PARYŻ 2016: NOWA TOYOTA PRIUS PLUG- IN HYBRID – WIĘKSZY ZASIĘG

toy_prius_pl1

Podczas tegorocznego Międzynarodowego Salonu Samochodowego Mondial de l’Automobile w Paryżu po raz pierwszy w Europie został zaprezentowany nowy Prius Plug-in Hybrid.

Samochód łączy zalety modelu czwartej generacji, zbudowanego na platformie TNGA i auta elektrycznego o dużym zasięgu.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

PARYŻ 2016


 

Toyota jako pierwsza firma wprowadziła na rynek technologię PHV (Plug-in Hybrid Vehicle). Najnowsza premiera to kolejny krok w realizacji celu, jakim jest zmniejszenie emisji CO2 nowych samochodów o 90 proc. do roku 2050. Producent zrealizuje swoją strategię dzięki ofercie samochodów hybrydowych, hybryd plug-in (PHV), pojazdów elektrycznych (EV) oraz aut napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi (FCV).

toy_prius_pl2

Zasięg Priusa Plug-in Hybrid na silniku elektrycznym (w trybie EV) zwiększył się dwukrotnie, do 50 kilometrów, a maksymalna prędkość w tym samym trybie jazdy wzrosła z 85 do 135 km/h. Wprowadzenie na rynek drugiej generacji modelu oznacza krok naprzód, jeśli chodzi o efektywność, osiągi i stylistykę.

Do innowacyjnych technologii, jakie zastosowano w nowym Priusie Plug-in Hybrid, należy nowy system ogrzewania baterii, panele fotowoltaiczne na dachu, które zwiększają zasięg auta w trybie EV oraz klimatyzacja oparta na pompie ciepła z wtryskiem gazu.

Komfort jazdy na silniku elektrycznym

Prius Plug-in Hybrid wykorzystuje osiągnięcia technologii PHV najnowszej generacji. Dzięki współpracy silnika benzynowego i dwóch silników elektrycznych oraz pojemnym bateriom hybrydowym klienci zyskują dwa samochody w jednym: auto dysponuje w pełni hybrydowym układem napędowym i daje możliwość całkowitego przełączenia na tryb elektryczny. Znaczna poprawa zasięgu była możliwa dzięki udoskonaleniom technicznym w trzech podstawowych obszarach: optymalizacji konstrukcji baterii, zwiększeniu osiągów w trybie elektrycznym i skróceniu czasu ładowania.

toy_prius_pl4

Zamontowany z tyłu pod bagażnikiem akumulator litowo- jonowy o dużej pojemności ma objętość 145 litrów (wcześniej 87 l), zaś pojemność zwiększyła się dwukrotnie z 4,4 do 8,8 kWh (waga wzrosła jedynie do 120 kg).

Dzięki opracowaniu hybrydowego napędu zawierającego Dual Motor Drive System, moc silników elektrycznych wzrosła o około 83 procent, do wartości 68 kW, co skutkuje lepszym przyspieszeniem i umożliwia dynamiczniejszą jazdę, a jednocześnie znaczne zmniejszenie częstotliwości uruchamiania silnika benzynowego. Nowe niewielkie sprzęgło jednokierunkowe umożliwia zastosowanie generatora jako drugiego silnika elektrycznego.

Absolutną nowością w skali całego rynku jest system automatycznej klimatyzacji, w którym wykorzystano pompę ciepła z wtryskiem gazu. System ogrzewania baterii podczas ładowania utrzymuje odpowiednią temperaturę pracy nawet przy -20 °C. Maksymalna moc ładowania baterii wzrosła z 2 do 3,3 kW, a jego czas został skrócony o 65 procent. W nowym modelu ładowanie trwa od 2 godzin (w przypadku zastosowania gniazda i wtyczki Mennekes Type II Mode III) do 3 godzin i 10 minut.

Osiągi zostały poprawione zarówno w trybie hybrydowym, jak i elektrycznym. Średnie zużycie paliwa wynosi 1,0 l/100 km, a emisja CO2 jedynie 22 g/km.

toy_prius_pl5

Aerodynamiczne nadwozie

Prius Plug-in Hybrid został zbudowany na platformie TNGA. Nowa Toyota PHV ma wymiary: długość 4645 mm, szerokość 1760 mm, a wysokość 1470 mm. Zwis przedni i tylny wzrosły odpowiednio o 25 mm i 80 mm. Przód samochodu w oryginalny sposób rozwija koncepcje stylistyczne Under Priority i Keen Look. Auto znacząco różni się od standardowego Priusa nieładowanego z gniazdka, m.in. dzięki trójwymiarowemu grillowi i cienkim, ultrakompaktowym, adaptacyjnym reflektorom matrycowym 4-LED.

Z tyłu pojawia się charakterystyczny profil podwójnej, wyprofilowanej tylnej szyby. Jego przedłużeniem jest łuk tylnego spojlera, na którego końcach znajdują się zintegrowane lampy typu LED (to rozwiązanie występuje wyłącznie w Priusie Plug-in Hybrid). Kompleksowy zestaw elementów aerodynamicznych pozwala zmniejszyć zużycie paliwa i uzyskać wyjątkowo niski, najlepszy w tej klasie współczynnik oporu powietrza Cx równy 0,25.

Projekt wnętrza według koncepcji Iconic-Human Tech

W prezentowanym na targach motoryzacyjnych paris Motor Show nowym Priusie Plug-in Hybrid wykorzystano projekt deski rozdzielczej zastosowany w najnowszej wersji standardowego Priusa. W modelu PHV pojawił się jednak większy ekran multimedialny o przekątnej 8 cali z nowym interfejsem graficznym. Podwójny wyświetlacz TFT o przekątnej 4,2 cala obsługuje dodatkowe elementy graficzne, specyficzne dla pojazdu tego typu. Dodatkowymi elementami, które nadają wnętrzu bardziej elegancki wygląd, są satynowe, chromowane zdobienia.

toy_prius_pl3

Technologie i większa wydajność

Gdy samochód jest zaparkowany, lecz niepodłączony do gniazda ładowania, panel fotowoltaiczny umożliwia ładowanie głównego akumulatora systemu hybrydowego. Podczas jazdy system ładuje uzupełniającą baterię 12 V przeznaczoną do obsługi dodatkowych obciążeń, przez co maleje pobór energii z głównego akumulatora. System ogniw słonecznych jest w stanie zwiększyć zasięg pojazdu w trybie elektrycznym maksymalnie o 5 km dziennie. Wśród trybów jazdy pojawił się tryb ładowania baterii.

W reflektorach przednich zainstalowano diody LED. Model został wyposażony w platformę bezprzewodowego ładowania telefonu, duży, kolorowy wyświetlacz HUD oraz nowy system automatycznego parkowania SIPA. W trakcie jazdy kierowca otrzyma wsparcie rozbudowanego pakietu systemów bezpieczeństwa czynnego Safety Sense, w którym pojawiły się nowe funkcje: układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z systemem wykrywania pieszych (PCS + PD) i aktywny tempomat (ACC).

Nowa platforma TNGA (Toyota New Global Architecture) miała kluczowy wpływ na stworzenie samochodu o dobrych właściwościach jezdnych.

toy_prius_pl6