Podczas salonu samochodowego Paris Motor Show Mitsubishi firma MMC świętuje światową premierę nowego, ekskluzywnego SUV-a coupé o nazwie Mitsubishi Ground Tourer Concept, obiecującego zupełnie nowe doznania z jazdy.
Po debiucie modelu Concept XR PHEV II podczas salonu Geneva Motor Show 2015 oraz następnie modelu eX Concept podczas Tokyo Motor Show 2015, Mitsubishi Motors Corporation (MMC) dopracowuje szczegóły swojej nowej filozofii projektowania samochodów, potwierdzając swą mocną pozycję w segmencie SUV-ów.
Zobacz także:
Koncept GT-PHEV to trzecie wcielenie nowej filozofii Mitsubishi Motors „Forma podyktowana funkcją”, które zawierają się w czterech głównych założeniach: niegraniczone możliwości, funkcjonalne piękno, dynamiczna rzeźba oraz japoński kunszt rzemieślniczy. Poza grillem wpisującym się w koncepcję wizualną „Dynamic Shield”, rozwijaną i ewoluującą od 2014 roku, nowy koncept ma łączyć w sobie cztery powyższe elementy.
Ground Tourer-PHEV Concept oferuje jazdę zarówno po asfaltowych drogach, jak i nieutwardzonych szlakach (tam, gdzie to dozwolone), zapewniając pasażerom wysoki poziom komfortu i eleganckie, kunsztownie wykończone wnętrze z funkcjonalnym wyposażeniem, którego kształt wyznacza pozioma deska rozdzielcza. Podkreśla ona przestronność kabiny oraz ułatwia kierowcy wyczucie zmiany kąta pochylenia nadwozia. Nadwozie przypomina wyrzeźbioną sztabkę o wygładzonych krawędziach oraz muskularnych liniach przechodzących płynnie w mocno zaznaczone nadkola i błotniki.
Z kolei przedni grill Dynamic Shield zapewnia autu prezencję na drodze. Jest on w kolorze czarnym i podkreślony misternie wykończonymi, chromowanymi listewkami poprzecznymi. Górna część pokryta czarnym fortepianowym lakierem symbolizuje osiągi zaawansowanego technicznie układu napędowego PHEV. Zarządzanie energią odbywa się za sprawą ruchomych listewek, które obniżają opór powietrza, a także dbają o optymalne chłodzenie układu hybrydowego.
Po obu stronach reflektory są przedzielone w poziomie, co ma wpływ na bezpieczeństwo:
– w górnej części zamontowano światła do jazdy dziennej i kierunkowskazy, czyniąc je bardziej widocznymi dla pieszych;
– w dolnej części umieszczono właściwe światła (mijania i drogowe), aby powstrzymać je przed oślepianiem pojazdów jadących z przeciwka i pieszych.
Ponadto, graficzna stylistyka reflektorów komponuje się z zaawansowanym wyglądem konceptu MIitsubishi GT-PHEV. Wyraźnie zaznaczony, „pływający” dach – pokryty kontrastującym, ciemnoczerwonym lakierem „Burgundy”, dopasowanym do koloru tapicerki w środku – dodaje sylwetce dynamizmu za sprawą zakrzywionego przekroju i mocno podciętej tylnej części, zaś dach i odróżniający się od reszty słupek C, wzorowany na tylnym stateczniku samolotu, tworzą świeży wizerunek, który mocno kontrastuje z wyrazistym charakterem nadwozia, uwydatniając tym samym sportowy wygląd.
Z profilu uwagę zwracają pozioma maska, płaski dach i ostre przetłoczenia boczne. Ich kształty podkreślone są odbiciami światła za sprawą głównego koloru nadwozia „White Metallic” o wielu odcieniach.
W tylnej części pojazdu główną cechą modelu są połączone lampy, które rozciągają się przez całą szerokość tylnego pasa w pojedynczej linii, zdobiąc całą sylwetkę i przywołując na myśl sznur drogocennych kamieni. W połączeniu z wyrazistymi zderzakami i charakterystyczną powierzchnią tylnego spojlera dachowego, ten efekt stylistyczny nadaje mocy tylnej części. Światła stopu, cofania i kierunkowskazy tworzą graficzną kompozycję czternastu małych pionowo ułożonych lamp o ostrych krawędziach i okrągłym przekroju ze smukłymi elementami w obydwu rogach, uzupełnioną przez wzór biegnący wzdłuż spojlera.
W dolnej części zderzaka umieszczono nakładkę ochronną, zaś gumowa powłoka podobna do tej, którą zastosowano na przednim zderzaku, daje wrażenie trwałości i odporności na czynniki zewnętrzne. Nowe zostało wyposażone w pięcioramienne, dwuskrzydłowe obręcze kół z lekkich stopów.
Wnętrze
Z myślą o ergonomii wprowadzono nowy motyw przewodni, którego podstawowym elementem jest pozioma deska rozdzielcza. Układ zapewnia jednolity, panoramiczny widok do przodu, tworzy poczucie otwartej przestrzeni i optycznie poszerza wnętrze auta, zaś chromowana listwa przebiegająca przez całą jej długość pomaga kierowcy wykryć zmiany w kącie pochylenia pojazdu podczas jazdy w terenie.
Z punktu widzenia ergonomii, przełączniki kierunku jazdy oraz terenu, po którym porusza się auto w formie pokręteł są łatwiejsze w obsłudze podczas jazdy poza ubitą drogą i – podobnie jak inne przełączniki – zostały wykończone w kolorze srebrnym. Umieszczone centralnie wskaźniki wykorzystują wyświetlacz, na którym podane są prędkość pojazdu, obroty silnika, przepływ energii oraz inne podstawowe informacje na temat pojazdu. Wyświetlacz można przełączyć w tryb nawigacji.
Monitory po obu stronach wskaźników przekazują obraz z kamer i pełnią funkcję lusterek wstecznych, pokazując widok za samochodem. Wyświetlacz przezierny (heads- up- display) na dole przedniej szyby wyświetla prędkość z jaką porusza się pojazd i niezbędne wskazówki nawigacji. Do wykończenia styliści wybrali dwukolorową skórę w kolorach czerwieni i czerni (Burgundy/ Black), którą pokryto deskę rozdzielczą, konsolę środkową, boczki drzwi i siedzenia, wraz ze srebrnym akcentem w postaci szwów, dopasowanych kolorystycznie do przełączników.
Mobilność w każdych warunkach
Pokazywany na targach motoryzacyjnych Mondial de l’Automobile nowy model GT-PHEV Concept wykorzystuje zaawansowany układ napędowy PHEV (plug-in hybrid electric), tym razem korzystający z trzech silników elektrycznych (układ Triple -Motor, zamiast obecnie używanego Twin- Motor), w połączeniu z technologią „Connected Car” pomagającą maksymalnie zwiększyć ich wydajność i osiągi.
System opiera się na architekturze auta elektrycznego i oferuje:
– akumulatory nowej generacji (25 kWh), umieszczone pod podłogą;
– układ Triple-Motor wykorzystuje trzy kompaktowe silniki o wysokiej mocy i sprawności (jeden umieszczony z przodu, zaś dwa z tyłu);
– układ napędowy korzysta z silnika spalinowego o pojemności 2,5 litra, zaprojektowanego z myślą o napędzie PHEV. W trybie szeregowym (Series Drive), kiedy silnik spalinowy pełni funkcję generatora, pracuje z zachowaniem jak najwyższej efektywności cieplnej. Pojemność skokowa silnika została zoptymalizowana z myślą o jeździe w trybie równoległym (Parallel Drive), co za sprawą układu transaxle z dwustopniowym reduktorem zapewnia optymalną wydajność i przyspieszenie. System włącza wyższe przełożenie podczas jazdy z wysokimi prędkościami, aby osiągnąć niższe zużycie paliwa.
Wydajność systemu PHEV została ulepszona za sprawą m.in.: udoskonalenia konstrukcji i obniżenia masy, obniżenia oporu powietrza i adaptacyjnego zawieszenia z regulacją prześwitu dostosowujące się do prędkości pojazdu.
Dzięki temu, koncepcyjny pojazd ma zasięg rzędu 120 km podczas jazdy z wykorzystaniem wyłącznie energii elektrycznej oraz całkowity zasięg rzędu 1200 km z pełnym zbiornikiem paliwa oraz naładowanymi w pełni akumulatorami, przy jednoczesnej emisji CO2 na poziomie poniżej 26 g/km.
Napęd 4WD
Energia elektryczna do układu napędowego Triple Motor 4WD o wysokiej mocy i wydajności, napędzającego Mitsubishi GT-PHEV Concept jest dostarczana za sprawą pojedynczego silnika elektrycznego o mocy 90 kW dla przednich kół i dwóch silników elektrycznych o mocy 45 kW każdy dla tylnych kół.
Układ napędowy korzysta także z opracowanego przez Mitsubishi zintegrowanego systemu kontroli stabilności jazdy S-AWC (Super All Wheel Control). Składa się on z aktywnej blokady mechanizmu różnicowego z przodu (AFD), układu aktywnej kontroli znoszenia Active Yaw Control (AYC) z tyłu oraz aktywnej kontroli stabilności ASC i przyczynia się do znaczącej poprawy zachowania auta podczas przyspieszania, pokonywania zakrętów i hamowania.
Układ napędu na cztery koła Triple-Motor zapewnia zauważalną poprawę w przeniesieniu momentu obrotowego na koła. Elektryczny układ AYC może kontrolować moc silników z tyłu i różnicować ich moment obrotowy w zależności od rodzaju nawierzchni. Ma to wpływ na ograniczenie momentu uślizgu, poprawiając zdolność do pokonywania zakrętów. ASC uruchamia się kiedy system rozpozna jakiekolwiek niestabilne zachowanie pojazdu i reguluje siłę hamowania na każdym z kół.
Technologia Connected Car
GT-PHEV Concept korzysta w efektywny sposób z informacji zgromadzonych poprzez sieć telekomunikacyjną oraz czujniki i kamery w samochodzie. Przykładowo, po wprowadzeniu przez kierowcę żądanego celu jazdy do pokładowego systemu nawigacji, system pokładowy połączony z siecią wyszukuje informacje na temat przewidywanej pogody, temperatury, ukształtowania terenu, dróg i stanu nawierzchni na trasie. Bazując na tych informacjach, system zapewnia optymalne zarządzanie energią, co pozwala osiągnąć niższe zużycie paliwa.