PARYŻ 2016: NOWE PORSCHE PANAMERA 4 E-HYBRID Z NAPĘDEM QUATTRO

por-hybr-p1

Podczas targów motoryzacyjnych Mondial de l’Automobile w Paryżu zadebiutuje czwarty model nowego Porsche Panamera – to Panamera 4 E-Hybrid z aktywnym napędem na obie osie.

Hybrydowy zespół osiąga moc systemową około 340 kW (462 KM), w trybie elektrycznym pozwala jednorazowo pokonać dystans 50 km, a na każde 100 km w europejskim cyklu jazdy dla hybryd plug-in potrzebuje 2,5 l/100 km.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

PARYŻ 2016


 

Porsche Panamera 4 E-Hybrid można już zamawiać – w Polsce ceny modelu startują od 490 740 złotych z VAT.

por-hybr-p5

W Porsche hasło “hybryda” nie oznacza wyłącznie zrównoważonej mobilności, ale i osiągi – czego dowodzą chociażby zwycięstwa prototypu 919 Hybrid w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w sezonie 2015 i 2016. Teraz ta sama filozofia definiuje model Panamera 4 E-Hybrid.

Nowa hybryda plug-in zawsze uruchamia się w trybie czysto elektrycznym i kontynuuje lokalnie bezemisyjną jazdę na dystansie do 50 km, z prędkością do 140 km/h. Jednocześnie Panamera pozostaje samochodem sportowym: od 0 do 100 km/h przyspiesza w zaledwie 4,6 sek. i osiąga maksymalną prędkość 278 km/h. Hybrydowy napęd już od chwili ruszenia z miejsca generuje systemowy moment obrotowy o wartości 700 Nm i kieruje go do wszystkich czterech kół, a trójkomorowe zawieszenie pneumatyczne zapewnia optymalny balans pomiędzy komfortem a dynamiką jazdy – w każdych warunkach.

Nowa strategia zespołu hybrydowego

Znakomite osiągi to nie przypadek – nowy model korzysta ze strategii zespołu hybrydowego, bazującej na tej z 918 Spyder. Supersportowy model o łącznej mocy 652 kW (887 KM) pobił rekord okrążenia Północnej Pętli toru Nürburgring wśród seryjnych aut – a w ustanowieniu czasu 6.57 min. pomogła mu dodatkowa moc z dwóch jednostek elektrycznych.

por-hybr-p2

Silnik elektryczny w Porsche Panamera generuje moc 100 kW (136 KM) i 400 Nm momentu obrotowego. I jest gotowy dostarczyć dodatkowy moment obrotowy przez cały czas. W połączeniu z możliwościami nowego, 2,9-litrowego silnika V6 biturbo (234 kW/ 330 KM/ 450 Nm) zapewnia to imponującą siłę ciągu. Nowe Porsche korzysta z energii elektrycznej również w celu zwiększenia prędkości maksymalnej.

Nowy moduł hybrydowy i8-stopniowa przekładnia PDK

Wraz ze sprzęgłem rozłącznym benzynowego silnika V6 silnik elektryczny tworzy hybrydowy moduł nowej generacji. W porównaniu z elektrohydraulicznym systemem z poprzednika sprzęgło rozłączające jest teraz sterowane elektromechanicznie, za pomocą elektrycznego siłownika sprzęgła (ECA).

Podobnie jak w innych modelach Panamera drugiej generacji, za przeniesienie momentu obrotowego do kół odpowiada 8-stopniowa przekładnia Doppelkupplung (PDK). Za magazynowanie energii elektrycznej z kolei odpowiada chłodzony cieczą akumulator litowo- jonowy, zamontowany pod podłogą bagażnika. I chociaż jego pojemność zwiększono z 9,4 do 14,1 kWh, masa względem poprzednika pozostała bez zmian.

por-hybr-p6

Pełne ładowanie akumulatora z gniazdka 230 V trwa 5,8 godziny. Jeśli kierowca skorzysta z opcjonalnej, pokładowej ładowarki 7,2 kW i połączenia 230 V/32 A zamiast standardowej ładowarki 3,6 kW, czas ten skraca się do zaledwie 3,6 godziny. Rozpoczęcie ładowania można również zaprogramować za pośrednictwem systemu multimedialnego Porsche Communication Management (PCM) lub aplikacji Porsche Car Connect na smartfony i Apple Watch.

Panamera 4 E-Hybrid jest standardowo wyposażona w dodatkowy układ klimatyzacji i ogrzewania, który schłodzi lub ogrzeje wnętrze w czasie ładowania.

Porsche Advanced Cockpit

Jednym ze znaków rozpoznawczych kolejnej generacji modelu Panamera jest nowa koncepcja wyświetlania i sterowania, zwana Porsche Advanced Cockpit – oparta na panelach dotykowych i indywidualnie konfigurowanych wyświetlaczach. Dwa 7-calowe ekrany po obu stronach analogowego obrotomierza tworzą interaktywny panel wskaźników, który obejmuje wskaźnik mocy dopasowany do aktualnego stanu pracy napędu hybrydowego (informuje o wykorzystywanej energii elektrycznej czy energii odzyskanej).

por-hybr-p3

12,3-calowy ekran dotykowy pełni funkcję centrum sterowania systemem PCM (Porsche Communication Management). Tu i na panelu wskaźników podawane są liczne informacje związane z działaniem napędu hybrydowego, m.in. asystentów doładowania oraz zespołu hybrydowego. \

Najwyższa efektywność w trybie “Hybrid Auto”

Do standardowego wyposażenia należy pakiet Sport Chrono z przełącznikiem trybów jazdy zintegrowanym w kierownicy. Wraz z systemem PCM (Porsche Communication Management) przełącznik ten służy do aktywacji zróżnicowanych trybów jazdy. Poza znanymi z innych modeli Sport i Sport Plus hybrydowy wariant oferuje programy: E-Power, Hybrid Auto, E-Hold oraz E-Charge.

Panamera 4 E-Hybrid zawsze uruchamia się w czysto elektrycznym trybie E-Power. Całkowitą nowością jest program Hybrid Auto, w którym samochód automatycznie zmienia i łączy źródła napędu w celu uzyskania jak najwyższej wydajności. E-Hold służy do zachowania aktualnego stanu naładowania akumulatora w celu późniejszego przełączenia na tryb elektryczny. Program E-Charge pozwala ładować akumulator z pomocą silnika spalinowego.

por-hybr-p4

Najwyższy poziom osiągów zapewniają tryby Sport i Sport Plus. Jednostka V6 pracuje wtedy przez cały czas. W programie Sport naładowanie akumulatora jest zawsze utrzymywane na minimalnym poziomie, aby zapewnić odpowiednie rezerwy energii elektrycznej podczas przyspieszania.

Można zamawiać w Europie

Model, który pojawi sie na salionie samochodowym Paris Motor Show, można już zamawiać (Cena w Polsce od 490 740 zł). Dostawy w Europie rozpoczną się w połowie kwietnia, na innych kontynentach – w kolejnych miesiącach przyszłego roku.

Hybrydowa wersja to czwarty model w gamie nowego Porsche Panamera; każdy z nich dysponuje napędem na obie osie. Obecnie oferta obejmuje modele: Panamera Turbo (404 kW/ 550 KM), Panamera 4S (324 KW/ 440 KM), Panamera 4S Diesel (310 kW/ 422 KM) oraz Panamera 4 E-Hybrid. Reprezentują one koncepcję Gran Turismo jako fuzję samochodu sportowego i limuzyny.