozyskuje energię z silnika elektrycznego, który pełni również funkcję generatora. Siła hamowania silnika wzrasta, gdy kierowca włącza tryb „Low”, co dodatkowo zwiększa ilość odzyskiwanej energii.
Ponadto za pomocą manetki umieszczonej za kierownicą, kierowca może włączyć tryb „Regen on Demand” w celu maksymalnego zwiększenia ilości odzyskiwanej energii. Moment hamujący silnika w trybie „Low/Regen on Demand” jest tak wysoki, że aby zmniejszyć prędkość w celu pełnego zatrzymania pojazdu w normalnym ruchu, nie trzeba naciskać pedału hamulca. Prędkość Ampery-e można więc bezpiecznie kontrolować za pomocą pedału gazu („One Pedal Driving”).
Oczywiście w sytuacji zagrożenia wciąż konieczne jest użycie pedału hamulca. Wstępne modele symulacji pojazdu wskazują na to, że kierowcy mogą zwiększyć zasięg samochodu nawet o pięć procent w porównaniu z jazdą w trybie „Drive” dzięki korzystaniu z opcji „One Pedal Driving” (umożliwiającej optymalne odzyskiwanie energii) podczas jazdy w mieście wymagającej częstego zatrzymywania się i ruszania.
System Opel OnStar oraz integracja ze smartfonem
Opcje cyfrowej łączności stanowią integralną część zrównoważonej koncepcji. Ampera-e jest wyposażona w najnowszej generacji system multimedialny IntelliLink oraz system Opel OnStar. Osobisty opiekun kierowcy oferuje stabilny hotspot Wi-Fi, który może obsługiwać nawet siedem urządzeń mobilnych (usługa dostępna w zależności od rynku). Systemy IntelliLink kompatybilne z Apple CarPlay i Android Auto ułatwiają korzystanie z funkcji smartfona, oferując pasażerom pełen dostęp do ulubionej muzyki lub możliwość strumieniowego odtwarzania filmów.
Premiera auta odbędzie się podczas targów motoryzacyjnych Paris Motor Show.